Põhikooli matemaatikaõpetajate ümberõppe programm

19. veebr. 2016 Raivo Juurak, - Kommenteeri artiklit

EHIS-e andmetel on Eesti koolides ca 200 erialase ettevalmistuseta toredat inimest matemaatikat õpetamas, märgib TLÜ matemaaatika didaktika dotsent Madis Lepik. Nende hulgas on füüsika-, keemia- ja bioloogiaõpetajaid, kes täiskoormuse saamiseks on hakanud lisaks andma matemaatikatunde. Aga on ka olude muutudes koolitööle sattunud agronoome ja insenere. Matemaatika ja selle õpetamise vallas on nad kõik iseõppijad ning vajavad süstemaatilist tuge.

TLÜ avas selliste inimeste tarbeks 2015. a sügisel ümberõppeprogrammi. Programm startis augustis ja huvilisi kogunes tervelt 25 eri paigast, näiteks Kurtnast, Vasalemmast, Tartust, Kuressaarest, Tallinnast, Jürist, Vinni-Pajustist, Rosmalt, Käinast jne. Igal teisel nädalavahetusel tulevad õpetajad ülikooli ning saavad kaheksa tundi koolitust matemaatikast ja selle õpetamisest.

Programmis õpetatakse põhikooli matemaatika didaktikat ja õppimise psühholoogiat, IKT kasutamist matemaatikaõppes, kõrgemat matemaatikat. Auditoorset tööd on 215 tundi, sellele lisandub kodune töö, mille toeks on mitmesugused veebipõhised materjalid. Suur lisaväärtus programmis pakutavale on kursuslaste enda õpetamiskogemused – nende arutamine rikastab oluliselt meie õppetööd.

Madis Lepik märgib rahulolevalt, et esimese poolaasta kogemus on julgustav: kõik alustanud on alles, nad on väga motiveeritud õppima ja senise koolitusega rahul. Lisaväärtuseks suurepärane kaasvõitlejate võrgustik. Ka õppejõud on rahul, sest on meeldiv töötada nii motiveeritud õppuritega.

Kuid millised on osalejate muljed?

Aivar Piirisild, Rosma kool:

Ma ei ole matemaatikaõpetajaks õppinud, aga töötan sellena. Info, mis siin minuni on jõudnud, on äratanud mul uinunud teadmisi ja andnud uusi ideid neid rakendada. Varem mõtlesin, miks on vaja põhikooliõpetajale kõrgemat matemaatikat, aga see aitab matemaatilise pildi selginemisele kaasa. Palju lihtsam on lastele selgitada, miks me peame seda või teist teemat õppima. Olen saanud siit programmi Wolfram Alfa.

Reet Lainoja, Rocca al Mare kool:

Olen hariduselt klassiõpetaja, praegu kahe väikse lapsega kodus. Tulin laiendama oma tööalast profiili. Tahtsin midagi õppida, oma aju äratada. Vahepeal oli hirm, et mandun kodus ära, ei suuda enam õpetada ega ise õppida. Sellel kursusel on väga huvitav olnud, olen saanud mõtiskleda, missugune õpetaja ma tahan olla.

Siin ei õpetata nii, et õpetaja võtab uut teemat ja õpilased harjutavad nohinal. Otsitakse võimalusi, kuidas õpilased oleksid hästi aktiivsed. Vaatasime Jaapani videot, kus õpiti kolmnurga omadusi. Õpetaja kasutas tunni algul eelmises tunnis õpitut probleemülesande lahendamiseks. Õpilastele oli see hästi huvitav. Sealt läks õpetaja edasi uue teema juurde. Just selline sidumine: me õppisime seda, nüüd kasutame seda ja siis liigume edasi uue teema juurde.

Igor Kaasik,
Vanalinna hariduskolleegium:

Olen eesti keele õpetaja, kuid aitan õpilasi, kellel on õppimisega raskusi, ja see kursus on olnud mulle väga kasulik, sest mu viimased matemaatikaõpingud jäävad 37 aasta taha töölisnoorte keskkooli. Aga nüüd olen mõnes vallas juba üsna osav. Kõige rohkem on mul olnud kasu sellest, et olen saanud jälle ise õpilane olla, mul on nüüd ilmselt lihtsam õpilasi mõista.

Margit Punt, Lüllemäe põhikool:

Olen Tartu ülikoolis matemaatikaõpetajaks õppinud, aga magistritase jäi lõpetamata. Kuulsin, et Tallinna ülikoolis on õpe elulähedasem kui Tartus, ja võin nüüd öelda, et see on tõepoolest nii. Raskeid asju püütakse siin väga lihtsalt ja läbi elu selgeks teha. Mulle meeldis, et didaktikas oli juttu ka hindamisest. Pidime intervjueerima sel teemal vanemat kolleegi. Uurisime, kas hindega karistatakse ka, näiteks tegemata töö eest. Tuli välja, et seda tehakse, kuid hinnet üks ei peeta karistuseks, vaid pigem tagajärjeks.

Madis Lepik lisab, et ülikoolil on plaanis programmi korrata järgmisel õppeaastal. Registreeruda ja täpsemat infot küsida saab juba praegu aadressil lea.sild@tlu.ee.

Vaata Youtube’ist Õpetejate Lehe kanalilt videolõike, kus programmis osalejad räägivad oma muljetest:

RAIVO JUURAK


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!