Poola kutsehariduse edulugu

15. märts 2016 Kalle Toom Räpina aianduskooli direktor - Kommenteeri artiklit

Poolas on kutseharidus ühiskonna loomulik osa − selle struktuur ja rollid on paigas. Eesti võiks sarnase järjepidevuse poole püüelda: tugev ja laiapõhjaline kokkulepe tervikliku haridussüsteemi, sh kutsehariduse arengu nimel, mis vastaks tööandjate ja ühiskonna vajadustele.

Olen kutsehariduses tegutsenud paarkümmend aastat ja mul on olnud arvukalt võimalusi tutvuda teiste riikide kutsekoolide ja kutsehariduse korraldusega. Poola oli seni jäänud kõrvale – minimaalselt infot koostööst ja kutsehariduse korraldusest, üksikud kohtumised nende kutsehariduse esindajatega, mitte ühtki külastust. Nii kasutasin hea meelega võimalust lüüa kaasa poolakate algatatud kutsehariduse kvaliteedi projektis www.esqa.eu.

Enne visiiti värskendasin oma nappe teadmisi Poola kutseharidusest: sain teada, et põhikooli järel lähevad pooled lõpetanud kutsekooli ning et poolakad on väitnud, et neil on tugev õpipoisiõppe süsteem. Mõlemad väited olid mu jaoks raskesti usutavad, kahtlustasin nende taga mingit statistilist või muud „konksu”.

Palju õpipoisse

Õpipoisiõpe on Poolas traditsiooniline kutsealase ettevalmistuse vorm, ca 60% kutsepõhikoolide õpilastest on õpipoisid. Õpipoisid saavad tööfondilt hüvitist sektori keskmise töötasu tasemel, tasustatud on ka nende juhendajad. Tööfond moodustub ettevõtete maksetest, selleks on 12 eurot töötaja kohta kuus.

Õppeaeg on õpipoistel kolm aastat ehk sama nagu kutsepõhikoolis. Õppekorraldus on nädalapõhine – esimesel aastal kaks päeva ettevõttes ja kolm päeva koolis; teisel aastal vastupidi ning kolmandal aastal ollakse ettevõttes juba neli päeva ja ühe päeva koolis (sarnane õppekorraldus oli Eesti NSV kutsekoolides 1980. aastatel).

Kutsekeskkoolis (tehnikumis) on koolis toimuva õppe osakaal suurem, kuna lõpetatakse küpsuseksamiga, mis annab keskhariduse ja edasiõppimisõiguse kõrghariduses. Õppekava on nelja-aastane, praktika maht 4−12 nädalat.

Poola koolid

Poola on Euroopa mõistes suur maa – 38,5 miljonit elanikku. Haridus on korraldatud regioonide kaupa. Varssavi on Masoovia vojevoodkonna keskus. Masoovia vojevoodkonnas on ca 900 000 õpilast, 97 000 õpetajat, viis piirkonda ja lisaks sellele Varssavi rajoon.

Peale põhihariduse omandamist on Poolas kolm võimalust:

  • kutsekeskharidus (tehnikum): 4-aastane õppekava, õigus omandada edaspidi kõrgharidus;
  • kutsepõhiharidus (kutsepõhikool): 3-aastane õppekava, võimalus pärast lõpetamist asuda üldkeskharidust omandama alates teisest aastast
  • üldkeskharidus: 3-aastane õppekava, õigus omandada edaspidi kõrgharidus.

Kutseharidust saab omandada ka pärast keskhariduse omandamist, kuid see ei ole levinud võimalus.

Kutseõppe riiklik õppekava sisaldab kõiki töömaailma kvalifikatsioone, kõigis on ka viis üldõpingute osa.

Koolid tegutsevad kompleksidena, kuhu kuuluvad eri taseme kutsekoolid (üldjuhul kutsepõhikool ja kutsekeskkool ehk tehnikum) ja üsna tüüpiliselt ka gümnaasium (mis vastab meil põhikooli kolmandale astmele ehk 7.–9. klassile) või täiskasvanute gümnaasium.

Põhiosa kutseõppuritest on põhikooli lõpetanud noored. Ka keskhariduse omandanutele on mõnes koolis õppekavu, lisaks korraldatakse neile kvalifikatsioonikursusi (kursus lõpeb kutsega). Kutseõppe õppekavas on 1–3 kutsekvalifikatsiooni, mille kohta tehakse eksam vastava osa lõppedes (õpilane saab sertifikaadi).

Kvalifikatsiooni saamiseks tuleb saavutada vajalik haridustase (üldjuhul keskharidus), mille järel saab kutse- ja hariduskvalifikatsioonide omandatust tõendava diplomi. Seega on õpingud väga nüüdisaegselt üles ehitatud, üllatas kompleksne lähenemine kogu koolikorraldusele.

Üllatas ka koolikompleksi – kus kutse- ja üldhariduse pool sõbralikult koos toimetasid – visuaalne külg. Eesti mõttes veidi vanad ja väsinud hooned-ruumid ja sisseseade ning väga traditsioonilised õhkkond ja inimeste hoiakud. Koolis toimub eelkõige õppe-kasvatustöö ning õppeala juhtimise fookuses on metoodiline ja didaktiline arendustöö. Koolis püütakse anda noorele võimalikult põhjalik ettevalmistus tööeluks või edasiõppimiseks. Rõhutatakse õpilaste saavutusi ja ollakse oma kooli üle väga uhked. Rahvusvahelist koostööd tehakse eelkõige Saksamaaga.

Õppevisiit Poola toimus programmi „Erasmus+” kutsehariduse strateegilise partnerluse projekti „European Solutions in Quality Assurance – ESQA” raames.

Projekti peakoordinaator on Poola (Cooperation Fund Foundation), Eesti partner on SA Innove. Rohkem infot http://www.esqa.eu/.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!