Kuidas ideega maailma muuta: ettevõtluskülaga Eesti koolides ettevõtlikkust külvamas

22. apr. 2016 Uku Lilleväli TÜ ettevõttemajanduse üliõpilane - Kommenteeri artiklit
Ettevõtlusmäng on Lõuna- ja Kesk-Eesti koolides juba kanda kinnitanud. Paari aastaga on ettevõtlusküla meeskond koolist kooli käies jõudnud rohkem kui 2000 õpilaseni. Foto: Talis Taim

Ettevõtlusmäng on Lõuna- ja Kesk-Eesti koolides juba kanda kinnitanud. Paari aastaga on ettevõtlusküla meeskond koolist kooli käies jõudnud rohkem kui 2000 õpilaseni. Foto: Talis Taim

Paar päeva tagasi kohtasin tuttavat, kelle koolist koju tulnud poeg jutustanud õhinal, kuidas ta klassiruumis ettevõtja rollis kaaslastega tooteid ja teenuseid müüs ning firmat edendas. Poisi isa oli ettevõtlusküla kontseptsiooniga varem küll tutvunud, kuid mõistis selle väärtust alles pärast poja vahetut emotsiooni, andes mulle kui ettevõtlusküla eestvedajale olulise tagasiside, et see, mida ma teen, arendab noorte mõttemaailma positiivses suunas.

Kui mind kahe aasta eest noorte ettevõtlus- ja finantsoskuseid edendavasse mittetulundusühingusse Ettevõtlusküla kutsuti, polnud mul ettekujutust, kui suure visiooniga me edasi liigume. Toona olid organisatsiooni asutajad teostanud idee õpetada ettevõtlust nii lasteaialastele kui ka alg- ja põhikooliõpilastele efektiivsemalt, kui seda varem tehtud oli. Nimelt lõid nad kaasahaarava ettevõtluskoolituse, millega muudetakse klassiruum turuplatsiks ja lastakse õpilastel endil avastada, mida ettevõtlus koos müügi, finantside, turunduse, dokumentide haldamise, klienditeeninduse ja palju muuga endast kujutab. Pannes end proovile poepidaja, pangatelleri või kellegi kolmandana, õpivad noored ettevõtjad silma peal hoidma isiklikul ja ettevõtte rahakotil ning töötama kaaslastega ühiste eesmärkide nimel.

Jõudnud ettevõtlusküla meeskonnaga koolist kooli käies paari aastaga rohkem kui 2000 õpilaseni, on mäng Lõuna- ja Kesk-Eesti koolides juba kanda kinnitanud, mida tõestab ka sügise hakul Tartu kesklinnas avatav püsilinnak. Nüüd oleme võtnud suuna teha Bizplay nime all infotehnoloogia abil mänge vähemalt sada korda rohkem ja sada korda efektiivsemalt, luues võimaluse laiendada tegevust ka rahvusvaheliselt.

Praegu loome haridusmetoodikute, ettevõtjate ja õpetajatega toodet, mis võimaldab juba katsetatud õppematerjale pakkuda koolidele, et nad saaksid sarnasel meetodil arendada õpilaste ettevõtlusoskusi iseseisvalt, ilma et ettevõtlusküla meeskond peaks ise kohale tulema. Nii saab koolitust kohandada ja pakkuda koolidele kaugemates linnades, riikides ja regioonides, jõudes kümnete, kui mitte sadade tuhandete noorte (ja miks mitte ka täiskasvanuteni) üle maailma.

Mis on meie suurem visioon? Pakkuda inimestele võimalust ise otsustada, kuidas oma elu juhtida ja kas töötada pigem iseenda jaoks või kellegi teise unistuse nimel. Arvestades, et ainuüksi Euroopa Liidus on üle 50 miljoni töötu ja – mis veelgi hullem – maailmas elab üle kolme miljardi inimese vähema kui 2,5 dollariga päevas, on meil ettevõtlikkuse arendamisel ja finantsintelligentsi suurendamisel veel suur töö teha.


MUUTA MAAILMA PAREMAKS

  • See on Uku Lillevälja viis muuta maailma paremaks, ettevõtlikumaks paigaks. Möödunud aastal võitis ta oma meeskonnaga Tartu ülikooli ideelabori ettevõtlus- ja äriideede konkursi „Kaleidoskoop”. Sarnaselt Ukuga on kõikidel õpilastel üle Eesti võimalus panna alus millelegi suurele.
  • Tartu ülikool kutsub Eesti kooliõpilasi üles osalema konkursil „Võime muuta maailma!”. Selleks tuleb 15. maiks esitada üheminutilises videoklipis üks maailma muutev idee. Valime nii žürii kui ka publiku lemmiku ja premeerime parimaid GoPro kaameraga. Säravamaid ideid on võimalus arendada koostöös TÜ ideelaboriga. Vaata tingimusi www.muudamaailma.ut.ee.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!