Nädala matemaatika selgeks ühe tunniga

Nuti-Mati matemaatika tänavused võitjad vanuserühmade kaupa. Finaalvõistluste absoluutselt parima tulemuse saavutas Tartu Kivilinna kooli 7.b klassi õpilane Jaan Otter (pildil karikaga), kes on ühtlasi pranglimise kuuekordne maailmameister. Foto: MTÜ Nutisport
Treenimis- ja võistlusmäng „Nuti-Mati matemaatika” kergendab märkimisväärselt õpetaja tööd.
Huvi „Nuti-Mati matemaatika” vastu on olnud üllatavalt suur. Esimeste hulgas haaras mängides õppimise võimalusest kinni kolm Tallinna kooli: Gustav Adolfi gümnaasium, prantsuse lütseum ja inglise kolledž. Nuti-Matis käivad juba ka võistlused. Tuhanded õpilased ja paarkümmend täiskasvanutki võistlesid nutisport.ee keskkonnas sel hooajal neljal online-eeletapil, näost näkku mindi vastamisi piirkondade meistrivõistlustel Tartus, Käinas, Tamsalus ja Tallinnas. Parimatest parimad said 28. aprillil kokku Viljandi kutseõppekeskuses, kus selgitati välja Eesti kõigi aegade kõige esimesed meistrid ja karikavõitjad Nuti-Mati matemaatikas.
Mida Nuti-Mati endast kujutab?
See on matemaatika kiiruse ja täpsuse peale – peast. MTÜ Nutisport on loonud selleks pidevalt areneva veebikeskkonna www.nutisport.eu, kus genereeritakse 40 tüüpi ülesandeid nii treenimiseks kui ka võistlemiseks.
Uus mäng erineb pranglimisest. Nelja põhitehtega pranglimine tehti ajal, mil inimesel polnud ööpäev ringi kalkulaatorit taskus. Seetõttu annab see programm lahendamiseks kõrgematel tasemetel ette ka väga suured arvud. Nutisport aga lepib tõsiasjaga, et juba suhteliselt lihtsa tehte 23 481 : 9 puhul haarab õpilane telefoni. Tänapäeva inimesele on oluline paljudes valdkondades kiiresti ja nutikalt orienteeruda. Seega on oluline osata arvutada kiiresti ja peast pigem neljakümnel viisil väiksemate arvudega kui nelja põhitehet kasutades ülisuurte arvudega. Nuti-Matis on mitmekülgselt esindatud ka mõõtühikute teisendamine ja nendega arvutamine, algebra, arvtelg, koordinaatteljestik, geomeetria.
Missugused on Nuti-Mati ülesanded?
Pärast väikest harjutamist on nad lahendajale lihtsad. Näiteks arvuti joonestab koordinaatteljestiku ja genereerib ekraanile juhusliku funktsiooni valemina y = –2x + 6. Sina arutled, et kui x on 0, siis y saab olla vaid 6, ning klõpsad kohas (0; 6). Kui aga mõtled näiteks x asemele arvu 2, siis ju y = –2 · 2 + 6 = 2 ja saadki märkida ka teise punkti koordinaadid (2; 2). Seepeale läheb Nuti-Mati rõõmsaks ja ekraanile ilmub neid kahte punkti läbiv sirge, mis ongi funktsiooni graafik. See aga pole veel kõik! Lisaks paras portsjon punkte, ülekoolilises edetabelis pinginaabrist mööda, vabariiklikus pingereas ette Juku123-st ning hasarti lisab ekraanile ilmuv uus funktsioon. Valemid lähevad tasapisi keerulisemaks, aga sulle saab asi järjest selgemaks. Sinu liigutused muutuvad kiiremaks, vigade arv väiksemaks.
Valdav osa õpilastest teeb matemaatika nädalaprogrammi, kui mitte rohkem, endale arvutiklassis Nuti-Mati abil selgeks ühe tunniga! Ei suuda kuidagi mõista õpetajaid, kelle arvates pole koolis aega nutispordiga tegelda, sest siis ei jõuaks õpikut läbi võtta. Just vastupidi – tänu Nuti-Matile tekib lisaaega loov- ja nuputamisülesannetega tegelemiseks.
Nutispordi iganädalasest kasutamisest on esimesed rõõmsad tulemused juba ühe aastaga käes. Näiteks väikesest Paistu maakoolist olümpiaadivõitja, pisikese 7. klassi võistkondlik Nuputa hõbe, kutse maakonna koondisse, pääs Nuputa üleriigilistele võistlustele, Nuti-Mati riikliku finaali kolm hõbemedalit ja võistkondlik karikas.
Gustav Adolfi gümnaasiumi matemaatikaõpetaja Agu Ojasoo arvates võiks matemaatika raudvara head tundmist eeldavad Nuti-Mati ülesanded olla matemaatikaeksami osa.
Kes on autorid?
Uute harjutuste esitusviisid on välja mõelnud ja vähem kui aasta jooksul programmeerinud Emmaste põhikooli matemaatikaõpetaja Margus Sõmer, nende ühildamine olemasolevaga, töö andmebaasidega, edetabelid ja võistluste süsteemid on jäänud allakirjutanu lahendada.
Kui võrrelda asja taksondusega, siis Margus on ehitanud täiesti uuel tasemel mootori, Kalev on sellele juurde monteerinud käigukasti, rooli, kere ja rattad. Margus on leidnud kliendid, kes sõita soovivad, Kalev hoolitseb, et takso võimalikult suure osa teest ilma nähtava juhita täpselt läbiks. Tõsi, tuleb tunnistada, et taksojuht oli sel aastal veel eriti tähtsatel päevadel salaja pagasiruumis ja aeg-ajalt täiustas nähtamatu autojuhi kohati kohmakavõitu liigutusi.
Nuti-Mati tipud
Ent kuidas läks Nuti-Mati üleriigiline finaal, kus osalesid teiste hulgas ka pranglimise kuuekordne maailmameister Jaan Otter Tartust, Känguru 2015. a võitja Andres Sõmer Kärdlast. Finaali jõudis sudoku Eesti 20. mees Lauri Takk, võistles ka Nuti-Mati matemaatika uute ülesannete looja ja programmeerija Margus Sõmer ise.
Finaalvõistluste absoluutselt parima tulemuse saavutas Tartu Kivilinna kooli 7.b klassi õpilane Jaan Otter. Oma võistlusklassis tulid Eesti meistriteks veel Toomas Sõmer Kärdla ühisgümnaasiumi 1.a klassist, Ralf Robert Paabo Tartu Kivilinna kooli 3.b-st, Kertu Liisa Põtter Emmaste põhikooli 5. klassist, Regita Luukas Käina kooli 8. klassist, Kristiina Vain Tallinna prantsuse lütseumi 12.a-st ja Vana-Vigala põhikooli õpetaja Marje Orav. Iga võistlusklassi kolme parimat väärtustati medalitega, kõik 99 finaali jõudnut said valida auhinna.
Võistkondlikud rändkarikad, mis olid välja pandud oma suurusgrupi võitjale, rändasid aastaks Tartu Kivilinna kooli, Kohtla-Järve Järve gümnaasiumi, Paistu kooli (Viljandimaa) ja Tartumaa täiskasvanute koondise auhinnakappidesse. Täpsemad tulemused ja fotogalerii (Tuule Põldsaar) leiate nutisport.eu kodulehelt ja MTÜ Nutisport Facebooki lehelt.
Eriline tänu Katriin Orasonile Viljandi kutseõppekeskusest, kelle eestvedamisel ilmusid nagu nõiaväel õigel ajal õigesse kohta nii registreerimis- kui ka auhinnalauad, projektorid, auditooriumi ja arvutiklasside võtmed, IT-mehed, mikrofonid, võimendid, toolid … ja nakatavalt särav võistlusmeeleolu.
Hooaja lõppakordina on suvel tulemas veel Nuti-Mati üleriigiline rahvaspordipäev. Uuel hooajal on nutisport valmis vastu võtma juba tänasest 2-3 korda rohkem e-matemaatikuid. Mida rohkem osalejaid, seda väiksemad piirkonnad, seda parem võimalus leida toetajaid, seda suuremad auhinnarahad, seda kiirem ühendus serveritega, seda lihtsam kaasata ka teisi riike. Mida rohkem võimalusi tasustada osaliselt ka tööd, seda väiksem võib olla programmeerijate koormus koolis ja seda kiirem ja mitmekülgsem on seega Nutispordi areng. Hoidkem sõrmed soojas!