TÜ teadlased koostasid ja kohandasid vahendeid laste arengutaseme hindamiseks

26. mai 2016 Tartu ülikool - TÜ teadlased koostasid ja kohandasid vahendeid laste arengutaseme hindamiseks kommenteerimine on välja lülitatud

Tartu ülikooli eripedagoogid, logopeedid ja psühholoogid on kohandanud ja töötanud välja 1‒7-aastaste laste arengutaseme hindamiseks viis vahendit.

Kõne arengu hindamiseks kohandati kaheaastastele lastele MacArthur-Batesi suhtlemise arengu testi lühiversioon ja loodi 3‒4-aastaste laste kõnetest. Mõlemad võimaldavad eristada kõnepuude riskiga lapsi eakohase kõnearenguga lastest.

3‒4-aastaste laste sotsiaalsete oskuste hindamiseks koostati lasteaiaõpetajatele küsimustik, mille abil saab eristada sotsiaalsete ja enesekohaste oskuste poolest eagrupist eristuvaid lapsi.

Kognitiivsete protsesside esmaseks hindamiseks kohandati Strebeleva metoodika, mis on Eestis autori loal juba pikemat aega levinud, kuid seani puudus ülevaade siinsete laste normikohase soorituse kohta.

PEP-3 test on projekti raames välja valitud hindamisvahenditest kõige mahukam ning hõlmab nii kognitiivseid, sotsiaalseid, verbaalseid kui ka motoorseid oskusi. Test kohandati ja see võimaldab planeerida õpetust lastele, kes eagrupist oluliselt eristuvad ning tavalise õppekavaga toime ei tule.

Projektijuhi, Tartu ülikooli eripedagoogika lektori Pille Häidkindi sõnul nõuab hindamisvahendite tegemine tublisti aega ja ressursse. „Tehtud töö on aga hädavajalik, et kindlustada vahendite usaldusväärsus igale inimesele, kes neid igapäevatöös otstarbekohaselt kasutama hakkab,” tõdes Häidkind.

Lisaks viidi projekti käigus läbi kaks infopäeva ja seitse koolituspäeva lasteaiaõpetajatele, et teavitada tulevasi vahendite kasutajaid, erialaliitude esindajaid, ministeeriumite ametnikke ja koolitajaid.