Need polegi ainult minu mured!

17. juuni 2016 Maili Liinev, tugigrupijuht ja mentorkoolituse koolitaja; Sirje Ideon, Tallinna ülikooli õpetajate akadeemia kutseaasta programmi juht - Kommenteeri artiklit
Hetk lastaiaõpetajate tugigrupi viimasest kokkusaamisest Tallinna ülikoolis. Esiplaanil tugigrupijuht ja mentorkoolituse koolitaja Maili Liinev ning Merle Põder Merivälja lasteaiast. Foto: Raivo Juurak

Hetk lastaiaõpetajate tugigrupi viimasest kokkusaamisest Tallinna ülikoolis. Esiplaanil tugigrupijuht ja mentorkoolituse koolitaja Maili Liinev ning Merle Põder Merivälja lasteaiast. Foto: Raivo Juurak

 

Alustavad õpetajad on tihti raskustes sellepärast, et püüavad oma probleemidest üksinda üle saada, selle asemel et liituda kutseaasta tugigrupiga.

Esimest aastat õpetaja olla on väga raske. Kogemusi on vähe, kuid sellest hoolimata on vaja lapsi nii õpetada kui ka kasvatada, lahendada probleeme, suhelda lapsevanemate ja kolleegidega, planeerida, anda aru jne. Lisaks jääb alustav õpetaja tihti oma muredega üksi. Kuidas teda aidata?

Tallinna ülikooli õpetajate akadeemia pakub noortele õpetajatele võimalust osaleda kutseaasta programmi tugigruppides. Need on tegutsenud juba 12 aastat, pakkudes alustavale õpetajale võimalust rääkida oma tööga seotud muredest ja rõõmudest ka teistele, kuulda teistegi alustajate kogemusi ja mõtteid. Enamasti ütleb noor õpetaja selles tugigrupis üllatunult: „Need polegi siis ainult minu mured! Teistel tuleb täpselt samasuguseid ette!” Nii saabki noor õpetaja enda ja tugigrupikaaslaste kogemusi analüüsides oma muredele vastused.

Tugigrupp on kõige paremas mõttes koht, kus inimesed üksteist toetavad, kuulavad ja aktsepteerivad. Tugigrupis valmis vastuseid ei anta, kuid oma kogemuste teistega jagamine annab osalejatele palju tuge ja jõudu. Igal aastal toimuvad lasteaedade ja koolide õpetajate tugigrupid on igaüks eriline ja omanäoline, kuid samas korduvad aastast aastasse ka ühed ja samad teemad, mis on õpetajaid alati puudutanud. Vaatame neid lähemalt.

Suhtlemine lapsevanemate ja kolleegidega

Äsja ülikooli lõpetanud ja lasteaeda või kooli tööle asunud õpetaja tajub suhteid enda ümber eriti teravalt ning seepärast on suhted ja suhtlemine tugigruppides igal aastal fookuses. Suur mure on lapsevanemate sügavuti mõistmine, kuulamine, aja leidmine pikkadeks vestlusteks ja ühiste kokkulepete sõlmimine. Paljud noored õpetajad on tugigrupis tunnistanud, et kardavad lapsevanemaid ja pigem ei suhtleks nendega. Siis oleme arutanud, kuidas hirmust üle saada. Alati on ka neid noori õpetajaid, kes tunnistavad, et ei mõista, miks on vaja vanematega usaldussuhe luua ja mida see paremaks muudab.

Lasteaias töötamine nõuab õpetajalt oskust töötada meeskonnas: rühmas on ju kolm inimest. Kui alustaval õpetajal ei ole kogemust või oskust meeskonda sulanduda, ei pruugi tekkida õhkkonda, mis teda toetaks ning pingeid ja arusaamatusi lahendada aitaks. Siis on taas abi kutseaasta tugigrupist, kus saab oma probleemidest avatult rääkida ja neid koos teistega analüüsida.

Töö lapsega, kes vajab lisatähelepanu

Tugigrupijuhid on märganud, et alustavad õpetajad soovivad väga rääkida konkreetsetest juhtumitest, kus nad on jäänud hätta mõne lapse käitumisega, erivajadusest tulenevate probleemidega vms. Lahendust aitavad leida tugigrupi juhtumianalüüsid, kus iga osaleja saab jagada oma kogemust. Noored õpetajad on tunnistanud, et just see, et tugigrupis ei anta üksteisele hinnanguid, vaid eelkõige kuulatakse ja jagatakse üksteisega oma kogemusi, on neid kõige rohkem toetanud.

Aja planeerimine ja enesehoid

Peaaegu igal aastal tuleb tugigrupis jutuks, et alustav õpetaja kulutab kogu oma vaba aja tööle. Tal on kodus palju paberitööd, ta peab endale õppematerjale valmistama ja sinna juurde veel muremõtteid mõtlema. See on raske ja ette on tulnud sedagi, et tugigrupis lausa nutetakse, kui ei teata, kuidas edasi minna. Kuid tugigrupis ka naerdakse südamest, sest elu on ju tööst suurem. Siis leitakse uus tasakaal ja jõud jätkata. Tugigrupp on koht, kus alustavad õpetajad analüüsivad oma tegevust ja leiavad vastused küsimustele: millele kulub mu aeg tegelikult, mis on minu prioriteedid, millest ma unistan ja mida pean tegema, et leida oma töös ja elus tasakaal. Alustav õpetaja vajabki eelkõige tuge tasakaalu leidmiseks iseendas. Selleks tuleb edasi liikuda, areneda ja mitte jääda oma muredega üksinda.

Mentorlus

Tugigrupis toetab alustavat õpetajat mentor. Mentorkoolituse esimeses moodulis saadakse teada, mis mentorlus üldse on. Meil on kõigil ettekujutus mentorist, kuid vähestel õpetajatel on oma kogemus toimivast mentorsuhtest. Öeldakse, et mentor on see, kes on kolleegi jaoks organisatsioonis alati olemas.

Tallinna ülikooli õpetajate akadeemia kutseaasta programmi mentorkoolitusele on oodatud kõik avatud meele ja südamega õpetajad, kes soovivad toetada alles alustavat kolleegi, aga ka õpetajaid, kes on pikalt koolist või lasteaiast eemal olnud või vahetanud eriala. Mentorkoolitusel õpitakse grupi­protsesside juhtimist, aktiivõppemeetodite ja eneseanalüüsi kasutamist. Osalejad on öelnud, et mentorikoolituse käigus on nad mõistnud, et mentorlus on toetus, mitte sekkumine, kohalolu, mitte õpetamine, hoidmine, mitte suunamine, kogemuste jagamine ja mitte kiire nõu andmine. Ja kõige rohkem südamega kuulamine, mõistmine ja toetus.

Kutseaasta programmi tugevus on väiksed tugigrupid, mis võimaldavad luua lähedasi kontakte osalejate vahel, hästi toimiv koolitussüsteem, oma ala parimad koolitajad, kellel on suur soov olla alustavale õpetajale toeks, et ta oleks õnnelik ja jaksaks olla laste jaoks olemas.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!