In situ ja virtuaalselt: Niguliste peaaltar lähivaates
Valmis uus õppematerjal lasteaedadele ja koolidele, mis tutvustab Niguliste peaaltari põhjal maailma tipptasemel teadussaavutusi kunstitööde uurimises ja konserveerimises.
Tallinnas Niguliste muuseumis on lõpusirgele jõudmas 2013–2016 kestnud rahvusvaheline projekt „Rode altar lähivaates”, mille käigus uuriti ja konserveeriti Niguliste peaaltari hiliskeskaegset kappaltarit.
Hermen Rode meistrikojas 1481. a valminud kappaltar on üks suurejoonelisemaid ja paremini säilinud hiliskeskaegseid altariretaableid Euroopas. Tänapäevane kunstiväärtuste uurimine põhineb eri valdkondade tihedal koostööl, siin kohtuvad ja aitavad vastastikku vastuseid leida kunstiajalugu, konserveerimisteadus, infotehnoloogia, füüsika, keemia ja bioloogia.
Teaduslikel uuringutel Niguliste muuseumis oli kasutusel tipptehnoloogia ja õpikodade kaudu kaasatud parimad keskaegse kunsti asjatundjad üle Euroopa. Kolme viljaka aastaga avastati mitmeid muudatusi maalingute aluskihtide joonistustes, analüüsiti värvide koostist ja värvitoonide muutumist, tehti skulptuuride materjaliks olnud puidu aastaringide põhjal dateeringuid jms. Laiema avalikkuse jaoks on tähelepanuväärne interaktiivse multimeediaesitluse valmimine, mille vahendusel saab Niguliste altarit ja ka teist silmapaistvat Hermen Rode tööd, Lübecki Püha Luuka maalijate ja klaasijate tsunfti kappaltarit detailselt uurida. Veebipõhisest multimeediaesitlusest leiab infot meistritööde ajaloo, teostel kujutatud pühakute ja projektis läbi viidud tehniliste uuringute tulemuste kohta.
Multimeediaesitluse õppetöös kasutamise hõlbustamiseks on koostatud eraldi õppematerjal, mis aitab tipptasemel teadussaavutusi õpilastele vahendada. Ülesanded on ette nähtud viiele vanuseastmele: lasteaed, I, II ja III kooliaste ning gümnaasium. Igal vanuseastmel on rõhuasetus ja teemakäsitlus erinev, õppetegevused on kohandatavad ka ühe astme võrra nooremale või vanemale eale. Veebilehelt on allalaetavad juhendid ja esitlused õpetajatele ning ka õpilaste töölehed. Et tajuda kappaltari suurejoonelisust ja mõjuvõimsust oma algupärases keskkonnas, on soovitatav enne või pärast ülesannete tegemist külastada Niguliste muuseumi.
Koolieelse lasteasutuse jaoks on ülesanded koostatud nädalateema raames eri tegevuste kaudu, et luua seoseid ja kinnistada õpitut.
I kooliastme lapsed otsivad kappaltari põhjal seoseid rahvakultuuris juurdunud tavade-kommetega ja religiooni ilmingutega igapäevaelus. Õppeainetest on töölehe ülesannetesse lõimitud eesti keel ja kirjandus, inimeseõpetus, matemaatika, kunst (usundiõpetus).
II kooliaste õpib kunstitööd vaatlema ja sealt ajalooteadmisi ammutama. Lisaks suunatakse õpilasi tegelema üldinimlike väärtuste ja autoriteediküsimustega. Ülesanded lõimivad ajalugu, inimeseõpetust, kunsti (usundiõpetust).
III kooliastme ülesanded suunavad meeskonnatööd tegema ning veebikeskkonnast infot otsima ja analüüsima. Töölehe ülesanded lõimivad kunstiajaloo ja usundiõpetuse teemasid. Loomingulise tööna valmib pisiskulptuur, kus õpilased kujutavad iseennast seisva figuurina. Figuurid pannakse kokku klassi ühistööks – nii valmib klassiretaabel, omamoodi keskaja võtmes ruumiline klassipilt.
Gümnaasiumiastmes uuritakse klassiülese analüüsiva arutluse käigus, kuidas konstrueeritakse ajalugu ehk kuidas ajaloo kohta teavet saadakse ning kuidas ajalookäsitlus võib tehniliste uuringute järel täpsustuda või isegi muutuda. Õpilased käivad Niguliste peaaltari näitel teadlaste jälgedes ning tõlgendavad fotode põhjal uuringutulemusi, et dateerida ja omistada kunstitööle autorlus. Gümnaasiumiastmele on allalaetavad ka Martin Saare koostatud keemia töölehed.
Õppematerjali valmimisele aitasid nõuga kaasa Kalamaja lasteaia õpetaja Tiiu Saimre ja Kuressaare gümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Madli-Maria Naulainen.
„Rode altar lähivaates” multimeediaesitluse õpetajamapp on kättesaadav aadressil http://rode.ekm.ee/index-est.html#har. Õppematerjal valmis Europeana Space’i projekti raames.
Lisainfo: Elle Lepik, õppematerjali „Rode altar lähivaates” koostaja.
Tel 522 6456, elle@ouesope.ee