Õpetaja väärib kõrgharidusega töötaja keskmist palka

23. sept. 2016 Raivo Juurak toimetaja - Kommenteeri artiklit
Minister Maris Lauri, OECD statistik Simon Normandeau ja OECD analüütik Daniel Sanchez Serra Tõnismäel OECD uuringu „Education at a Glance” esitlusel. Foto: Raivo Juurak

Minister Maris Lauri, OECD statistik Simon Normandeau ja OECD analüütik Daniel Sanchez Serra Tõnismäel OECD uuringu „Education at a Glance” esitlusel. Foto: Raivo Juurak

 

Eesmärk on viia õpetajate palk võrdseks kõrgharidusega töötajate keskmise palgaga,” ütles haridusminister Maris Lauri oma ametiaja esimesel pressikonverentsil, mis toimus 15. septembril ministeeriumi Tallinna esinduses Tõnismäel.

Pressikonverentsi teema oli OECD värske statistikakogumik „Education at a Glance 2016”. Eesti paistab ka sel aastal teiste OECD maade seas välja suhteliselt heas valguses. Selgub, et isegi Eesti õpetajate palgad on suhteliselt head. Kui OECD maade õpetaja keskmine palk on 84,7 protsenti nende maade kõrgharidusega töötaja keskmisest palgast, siis Eesti õpetaja sai 2014. aastal 88% Eesti kõrgharidusega töötaja keskmisest palgast. Soomes on see number 97,7.

Minister Lauri ütles, et Eestil on võimalik palganäitaja osas Soomele järele jõuda, sest valitsuse üks prioriteete on õpetaja palga ennakkasv. Ta lisas, et meie õpetaja palk on aastatel 2010–2015 kasvanud koguni 45% ja kasv jätkub.

Teisena tõi minister Lauri välja, et OECD statistika põhjal on Eesti koolis suhteliselt vähe noori õpetajaid, nii ei saa enam kaua jätkuda. Noori on vaja motiveerida õpetajaks õppima palgatõusu, üliõpilaste stipendiumide, lähtetoetustega väljaspool Tallinna ja Tartut asuvatele õpetajatele jms. Ta pidas oluliseks ka seda, et õpetajal oleks loomingulist vabadust, sest just loominguline töö pakub paljudele noortele huvi.

Minister Lauri lõpetas oma sõnavõtu optimistliku tooniga: „Detsembri algul saame teada PISA tulemused ja mina küll loodan, et need on veel paremad kui varasemad.”

Õpetajate Lehe lugejatele ütles minister, et tahab õpetajad ära kuulata ja aktsepteerib seda, et arvamused on erinevad. Ta tahab töötada ka selle nimel, et ülikooli astujatel oleks õpetajaks õppimine esimene, mitte kõige viimane valik, nagu oli tema ülikooliaastatel.

OECD statistik Simon Normandeau märkis Tõnismäe pressikonverentsil, et kogu Euroopa suur probleem on õpetaja suhteliselt madal staatus. Enamik OECD maade õpetajatest märgib, et ühiskond ei väärtusta nende tööd piisavalt. Euroopa peab mõtlema, kuidas õpetajakutset kõrgemalt hinnata. Näiteks õpetajaks õppima ei tohiks pääseda liiga kergesti, ütles Normandeau. Täiskasvanuhariduse uuring PIAAC näitab, et nendes maades, kus õpetajaks võetakse õppima ainult kõige paremaid, on PISA tulemused head ja väga head. Muidugi tõstab ka parem palk õpetaja prestiiži ning koolijuhidki saavad selleks palju ära teha, et õpetaja tunneks end väärtustatuna, lisas Simon Normandeau.

Kogumiku „Education at a Glance” materjalid on kättesaadavad aadressil www.oecd.org. Eesti kohta käiva kokkuvõtte leiab HTM-i kodulehelt https://www.hm.ee/sites/default/files/country_note_est.pdf.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!