Õpilaste ühiskonnaalaste uurimistööde konkursi võitis pagulasteemaline töö

13. sept. 2016 - Õpilaste ühiskonnaalaste uurimistööde konkursi võitis pagulasteemaline töö kommenteerimine on välja lülitatud

Tartu ülikooli ühiskonnaalaste uurimistööde konkursi võitis Tallinna Kuristiku gümnaasiumi abituriendi Natalia Homenko töö, mis analüüsis nelja gümnaasiumi õpilaste suhtumist pagulaskriisi ning pagulaste tulemisse Eestisse. Teised auhinnalised kohad jagunesid Tallinna ja Tartu õpilaste vahel.

Konkursi korraldaja, Tartu ülikooli lektori Kadri Rootalu hinnangul oli konkursi võidutöö lähenemine silmapaistvalt süsteemne, kajastades teema eri tahke sisutihedalt ning Eesti konteksti arvestades.

Võidutöö uurimuse tulemused näitasid, et uuritud gümnaasiumiõpilaste teadlikkus pagulaskriisist on suur ning nende suhtumine, vastupidiselt püstitatud hüpoteesile, pigem neutraalne, pagulaste tulekus nähakse nii head kui halba.

Teise koha sai Gustav Adolfi gümnaasiumi õpilane Trine Tamm laste õigusi käsitleva töö eest, milles väidetakse, et kahe uuringus osalenud kooli noorte teadlikkus neile kehtivatest õigustest ja kohustustest on tasakaalus ning õpilased teadvustavad neid. Sellegipoolest ei olnud teadmised lapse õiguste konventsioonist kui konkreetsest dokumendist noorte hulgas märkimisväärsed.

Kolmandat kohta jagasid Audentese spordigümnaasiumi õpilane Kertu Laak ja Hugo Treffneri gümnaasiumi õpilane Ilmar Uduste vastavalt noorte väärtusi ja religioossust puudutavate töödega. Noorte väärtuste uuring tõstatas hüpoteesi, et Y-põlvkond väärtustab teistest põlvkondadest enam saavutust, kuid see ei leidnud uuringu käigus tõestust ning tulemustes järeldati, et ka vanem põlvkond väärtustab saavutust sama kõrgelt. Hugo Treffneri gümnaasiumi noorte seas läbi viidud uuring otsis vastust küsimusele, kust on noorte uskumused pärit ning mis neid kõige rohkem mõjutavad. Vastupidiselt eeldustele andis uuring tulemuseks, et noored avastavad oma religioossuse ise ning esmane kokkupuude tekib iseseisvalt meedia ja kirjanduse vahendusel, mitte pere ja sõprade mõjutusel. Uuringu tulemuste põhjal järeldas autor ka seda, et usundiõpetuse kursuse läbimine muudab noori usundite suhtes tolerantsemaks.

Ühiskonnaalaste uurimistööde konkursi võitjad saavad lisaks preemiale võimaluse osaleda videokoolitusel, kus TÜ ühiskonnateaduste instituudi õppejõud õpetavad end videos esitlema.

Hindamiskomisjoni kuulusid sotsiaalse analüüsi meetodite lektor Kadri Rootalu, võrdleva poliitika lektor Alar Kilp, sotsiaalpoliitika nooremteadur Mai Beilmann ja sotsiaalmeedia lektor Maria Murumaa-Mengel.

TÜ ühiskonnateaduste ja Johan Skytte poliitikauuringute instituudi eestvedamisel korraldati konkurssi esimest korda ning kaalutakse konkursi korraldamist ka järgmisel aastal.

Korraldajad tänavad kõiki konkursil osalenud õpilasi ja nende juhendajaid.