RKAS võtab luubi alla koolimajade sisekliima ja õpilaste teadlikkuse sellest
Riigi Kinnisvara AS (RKAS) alustab sügisel üheksateistkümnes koolis ruumide sisekliima seireprogrammiga, milles antakse õpilastele ülevaade sisekliima parameetritest ning nende olulisusest tervisele ja õppeedukusele. Üheskoos analüüstakse sisekliima puudujääkide võimalikke põhjuseid ja tagajärgi.
Programmis soovitakse luua ülevaade õpikeskkonna tingimustest, tõsta õpilaste ja õpetajate teadlikust sisekliimast ning anda õpilastele võimalus seostada koolis õpetatavaid loodusteadusi praktilise eluga ja insenerteadustega. Uuringud toovad välja ruumide sisekliima ja seal viibivate inimeste tervisliku seisundi ning sooritusvõime seosed.
RKAS-i toetusel Tallinna tehnikaülikoolis läbi viidud uuringu „Sisekliima, õpitulemus ja tööviljakus” kohaselt vajab sisekliima küsimus laiapõhjalist teadvustamist vältimaks näiteks olukordi, kus renoveeritud koolimajade õhutihedates klassiruumides energiasäästu eesmärgil ventilatsiooni välja lülitamisega seatakse ohtu laste tervis ja õppeedukus. Uuringud näitavad, et ebasobivast temperatuurist ja süsihappegaasi kontsentratsioonist ehk ebapiisavast õhustusest tulenev ebasobiv sisekliima võib vähendada õpilaste õppeedukust selliselt, et 12-aastasest stuudiumist jääb omandamata teadmisi rohkem kui ühe aasta jagu.
Uuringute läbiviija on sihtasutus Eesti mükoloogiauuringute keskus, kuhu on koondunud valdkonna juhtivad spetsialistid eesotsas Kalle Pilti ja Tõnu Jõesaarega.
Igas seireprogrammiga liitunud koolis plaanitakse kuni kümnes õppeklassis mõõta pikema perioodi jooksul süsihappegaasi hulka, õhutemperatuuri ja suhtelist õhuniiskust, aga ka hallitusseente osakeste hulka õhus. Mõõtmisega koos tehakse koolides teavitustööd ja peetakse harivaid loenguid nii õpilastele kui õpetajatele.
Uuringud viiakse koolides läbi 2016/2017. õppeaastal. Mõõtetulemusi esitletakse kooliperele ning vajadusel pakutakse välja parendusettepanekuid siseklimaatilise seisukorra parandamiseks.
Sisekliima seireprogrammis osaleb kokku 19 RKAS-i omanduses või halduses olevatelt koolihoonet üle Eesti, kes avaldasid selleks soovi. Programmiga on liitunud
- Tartu Emajõe kool
- Avinurme keskkool
- Kiigemetsa kool
- Noarootsi gümnaasium
- Narva Vanalinna riigikool
- Kallemäe kool
- Kammeri Kool
- Viljandi gümnaasium
- Jõgevamaa gümnaasium
- Läänemaa ühisgümnaasium
- Tartu Jaan Poska gümnaasium
- Mustamäe humanitaargümnaasium
- Linnamäe vene lütseum
- Tallinna muusikakeskkool
- Georg Otsa nimeline Tallinna muusikakool
- Viljandi Jakobsoni kool
- Valga Jaanikese kool
- Jõhvi gümnaasium
- Nõo reaalgümnaasium
Tallinna tehnikaülikooli uuringuga „Sisekliima, õpitulemus ja tööviljakus“ saab tutvuda siin.