Ettelugemispäev Pärnu Mai lasteaias

27. okt. 2016 Silja Kaur Pärnu Mai lasteaia õpetaja - Kommenteeri artiklit
Mai lasteaia sõimerühma lemmikraamat. Foto: Pärnu Mai lasteaed

Mai lasteaia sõimerühma lemmikraamat. Foto: Pärnu Mai lasteaed

Eesti lastekirjanduse keskus tähistab 1994. aastast 20. oktoobril ettelugemise päeva. Nii ka tänavu. Pärnus võtsid sellest osa peaaegu kõik lasteaiad.

Seekordne lugemispäeva teema tulenes käimasolevast mereaastast ja kõlas: „Meri raamatulugudes”. Mai lasteaias võtsid ettelugemispäevast osa kõik rühmad. Oli rühmi, kus pühendati mereteemalisele loole kindel päev, ning rühmi, kus toimetati merelugudega terve nädal.

Õpetajate eeltöö oli põhjalik. Mõned rühmad käisid juba eelneval nädalal raamatukogus, kus lapsed said otsida mereteemalisi raamatuid ja jutte. Laste soovil laenutati filmiraamat „Kalapoeg Nemo”, millest õpetaja luges neile ette. Edaspidi plaaniti ka filmi vaadata.

Sõimerühma lapsed tegid tutvust Ellen Niidu luuletusega „Kalad”. Kõigepealt pandi paika uhke mereteemalise tausta ja delfiinidega sein ning jälgiti, mida teeb õpetaja, seejärel ujutasid lapsed laulu saatel kalu. Teise sõimerühma lapsed käisid õuesõppe käigus siilipereks kostümeerituna meretuult otsimas. Õpetaja loodud jutukese põhjal õues puude vahel liikudes ja lehti vaadeldes leiti põõsa alt siilipoiss Siim, kes oli lisaks puulehtedele kogunud hulga raamatulehti, mis lastele lugusid jutustasid. Lapsed leidsid lehehunnikust ka põneva raamatu, mis osutus rühma lemmikuks.

Rühmades loeti erinevaid lugusid. Populaarne oli Eno Raua „Sipsik”, mille meresõidu looga tutvusid kahe rühma lapsed. Lapsed said tuttavaks ka merekoer Valteriga ja kalade eluga, kuulasid lugu ussi ja angerja erinevusest ning uurisid teosest „Minu esimene entsüklopeedia. Maa”, mille üle Puhh imestada võiks.

Ühes rühmas otsustati teha tutvust ka veidi teistsuguse eesti keelega. Õpetaja tutvustas lastele Kihnu lugemikku ning luges sealt ette murdes mereteemalisi lühijutte. Kui tuli aeg vastata küsimusele, millest lood rääkisid, olid lapsed esialgu vaiksed ja kohkunud ega osanud midagi vastata. Õpetaja selgitas, et kuuldu ei olegi päris eesti keel, vaid hoopis Kihnu keel, seejärel arutleti, millest jutud pajatasid. See oli tore kogemus nii lastele kui ka õpetajatele.

Seoses lugemispäevaga kutsuti lasteaeda külla teraapiakoer Chilli, kes töötab raamatukogus lugemiskoerana. Nelja-aastaste rühmas käis Chillile oma lemmikraamatut lugemas karupoeg, kes jutustas meresõidust ja laevanäitusest. Koolirühmade lapsed said harjutada lugemisoskust ja juba ise koerale ette lugeda. Nendegi valitud raamatud rääkisid meredest ja ookeaniseiklustest. Peale laste kuulamise meeldis Chillile ka trikkide tegemine. Nii nägid lapsed, kuidas koer pärast tööpäeva lõppu sitsib, tantsib ja maiustusi küsib. Chilli külaskäik oli lastele suur elamus ja nii mõnigi mudilane lubas edaspidi talle ka raamatukokku ette lugema minna.

Raamatute ettelugemine aitab kujundada lapses väärtushinnanguid, pakub elamusi, rikastab sõnavara, annab uusi teadmisi ja süvendab armastust raamatute vastu. Leidkem rohkem aega lugeda lastele ette ning kuulata ka nende ettelugemist.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!