Ettevõtlikkust tuleb senisest põhjalikumalt uurida

14. okt. 2016 Õie Tähtla toimetaja - Kommenteeri artiklit
Ettevõtlusõppe dotsent Thomas Lans. Foto: erakogu

Ettevõtlusõppe dotsent Thomas Lans. Foto: erakogu

Hollandist pärit ettevõtlusõppe dotsent Thomas Lans leiab, et ettevõtliku käitumise ja kompetentsuse ­uuringud on teaduslikus mõttes veel lapsekingades. Eriti on tema hinnangul vaja ettevõtlushariduses tegelda uuringutulemustel põhineva teadustööga − praegu tegeletakse palju eksperimentidega.

9. detsembril toimub Tartu ülikooli Ideelabori korraldatav sTARTUp Day – KALEIDOSKOOP, kuhu oodatakse publikuks ka õpetajaid. Üks esinejatest, Thomas Lans Hollandi Wageningeni ülikoolist on osalenud aktiivselt mitmete start-up’idega seotud õppekavade koostamisel.

Kirjeldage Wageningeni ülikooli ettevõtlusõppe, -kompetentsuse ja töökeskkonna õppekava.

Wageningeni ülikoolis on kaks ettevõtlikkust arendavat õppekava, üks bakalaureuse-, teine magistriastmel. Veidi saab teemaga tegelda doktoriõppe tasemel. Magistriõppes saab teemasse detailsemalt süveneda. Võrreldes bakalaureuseastmega on üliõpilased seal vanemad, nad on eri rahvusest ning igaühel neist võib olla erinev eelnev bakalau­reuseharidus ja õppesuund. Neil võib olla juba töökogemus, mis kõik loob suurepärased eeldused ettevõtlusega tegelemiseks.

Õppekava põhiidee on luua olukord, kus üliõpilane ühendab enda haridustausta ettevõtlikkusega.

Siduva õppekava töötasime välja suhteliselt hiljuti. See tähendab, et ühendasime kursused ja ettevõtlusega seotud projektid üliõpilaste idufirmadega internatuuri ajal. Nimetatud kolm elementi ei olnud varasemas õppekavas omavahel seotud. Lisaks avasime hiljuti Wageningeni üliõpilaskülas start-up-inkubaatori, mis pakub uudsena õppekavavälist tegevust. Me soodustame õppekavaväliste tegevuste ühendamist magistriprogrammiga.

Kas võib väita, et sihtgrupp on juba kogemustega tudengid?

Jah ja ei. Meil on põhiliselt kolme tüüpi üliõpilasi.

Esiteks üliõpilased, kellel on oskusi tulevikku suunatud tehnoloogia vallas. Näiteks tegelevad nad elektri tootmisega taimedest või eraldavad putukatest looduslikke maitseid. Sellised tehnoloogiad saavad alguse teadustööst ja peavad enne avalikkuse ette astumist läbima mitu katsefaasi.

Teiseks nn rohelise südamega üliõpilased. Paljudel üliõpilastel on ambitsioon tutvustada jätkusuutlikke tegevusi. Üha rohkem nähakse jätkusuutlikkust tutvustava abivahendina ettevõtlust. Erinevalt varasemast ei näe nad ettevõtlikkust enam ohuna maailma jätkusuutlikkusele, vaid võimalusena midagi muuta.

Kolmandaks üliõpilased, kel on perekonna- või idufirma taust. Nad tahavad ettevõtlikkusega midagi praktilist korda saata, kas siis idufirmas või eksisteerivas ettevõttes ettevõtjana. Mõni neist ei tea, mida ta täpselt tahab, aga nad usuvad, et ettevõtlus kujuneb osaks nende karjäärist.

Ülikoolikursused ja õppekavaväline tegevus pakub midagi igaühele nimetatud gruppidest, näiteks on kursused, mis annavad teadmisi jätkusuutlikust ettevõtlusest.

Mis on ettevõtliku käitumise hindamine ja kuidas on seda võimalik hinnata?

Hinnata on keeruline. Hinnatakse kompetentsust, mis tuleb esile konkreetsetes olukordades, näiteks käitumises. Vaadeldakse protsesse, mis on seotud käitumismudelitega, näiteks ärivõimaluste tuvastamise oskust.

Käitumisviise hinnatakse nii, et tulemuslikkuse hindamisel kasutatakse näiteks hindamismaatriksit. Võib vaadelda, kas mõni tegur on suurenenud või vähenenud. Tulemuslikkuse hinnang ja maatriksid loovad selged kriteeriumid, mis võimaldab anda tagasisidet.

Sellegipoolest on meil veel palju küsimusi, sest ettevõtliku käitumise ja kompetentsuse uuringud on teaduslikus mõttes alles lapsekingades.

Milliseks kujuneb teie koostöö Tartu ülikooliga?

On väga tähtis, et ülikooli tasandil vahetaksid idufirmade kogukonnad kogemusi, teadmisi ja infot tegevuste kohta. Praegu tehakse seda liiga vähe. Ettevõtlikkuse vallas teen tihedat koostööd Marge Täksiga, kellega loodan ühistes projektides osaleda. Eriti on ettevõtlushariduses vaja tegelda uuringutulemustel põhineva teadustööga. Praegu tegeldakse palju eksperimentidega, aga vähe tõendusmaterjalil põhineva teadustööga. Minu eesmärk Tartus on tegelda rohkem teadustööga, mis suudab midagi tõestada. Teadustööd edendame näiteks Education Research Internationali ajakirjas. https://www.hindawi.com/journals/edri/si/130234/cfp/


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!