Nutikas ja seikluslik raamatukogutund

21. okt. 2016 Maarja Pildre, Tallinna keskraamatukogu laste- ja noorteteeninduse pearaamatukoguhoidja; Kristiin Meos, projektijuht - Kommenteeri artiklit
Lapsed graafikalaudadega joonistamas. Foto: Maarja Pildre

Lapsed graafikalaudadega joonistamas.
Foto: Maarja Pildre

Kõige tavapärasem õpetaja ja raamatukoguhoidja koostöö vorm on raamatukogutund. Tallinna keskraamatukogu raamatukogutundides keskendutakse uute teadmiste ja infootsioskuste andmise ning lugemisharjumuse kujundamise kõrval varasemast enam ka üldpädevuste arendamisele.

Oleme oma raamatukogutundidesse toonud seikluskasvatust ja meeskonnatööd arendavaid tegevusi. Kui õpetaja raamatukoguga ühendust võtab, siis arutatakse koos valitud raamatukogutunni programm läbi ning raamatukogu kohandab selle õpilaste vanusele ja klassi suurusele sobivaks. Raamatukogutunde viime läbi peamiselt eesti ja vene keeles, kuid õpetaja soovi korral ka inglise ja prantsuse keeles.

Seltskonnamängude reeglid

Kirjandusteoseid või õppetöös käsitletavaid teemasid saab klassiga koos läbi töötada ülemaailmselt tuntud seltskonnamängude „Maffia” ja „Mõrvamüsteerium” reeglite järgi läbiviidavates raamatukogutundides.

Mõrvamüsteerium” on rollimäng, kus osalejatele jagatakse rollid koos tegelaskuju iseloomustuse ja lahendust vajava situatsiooni kirjeldusega. Mängu käigus tuleb lahendada ülesandeid ja mõistatusi ning loogilist mõtlemist ja vihjeid kasutades tabada mõrvar.

Maffia” reeglitel põhinev raamatukogutund paneb õpilased omavahel argumenteerima ning õpetab lugema teiste ja kontrollima enda kehakeelt. Mõlema puhul saab klass või grupp ise valida, kus, millal ja mis teemal tegevus toimub, kasutada mõne raamatu olustikku või tuntud tegelasi raamatutest, ajaloost või filmidest.

Sellised raamatukogutunnid nõuavad iga osaleja aktiivset panust ning arendavad loovust, loogilist mõtlemist, argumenteerimisoskust ja suhtlemist.

Koomiksid ja graafikalaud

Paepealse raamatukogu tutvustab raamatukogutunnis „Ohoo, koomiksid” koomiksiajalugu ja -kangelasi. Hoolimata sellest, et koomiksite traditsioon ei ole Eestis kuigi pikaajaline, on nad noorte hulgas suure populaarsuse saavutanud ning etendavad olulist rolli paljude laste lugemisoskuse ja -harjumuse kujunemisel.

Paepealse raamatukogust leiavad huvilised laia valiku koomikseid, mangasid ja graafilisi romaane eri keeltes ning seal saab ka ise koomiksite tegemist-kujundamist harjutada.

Muusikaline raamatukogutund on muusikatunni ning raamatukogututvustuse sulam, kus kindla muusikalise või filmiteema kaudu õpetatakse raamatukogus vajalikku infot leidma ning teenuseid kasutama.

Tund sisaldab muusika kuulamist, sõltuvalt teemast ka video vaatamist. Praegu saab valida teemade „Populaarmuusika kümnendid: 1960. aastad”, „Imeline inimhääl”, „Eesti jazz’i lugu”, „Kõrvitsa pere tund”, „Kaks ärkamis­aega” jpt hulgast.

Eestikeelse kirjanduse osakonna arvutiklassi elektroonilisi joonistuslaudu ehk graafikalaudu on oodatud kasutama õpilased nii kunsti- ja arvutiõppe tundide raames kui ka huviringidest. Graafikalauaga on võimalik luua näiteks vabakäelisi joonistusi ja eskiise. Seadet saab kasutada nii professionaalidele mõeldud kui ka lihtsamate vabavaraliste kujundusprogrammidega töötamisel.

Raamatukogu pakub koomiksite joonistamise töötuba või õpetaja valitud teemal raamatukogutundi, mille ühe osana kasutame graafikalaudu. Kui graafikalaua kasutamise põhivõtted selged, saavad kõik huvilised tulla seadet iseseisvalt endale sobival ajal raamatukogu lugemissaali isikliku sülearvutiga kasutama.

Nutikalt lugemine

Nutikaid raamatusõpru ootame osalema veel selle aasta lõpuni kestvas projektis „Nutikalt lugemine vahvaks”. Projekti eesmärk on noori köitvaid meetodeid ja infotehnoloogilisi vahendeid kasutades innustada noori vabal ajal lugema ja loetud tekstide teemal arutlema ning arendada noorte funktsionaalset lugemisoskust.

Projektis toimuvad koomiksi ja anime joonistamise ning animatsioonide ja arvutimängude tegemise töötoad. Lisaks toimub oktoobri koolivaheajal Youtube’i video loomise teemaline minilaager.

Kui raamatukogutundide hulgast sobivat teemat ei leia, tasub siiski raamatukoguhoidjaga ühendust võtta. Olgu sooviks mõne kirjaniku, teose või raamatusarja käsitlemine, uudiskirjandusega tutvumine või teadmised mõnes muus põnevas valdkonnas – raamatukoguhoidja koostab raamatukogutunni õpetaja soovi kohaselt. Küll aga tuleb arvestada, et hea tunni loomiseks vajavad raamatukoguhoidjad ettevalmistusaega.

Vaadake lähemalt http://keskraamatukogu.ee/opetajale/.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!