„100 sammu inseneerias”

11. nov. 2016 Anneli Ramjalg, Tallinna tehnikakõrgkooli õppejõud, projekti „100 sammu inseneerias” idee autor ja projektijuht; Enn Tammaru, Tallinna tehnikakõrgkooli õppejõud, Eesti kõrghariduse kvaliteediagentuuri hindamisekspert - „100 sammu inseneerias” kommenteerimine on välja lülitatud
Žürii hindab Kehra gümnaasiumi masinat, mis osutus võidutööks. Foto: Anneli Ramjalg

Žürii hindab Kehra gümnaasiumi masinat, mis osutus võidutööks. Foto: Anneli Ramjalg

 

100 sammu inseneerias” on projekt, millega tähistatakse Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva.

Tallinna tehnikakõrgkool tutvustab seda põnevat inseneeriaprojekti sajale üldhariduskooli klassile ja kutseõppekeskuse rühmale. Tehnikakõrgkoolis toimuvad sellega seoses ka töötoad ja laborite külastused. Projekti suursündmus oli 4. novembril peetud Rube Goldbergi masina ehitamise võistlus Tallinna Kultuurikatlas.

Goldbergi masina ehitamine

Võistlusel osalesid: Tallinna reaalkool, Hiiumaa, Kehra ja Kadrioru saksa gümnaasium, Kadrina ja Parksepa keskkool, Merivälja kool ning Vasalemma ja Kärdla põhikool.

Võistluse žüriis ja vestlusringis „Mida annab inseneri haridus?” osalesid Frida Laigu – „Rakett 69” võitja, Gustav Adolfi gümnaasiumi õpilane; Ahto Aruväli – aasta ehitaja 2015, ehitusinsener, Merko Ehitus Eesti projektijuht; Lauri Peetrimägi – Tallinna tehnikakõrgkooli õppeprorektor; Anneli Ramjalg – ehitusinsener, „100 sammu inseneerias” idee autor ja projektijuht; Heigo Mõlder – elektriinsener, Tallinna tehnikaülikooli elektrimasinate õppetooli teadur; Raiko Annask – tudengivormeli meeskonna üks võtmeisikuid, Tallinna tehnikakõrgkooli õppejõud; Renee Joost – Eesti Energia AS.

Võistluse võitis Kehra gümnaasium koosseisus Albert Sikk, Renet Roosi, Erik Vorna, juhendaja Toomas Tanne. Neid ootab ees preemiareis Rootsi Koeningseggi autotehasesse.

Võistlusel osalenud masin pidi töötama täpselt 30 sekundit ja koosnema kümnest elemendist. Viimase elemendi valmistas Tallinna tehnikakõrgkool. Kehra gümnaasiumile pakkus tugevat konkurentsi Tallinna reaalkooli võistkond.

Kümme mõtet võistluselt

Jälgides 108 särasilma tegevust ja kuulates kõrvalt nende tööga seotud juttu, settis välja kümme mõtet.

  • Kõik algab õpetajast.
  • Ka hirmud reaalainete eest peab oskusliku järeleaitamisega hajutama õpetaja.
  • Kui ise tunned huvi, leidub ka inimesi, kes sind valitud teel toetavad.
  • Inseneeria sobib ka tüdrukutele – see ala vajab korralikkust, järjekindlust, püsivust.
  • Kõige suurem preemia püsivuse eest on see, et sinu enda ehitatud masin töötab.
  • Robot ei vii kunagi insenerilt töökohta, sest veelgi keerukama töö tarvis loodava roboti peab looma taas insener.
  • Juba praegu realiseerivad oma loovust noored eesti insenerid kosmoseaparaate luues.
  • Insenerina mõistad, et ei ole lahendamatuid olukordi, on võimalused ja väljakutsed.
  • Inseneri võimalus on muuta maailma, luua uusi trende ja leida uusi lahendusi.
  • INSENER OLI, ON JA JÄÄB!

Tule tehnikakooli töötubadesse

Võistlusega andsime avalikkusele märku, et Tallinna tehnikakõrgkool on noortele avatud ja inseneri elukutse väärtus, mida tasub omandada. Ootame külla gümnasiste ja põhikooliõpilasi. Kevadel, kui vanematel õpilastel on väga kiire, võtame vastu algklassilapsi.

Võimalik on külastada järgnevaid töötubasid ja laboreid.

  • „Tuleviku ehitus, liit- ja virtuaalreaalsus” – Baltikumi ainsa virtuaalreaalsuse labori külastus.
  • „Tudengivormel”
  • „Mis on arhitektuur?”
  • „Logistika, Sina või?” Töötoa eesmärk on kujundada õpilastes arusaam, mida logistika eriala endast kujutab ning milliseid võimalusi pakub tööturg.
  • „Vesi kui tähtsaim ressurss”. Tutvustatakse vee teekonda loodusest meie kodumajapidamistesse ning vaadeldakse reovee puhastuse põhilisi protsesse.
  • „Keskkond ja keemia” Selgitatakse loodusainete tähtsust, et mõista ja kasutada keskkonnahoius olulisi teadmisi, selgitada jäätmetes sisalduvat energeetilist potentsiaali, näha neis olulist ressurssi, osata hinnata saastatuse ohte inimesele.
  • „Liikle ohutult”. Töötoas osalejatel avardub arusaamine liiklusest ja seal peituvatest ohtudest; noored mõistavad liiklusohutuse tagamisele suunatud meetodeid ja teadvustavad, millised sekkumisvõimalused on ohutu liiklemise tagamiseks.
  • Tööstusautomaatika ja elektritehnika laborite külastus.