Õpilased uurisid kooliajalugu
Mullu kuulutas TLÜ Eesti pedagoogika arhiivmuuseum (EPAM) välja kolme viimase õppeaasta jooksul valminud kooliajalooteemalise loov- ja uurimistööde võistluse. Konkursi eesmärk oli jäädvustada nii viimaste aastate muutusi haridusmaastikul kui ka varasemat kooliajalugu, samuti Eestist pärit õpilaste käekäiku välisriikide õppeasutustes. Kirjalike tööde temaatikale EPAM rangeid piire ei seadnud, pidades oluliseks, et õpilastöö tugineb originaalmaterjalile ning jäädvustab midagi olulist meie haridusloo tarbeks.
Laekus 38 võistlustööd – 36 uurimust ja kaks videot. 13 tööl oli mitu autorit, neist kaheksa oli tehtud klassi ühistööna. Kokku osales sadakond õpilast 23 koolist üle Eesti; üks võistlustöö laekus ka Soomest. Õpilasi juhendas 41 pedagoogi.
Konkursile esitatud tööd olid eriilmelised, alates vanema koolikorralduse käsitlemisest ja lõpetades piiriüleste koostööprojektide ning õpilasvahetuse temaatikaga. Esimese ja teise kooliastme töödes domineerisid vanemate ja vanavanemate koolimälestused, kolmandas astmes Eesti NSV aegne kool ja gümnaasiumiastmes rahvusvahelised suhted. Käsitleti ka mõisakoolide omapära, kooliaabitsat, loodusprojekte, kooliaeda, hoolekogu tööd, vilistlasi, nüüdseks suletud koole ja riigigümnaasiumi loomist. Oli nii põhjalikke tagasivaateid kui ka noorte uurijate esimesi katsetusi. Kõik osalejad jätsid meie hariduslukku oma jälje.
25. oktoobril tänati õpilasi ja nende juhendajaid Tallinnas teaduste akadeemia majas peetud konverentsil. 69 huvilist said osa eriilmelistest ettekannetest: Konguta koolipoisi esimesest õppeaastast tema vanaemade kogemusega võrreldes (Rasmus Kivari, juhendas Moonika Männiste), Lümanda põhikooli õpilaste esivanemate vanadest õppevahenditest (3. klassi ühistöö, juhendas Külli Lindau), Valgu koolist läbi sajandite (Rando Kristal, juhendas Ene Oisalu), Lasila mõisakooli arhiivist (Erika Hochstätter, juhendas Tiina Mesi), Tallinna 21. kooli kunagisest legendaarsest direktorist Artur Tikist (Kristel Jakobson, juhendasid Külliki Kaju ja Joosep Heinsalu), Jaanimäe spordibaasi loost (Laura Kall/Võru gümnaasium, juhendas Vesta Pille), Rakvere gümnaasiumi piiriülesest koostööst (Martin Lein, juhendas Maie Põdramägi) ning Rapla ühisgümnaasiumi õpilasvahetusprogrammidest (Kaire Kangur ja Kirke Soomets, juhendasid Pille Lindre ja Hele Israel). Sellest, kuidas erineb õppetöö Helsingis meie omast, kõneles Hegle Pärna Sibelius-lukio’st (juhendas Marjo Mela). Videod vahendasid tavalist õppepäeva keelekümblusega tegelevas Pärnu Tammsaare koolis (Elizaveta Dmitrijeva ja Jan-Karl Oberacker, juhendas Olga Vereštšagina) ja kevadist lahtiste uste päeva Parksepa keskkoolis (Oliver-Sander Luik, juhendasid Malle Puolakainen ja Antti Leppik).
Žürii hindaks parimaiks põhikooliastmes Karin Saartsoni ja Lily Krassovski uurimistööd „Lembit Heinla mälestusi Rääma koolist” (juhendas Eve Alu) ja gümnaasiumiastmes Laura Kalli „Jaanimäe spordibaasi lugu 1971–2011”. Tublid olid ka esinejad – nad valdasid hästi ainet, mida olid uurinud. Parimatena võib esile tuua Rando Kristalit (Valgu põhikool), Kristel Jakobsoni (Tallinna 21. kool) ja Hegle Pärnat (Helsingi Sibelius-lukio).
Täname kõiki osalenuid ja nende juhendajaid ning kutsume oma uurijaid jõulukuust meie uude asukohta Rävala pst 10 (Tallinna ülikooli akadeemilise raamatukogu hoones).