Kodus võiks ka puhata ja mängida

20. jaan. 2017 Sirje Pärismaa toimetaja - Kommenteeri artiklit

Sirje Pärismaa

Näen aeg-ajalt unes, et olen taas koolis, kuid ei saa pihta, millise klassiga tuleb tund ja mida peaksin õpetama. Tunnid on ettevalmistamata! Ärgates just hirmuhigi pole, küll aga hea meel, et ei pea teadmatuses klassi ette astuma.

Küllap läheb õpetajaid tegemata kodutööga kooli siiski vähem kui õpilasi. Meie õpilaste kodutööde suurest mahust räägitakse aastaid. Kogeme vanemate-vanavanematena, et laste tööpäevad on meie omadest pikemad ja neil napib aega puhata ja mängida. Sellele osutavad ka uuringud-testid.

Kui viimases PISA testis suutsime paaris aines soomlasi juba edestadagi, siis koguni kaks korda ületame neid kodutööde tegemisele kuluvas ajas. Soomes kulutavad 15-aastased kodutöödele nädalas keskmiselt 3 tundi ja 20 minutit, meie lapsed 6 tundi ja 40 minutit. Olgu öeldud, et OECD riikide keskmine on 4,9 tundi.

PISA 2015 uuringus küsiti koolijuhtidelt esmakordselt, millised on õpilaste võimalused teha kodutöid koolis pärast tunde. Selgus, et Eestis on maa- ning munitsipaalkoolides abistajaid kodutööde tegemiseks rohkem kui linna- ja erakoolides. Meiega üsna sarnane on olukord Lätis ja Venemaal. Erinevuseks vaid see, et Läti erakoolides on abistajaid oluliselt rohkem kui munitsipaalkoolides. Seevastu Soomes on paremad tingimused kodutöid teha just linnas.

Paari aasta eest läbi viidud kodutööde uuringus nimetasid õpetajad kodutööde eesmärkidena kordamist, harjutamist, konkreetse oskuse õppimist ja tunnis poolelijäänu lõpetamist. Huvi ja uudishimu tõstmist ei peeta nii oluliseks ega julgeta anda õpilastele vabadust ise tegutseda. Kuigi just neid oskusi peaksime õpilastes arendama.

Nii ongi uuringu andmeil õpilaste põhiemotsioonid kodutööde tegemisel väsimus ja igavus. Mis seal imestada, kui kolmandik teise klassi lastest ei mõistnud kodutööde eesmärki! Kuigi ligi pool õpetajaist väitis, et selgitavad eesmärki ja arutavad juhised koos läbi, näitas vaatlus, et nii tehti vaid 18% tundides. Alla poole õpetajaist ütles, et individualiseerivad ülesandeid.

Meie koolitunnid on muutunud või muutumas, kuid kodutöid antakse ikka vana malli järgi. Kui teeks sel aastal teistmoodi ja paluks õpilastel endil kodutöö välja mõelda? Küllap otsiksid ärksamad uurimist ja avastamist võimaldavaid ülesandeid, mis on seotud igapäevaelu ja probleemidega. Kes ei taha, saab ülesande õpetajalt.

Julgemad õpetajad võiks aga tunnitööd tõhustada ja proovida elu ilma kodutöödeta – näiteks ühe veerandi jooksul. Kas lapsed muutuvad siis lootusetult laisaks?


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!