Alanud on rahuloluküsitlus

23. veebr. 2017 Aivar Ots haridus- ja teadusministeeriumi välishindamisosakonna peaekspert - Kommenteeri artiklit

Aivar Ots

Õpilaste rahulolu on pälvinud suurt tähelepanu nii koolides kui ka avalikkuses laiemalt. Ennekõike on räägitud õpilaste rahulolematusest, selle põhjustest ja tagajärgedest.

Küsimuse olulisusest saavad aru kõik lapsevanemad, õpetajad ja tugi­spetsialistid, kes laste muredega iga päev tegelevad. Rahulolutunne kui psüühilist heaolu kajastav tunnus on oluline näitaja, mis seostub inimese normaalse psüühilise toimimise ja vaimse tervisega. Õpilaste madalal rahulolutasemel on leitud seoseid nii tagasihoidliku õpiedukuse ja -motivatsiooni, koolikiusamise kogemise, puudumiste kui ka kooli pooleli jätmise esinemisega.

Õpilaste toimetuleku ja arengu soodustamiseks – ning ka selleks, et nad kõik korralikult koolis käiksid ja õpiksid – on väga oluline nende rahulolu toetada.

Miks riiklikult?

On väga tänuväärne, et elukestva õppe strateegias on seatud eesmärgiks rahulolu hindamine kõigil haridustasemetel, kaasates lisaks õpilastele ka teised osalised, sh õpetajad, põhikoolides lapsevanemad. Õpilaste rahulolu hakati hindama eelmisel aastal, mil rahulolu arvati põhikoolide ja gümnaasiumite ametlike tegevusnäitajate hulka.

Esimene küsitlus näitas, et nii rahulolu hindamise sisu kui korralduse vastu tunti palju huvi. Ühel või teisel põhjusel jäid mitmed koolid küsitlusest siiski kõrvale.

Küsitluste eesmärk on anda korrapäraselt ja võrreldaval kujul teavet õpilaste – ja edaspidi ka teiste huvipoolte – rahulolu kohta haridusega. Küsitlustulemused loovad võimaluse jälgida rahulolu taset ja selle muutumist ning selle kaudu hinnata nii senise töö kvaliteeti kui ka vajadust sekkuda.

Miks on vaja korraldada küsitlus riiklikult? Tsentraalsed küsitlused aitavad tagada rahulolu hindamise parema kvaliteedi ning lisavad täiendavaid tulemuste analüüsi ja tagasiside võimalusi.

Kasutatavad küsimustikud on koostanud asjatundjad, nende mõõtmisomadusi jälgitakse kasutamise käigus pidevalt. Koolide jaoks võiks olla oluline, et kogu koolivõrgus mõõdetakse rahulolu samal viisil ning koolile antavas tagasisides on tulemused kõrvutatud kogu koolivõrgu või teatud sihtrühma üldise tasemega. Küsitluste läbiviimisel tagatakse eri aastate tulemuste võrreldavus, mis aitab jälgida rahulolu muutumise trende koolis. Tsentraalselt korraldatud anonüümse andmekogumise puhul on lihtsam tagada vastuste konfidentsiaalsust.

Koolidele esitatakse kokkuvõte, kus vastanute hinnangud on toodud üldistatud kujul. Üleriigiline küsitlus võimaldab jälgida rahulolu koolivõrgus tervikuna ning kasutada kogutud andmeid haridusuuringutes.

Koolielul on palju tahke. Kui õpilane on mõnega neist rahul, võib ta olla rahulolematu teistega. Et pakkuda koolidele infot selle kohta, millega ollakse rahul ja millega mitte, mõõdetakse rahulolu eri valdkondades: üldine rahulolu kooliga, õpetajate toetav käitumine ning kooliga seotud kuuluvustunne. Samas küsitluses kogutakse andmeid ka koolivägivalla kogemise ja põhjuseta puudumiste ning digilahenduste koolis kasutamise kohta.

Kümne minutiga

Küsitluse viib SA Innove läbi kõigile 8. ja 11. klassi õpilastele, samal viisil nagu eelmisel aastal. Midagi üllatavat seega oodata ei ole – kui, siis seda, et küsimustik on mõnevõrra lühem.

Küsitlus on elektrooniline ja vastamiseks kulub õpilasel kümmekond minutit. Palume koolidel informeerida õpilasi küsitlustest ja leida aeg, mil õpilased saavad seda arvutis täita.

Küsimustikud on vastamiseks avatud 20. veebruarist 17. märtsini. Võrreldes eelmise aastaga kogutakse andmeid märksa varasemal ajal. Gümnaasiumid soovisid, et küsitlemine ei langeks kokku eksamiteks valmistumise ajaga.

Täpsemad juhised ja soovitused küsitlusel osalemiseks edastas SA Innove kõigile koolidele selle nädala alguses. Võimalus anda usaldusväärset tagasisidet sõltub osalenud õpilaste hulgast. Seega on tähtis, et koolid pööraksid õpilaste tähelepanu küsimustiku täitmise olulisusele ja looksid selleks võimaluse. Tagasisidet tulemuste kohta antakse kõigile koolidele juba enne õppeaasta lõppu.

Täiendavat infot haridusega rahulolu mõõtmise kohta leiate veebilehelt ­https://www.hm.ee/et/rahulolu. Rahuloluküsitluse läbiviimisel tekkivatest küsimustest saab teada anda e-aadressil rahulolu@innove.ee.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!