Eesti õpilased PISA uuringutes: Õpilaste suhtumine loodusteadustesse

17. veebr. 2017 Regina Soobard PhD, loodusteadusliku hariduse teadur, PISA 2015 loodusvaldkonna ekspert Eestis - Kommenteeri artiklit

Tehniliselt taibukas ja reaalainetes osav õpilane oskab ka kodustest vahenditest superkondensaatori teha. Foto: Tavo Romann

 

Ligi veerand Eesti 15-aastastest õpilastest seostab oma tulevast elukutset loodusteadustega. Kuigi mõned teemad pakuvad huvi nii poistele kui ka tüdrukutele, siis poisse huvitavad rohkem keemia ja füüsikaga, tüdrukuid aga tervise ja bioloogiaga seotud teemad.

Loodusteaduste tunnid peavad lisaks teadmistele ja oskustele kujundama õpilastes karjääriteadlikkust loodusteadustega seotud elukutsetest ning positiivset suhtumist loodusteaduslike õppeainete õppimisse koolis. PISA 2015 uuringus selgitati välja nii Eesti 15-aastaste õpilaste suhtumine loodusteadustega seotud elukutsete valikusse tulevikus kui ka loodusteaduste õppimisse.

Õpilaste suhtumist loodusteaduste õppimisse hinnati selle põhjal, kuidas õpilased suhtuvad loodusteadustesse ja nende rakendamisvõimalustesse tulevasel erialavalikul.

Tulevikuga seotud suhtumise selgitamiseks paluti õpilastel märkida elukutse, mida nad soovivad omada 30-aastasena. Õpilaste vastused grupeeriti loodusteadustega seotud ja loodusteadustega mitteseotud elukutseteks lähtuvalt ametite klassifikaatori (International Standard Classification of Occupations, ISCO-08) elukutsete jaotusest.

Tervis ja IKT

Õpilaste vastustest selgus, et ligikaudu veerand Eesti 15-aastastest õpilastest näeb ennast 30-aastasena töötamas loodusteadustega seotud erialadel (PISA 2015 järgi loodus- ja tehnikateadustega, tervishoiuga, info- ja kommunikatsioonitehnoloogia valdkonnaga ja loodusteadustega seotud tehnoloogia­spetsialistide elukutsed). Poistest 29% ja tüdrukutest 20% seostab oma tulevikku nimetatud elukutsetega.

Vaadates õpilaste eelistusi täpsemalt, ilmneb, et kõige enam seostab oma tulevikku tervishoiu (8%) ja IKT-ga (8%). Seejuures tervishoiuga seotud elukutsed on populaarsemad tüdrukute hulgas ja IKT-valdkonnaga seotud poiste seas. Üle 7% õpilastest seostab oma tulevase elukutse loodus- ja tehnikateadustega. Loodusteadustega seotud tehnoloogiaspetsialisti elukutse valiks ligikaudu 1% õpilastest.

Võrreldes 2006. aastaga on 8% enam õpilasi, kes valiksid tulevikus loodusteadustega seotud elukutse (OECD keskmine muutus on 3%) ning 11% vähem neid, kes ei oska 15-aastasena öelda, millise elukutse nad tulevikus omandada soovivad. Seega võib öelda, et 15-aastaste õpilaste hulgas on varasemast rohkem neid, kes soovivad töötada loodusteadustega seotud valdkonnas. Tendents on positiivne, Selles vanuses õpilastel on juba esmane ettekujutus oma tulevasest elukutsest.

Õpilaste soovi töötada loodusteadustega seotud valdkonnas saab seostada ka nende tulemustega loodusteaduslikku kirjaoskust mõõtvas testis. Tulemustest selgub, et madalal saavutustasemel õpilastest näeb 14% oma tulevast elukutset seotuna loodusteadustega. Tipptasemel sooritajatest arvab siduvat oma tulevase karjääri loodusteadustega 38%.

Võrreldes aastaga 2006 on tippsooritajatest tervelt 10% enam valmis töötama loodusteadustega seotud valdkonnas (OECD keskmine muutus on 2%). Seega on õpilaste valmisolek loodusteadustega seotud karjäärivalikuteks läbi aastate kasvanud ka tippsooritajate hulgas.

Loodusteadused pakuvad rõõmu

Õpilaste suhtumine loodusteadustesse ja loodusteaduste õppimisse võib mõjutada nende elukutsevalikut. Seega, kui ühiskonnas on oluline, et senisest enam noori valiks loodusteadustega seotud elukutse, peaks loodusteaduste tundides kujundama õpilastes positiivset suhtumist sellesse valdkonda.

Võrreldes 2006. aastaga on 6% enam õpilasi, kelle jaoks loodusteadusi on huvitav õppida (63% vastanutest nõustus). Õpilastele meeldib lugeda loodusteaduste kohta (59%) – selle väitega nõustus ligikaudu 10% enam õpilasi kui 2006. aastal. Loodusteadusi on õpilastel enamasti tore õppida (71%, võrreldes aastaga 2006 nõustus selle väitega 9% õpilastest enam) ja neile meeldib saada loodusteadustest uusi teadmisi (77%).

Suurem pilt

Huvi loodusteaduste vastu hinnati ka suuremate teemade kaudu: biosfäär, liikumine ja jõud, energia ja selle muundumine, universum ja selle ajalugu ning võimalused, kuidas teadus saab aidata haigusi ennetada jms. Eesti 15-aastased õpilased on kõige enam huvitatud universumist ja selle ajaloost (71% vastanutest) ning seejuures on tüdrukute ja poiste hinnangud teemale sarnased.

Poisid on enam huvitatud liikumise ja jõuga ning energia ja selle muundumisega seotud teemadest. Tüdrukud huvituvad rohkem tervishoiuga seotust. Nii poistele kui ka tüdrukutele pakuvad kõige vähem huvi biosfääriga seotud teemad (30% on huvitatud).

PISA 2015 uuringus selgitati välja õpilaste valmisolek õppida loodusteaduslikke õppeaineid selleks, et kasutada omandatud teadmisi ja oskusi oma tulevastes õpingutes ja elukutses. 74% õpilastest nõustus, et vaevanägemine loodusteaduste õppimisel on seda väärt ja omandatud teadmised on kasulikud tulevases töös. Võrreldes aastaga 2006 nõustus antud väitega 2015. aastal 4% enam õpilasi. 73% õpilastest nõustus, et loodusteadustes õpitu on oluline, sest seda läheb tulevikus vaja. 71% nõustus, et loodusteaduste õppimine tasub end ära, sest seeläbi paranevad kutsealased väljavaated. Kokkuvõttes võib öelda, et õpilaste hinnangul on loodusteaduste tundides õpitavast kasu igapäevaelus ja ka tulevases elukutses.

Jätkuva huvi tekitamiseks ja hoidmiseks loodusteaduste õppimise vastu võib esitada vastavaid teemasid õpilastele huvipakkuvas kontekstis. Kuigi 25% vastanutest seostab oma tulevast elukutset loodusteadustega, valiks konkreetselt loodus- ja tehnikateadused veidi üle 7% õpilastest ja seega on loodusteaduste tundides jätkuvalt oluline pöörata tähelepanu õpilaste karjääriteadlikkuse kujundamisele loodusteadustega seotud elukutsetest.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!