Keskhariduse omandamise võimalused avarduvad

3. veebr. 2017 Kristel Rillo, HTM-i e-teenuste osakonna asejuhataja; Mariann Rikka, HTM-i üldharidusosakonna peaekspert - 3 kommentaari

Mariann Rikka

Kristel Rillo

Haridus- ja teadusministeerium on kuulutanud välja hanke, millega tellib digitaalsed õppematerjalid, mille abil saavad koolid läbi viia e-kursusi ehk võimaldada virtuaalsel kujul õppida nii gümnaasiumites kui ka kutsekeskharidust pakkuvates koolides. Hanke eesmärk on muuta keskhariduse omandamise võimalused paindlikumaks ja mitmekesisemaks.

Haridus ei pea mitte üksnes vastama tänasele ja tuleviku maailmale, vaid ka tuleviku haridust ja maailma kujundama. Tänased õppijad ei peaks püüdma muutuva maailma ootustele järele jõuda, vaid ise neid ootusi suunama.

Õppimise viisid ja võimalused on võrreldes paarikümne või isegi kümne aasta taguse ajaga muutunud. Nagu tööelus, nii on ka hariduses infotehnoloogia areng avaldamas üha olulisemat mõju.

Tulevikku vaatamise ja IT mõtestatud ning targa kasutamisega on seotud ka haridus- ja teadusministeeriumi lähemate aastate arendustegevus õppematerjalide vallas. 2016. aastal selgitati koostöös õpetajatega välja digitaalse õppematerjali kättesaadavus ja vajadus kõigis ainevaldkondades nii põhikoolis kui ka gümnaasiumis. Tollane vabariigi valitsus võttis aga nõuks keskhariduse e-õppe võimaluste jõulise laiendamise.

Ministeerium kuulutaski 2016. a lõpus välja rahvusvahelise hanke, millega tellib digitaalsed õppematerjalid, mille abil saavad koolid läbi viia e-kursusi ehk võimaldada virtuaalsel kujul õppida nii gümnaasiumites kui ka kutsekeskharidust pakkuvates koolides.

Hanke eesmärk on luua varasemast paindlikumad ja mitmekesisemad keskhariduse omandamise võimalused ning saavutada arenguhüpe õppematerjalide kvaliteedis ja olemuses.

Valikuvõimaluste ja paindlikkuse suurenemisele keskhariduses aitavad loodavad digimaterjalid kaasa mitmeti Näiteks kui mingil põhjusel sobib õppijale nii rohkem, siis on tal võimalik läbida üks või teine kursus kas täielikult või osaliselt virtuaalselt.

Sellisest lähenemisest on tundnud puudust õppijad, kes nt tervislikel või ajutisest elukorraldusest (sportlased, välismaale tööle asuvate perede lapsed jne) tulenevalt ei saa täies ulatuses osaleda auditoorses tegevuses, kuid soovivad siiski omandada hea Eesti hariduse just Eesti õpetajate käe all.

Teame, et tihti on koolidel puudus õpetajatest. Keskhariduse tasemel, kus on väga mitmeid kursuseid, on olukord eriti kriitiline. Luues e-õppe võimalused, on koolidel võimalik senisest enam koostööd teha ning jagada üksteisega kompetentsust ja tuge. Kutseõppeasutused saavad gümnaasiume toetada valikkursusi pakkudes ja näiteks põhi­ainetes saab gümnaasium omakorda kutseõppeasutusi oma teadmuse ja kogemusega aidata.

Õppematerjali kvaliteedihüppe vajadust näeme nii selle sisus kui ka vormis. Materjal peab olema uuenduslik ja tehnoloogiliselt väga kõrgel tasemel. On oluline, et materjal oleks suunatud nüüdisaegse õpikäsituse ja õppekava kui terviku rakendamisele. See peab mitmekesise ja kõrgel tasemel funktsionaalsuse ja sisu kaudu võimaldama individuaalset lähenemist, diferentseerimist, nüüdisaegse metoodika ja meediumide kasutamist klassiruumis ja inspireerima seda tegema. Õpetaja soove arvestades on hankes ette nähtud, et iga digikogumiku juures peab olema õpetaja juhendmaterjal.

Materjal tuleb koostada ja pakkumine esitada mitte kõigile valdkondadele korraga, vaid minimaalselt ühele ainevaldkonnale kui tervikule. See tagab, et pakkujal on võimalik leida parim kompetentsus (mis kõigis valdkondades korraga võib keeruliseks osutuda) ning et algusest peale lähenetakse valdkonnale tervikuna. See soodustab lõimingut ning terviklikku, õppekava üldosa hõlmavat ja valdkonnapõhist lähenemist.

Et õppematerjali arenguhüpe saaks toimuda nii sisus kui ka tehnilises vormis ning vastakuti toetavalt, loodame pakkujate hulgas näha eri valdkondade tegijatest koosnevaid meeskondi. Õppematerjalide väljatöötamisel kogemust omavate organisatsioonide ja ekspertide (nt kirjastused, ülikoolid või üldhariduskoolid ise) teadmus ning IT-valdkonna ettevõtete ambitsioonikus ja oskused võiks koostoimes anda just sellise tulemuse, nagu ootame.

Selline õppematerjalide arendustegevus on saanud võimalikuks Euroopa sotsiaalfondi meetme „Kaasaegse ja uuendusliku õppevara arendamine ja kasutuselevõtt” abil. Toetusraha loob ka tingimused tegevustele. Ministeerium on õppematerjalide väljatöötamisel nii selle meetme raames kui ka muudes tegevustes võtnud põhimõtteks avatud lähtekoodi kohaldamise. See tähendab, et õppematerjal peab olema kõigile tasuta kasutada, kuid samas on huvilistel võimalik seda edasi arendada. Edasi arendatud toodet võib juba ka ärilistel eesmärkidel kasutada. See võimaldab seni õppematerjalide loomisega mittetegelnud asutustel õppematerjalide turule siseneda, mis loob koolidele omakorda rohkem häid valikuid.

Oleme kirjeldatud projektile väga kiitvat vastukaja saanud nii koolipidajatelt, koolijuhtidelt, õpetajatelt kui ka lapsevanematelt. Teame, et ettevõtmine on väga ambitsioonikas, kuid usume, et ainult ambitsioonikalt ja julgelt ette võttes on võimalik saavutada olulist arengut ja muutusi.

Tegelikud muudatused kujundab ja õppijaile sobiva õpetamise viisi ning vahendid valib ennekõike õpetaja. Õppematerjal, kas vana või uus, saab siin õpetajat ja õppijat toetada.

Hea IT-ettevõtja, õpetaja, õpilane, teadur, kirjastaja, maailmaparandaja, kui meie üleskutse sind vähegi kõnetab, siis loodame väga, et kaalud pärast selle artikli lugemist pakkumise esitamist. Tekkivatele küsimustele vastame kiiresti, seda ennekõike riigihangete registri vahendusel. Pakkumise tähtaeg on 17. veebruar ja rohkem infot leiab riigihangete registris.


3 kommentaari teemale “Keskhariduse omandamise võimalused avarduvad”

  1. Mart Kallaste ütleb:

    Tere.

    Pakkumist saaks esitada siis, kui riigihangete register seda ka kajastab. Järsku on olemas link hankele? Mina sellist hanget ei tuvastanud (otsingusõna “digi”).
    Ühele ainevaldkonnale tervikuna – matemaatika on iseseisev ainevaldkond. Seega kogu matemaatika RÕK? Seega nii tarkvaraline platvorm kõigile võimalikele IT seadmetele: nutitelefon, läpakad, tahvel, desktop, linux, win, palm, mac kui ka sisule – jadad, piirväärtused, ruum ehk 3D jne.
    Mida tähendab arenguhüpe õppe sisus kui teemaks oleks matemaatika?

    Lugupidamisega
    Mart Kallaste

  2. Anne Kivinukk ütleb:

    Tere!

    Kõnealuse hanke lingid on

    https://riigihanked.riik.ee/register/teade/1547562
    https://riigihanked.riik.ee/register/hange/181532

    Kuigi – nõuded on üsna ranged ja väljavaateid on vast vähestel.
    Möödunud aastal sarnase sisuga hange (lepingu maht ca 130000 eurot) oli leebem. Võitjaks kuulutati lillede hulgimüügiga tegelev ning juuksuri ning iluteenust pakkuv firma HEVAMI.

    Jõudu meile kõigile!
    Anne Kivinukk
    Keskkonnahariduse Ühing Etalon

  3. Anne Kivinukk ütleb:

    Tere!

    Kõnealuse hanke lingid on

    https://riigihanked.riik.ee/register/teade/1547562
    https://riigihanked.riik.ee/register/hange/181532

    Tervitades,
    Anne Kivinukk

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!