Parem on ikka naerda enese üle ise, kui et seda teevad teised

6. veebr. 2017 Reet Valgmaa MTÜ õppekekskus TÕRU - Kommenteeri artiklit

Reet Valgmaa ja Erle Nõmm.

Sellise lohutava lausega hakkas peale ESF-i projekt „Liidrikoolitus õpetajatele” Tartus novembri viimasel nädalavahetusel.

Karmid projektinõuded eeldavad nii sisendite kui ka väljundite kirjeldamist. Koolitajad Erle Nõmm (30 aastat kogemust) ja Reet Valgmaa (43 aastat kogemust) olid valmis reeglite piires reegleid rikkuma, sest inimesed ei hakka õppima seda, mida õppekava ette näeb, vaid ikka seda, milleks nad valmis on. Suurim ebakindlus oli avaliku esinemise suhtes, huvi pakkus läbirääkimiste teema ja isiklik mõjukus.

Mida märkasid, kogesid ja tõdesid õppurid?

  • Konstruktiivsete läbirääkimiste oskus on olnud komistuskiviks ka minu töös. Oleks ma siis kõike seda teadnud! Teades nüüd kõiki erinevaid viise, eesmärke, relvi ja raamistikku, milles läbirääkimised toimuvad, ei tundu minu jaoks konstruktiivne läbirääkimine enam jäämäe tipuna. Kasutatud sotsiodraama oli parim meetod läbirääkimisoskuste õppimiseks, ruumi vallutamiseks ja läbirääkimiste edasise strateegia kavandamiseks.
  • Hindan koolituse väärtust heaks, sest see on ületanud minu ootused. Ma tunnen päriselt, et ma pole lihtsalt midagi näinud või kuulnud, vaid minus on toimunud muudatused paremuse poole. Ma oskan tänu õpitule paremini vaadelda, märgata olulist ja märgata paremini ka iseennast ning minus toimuvat.
  • Igas loengus oli mitmeid grupitöid. See on väga hea meetod, mis arendab suhtlemisoskust, teiste arvamustega arvestamist, eneseväljenduse selgust ja meeskonnatööd. Mitmed teooriad tekitasid minus äratundmist, kuna kasutan neid teadmisi alateadlikult või siis aastatega kogunenud kogemuste põhjal.
  • Iga päev on mul hirm enda ebapädevuse pärast klassi ees, kuna olen väga vähe aega töötanud õpetajana. Mind aitasid rühmatööd, mida saan nüüd klassiruumi kaasa võtta. Olen väga tänulik uute võtete ja näidete üle. Avalik esinemine ei tundugi enam tuumafüüsikana. Mõistan, et kõik on õpitav.
  • Mulle meeldis kõige enam õpetus õigetest põhimõtetest läbirääkimistel. Olen saanud seda juba mitmel korral harjutada. Tulemused on olnud üllatavad.
  • Vastab tõele, et kui on täidetud esmased kriteeriumid, nõuded koolituse läbiviimiseks, siis ongi huvitav, ongi haarav, ongi mõtlemapanev, ongi hea ja tulemuslik. Braavo! Üle hulga aja koolitus, kus ei jagata kätte PP paljundusi ja ei loeta tundide kaupa kiretu häälega slaide ette. Maksimaalselt näiteid elust enesest iga mõiste ja infolehe kohta.
  • Juht ja liider. Vastuolu ja valik, kas anda korraldusi või rääkida läbi ja oodata ühisotsust. Tuleb aeg maha võtta ja enesega aru pidada.
  • Tulin siia lootusega pääseda igavusest ja ma pääsesingi. Mõistsin oma vajakajäämisi tagasisidestuse andmisel. Eduvalem 40-30-30 tekitas laiema arusaamise koostöö planeerimisest üldse. Märkasin, et olen liiga enesekeskne. Sain konkreetsed tööriistad, mis aitavad mind tulevikus.
  • Ma kipun rohkem asja ajama kui suhtlema. Jõu annab mulle asi, mitte suhe. Monoloog kaalub praegu dialoogi üles. Mul on mida öelda ja sõnumi saan ka edastatud, kui mulle selleks aega ja ruumi antakse. Ise ma seda võimalust väga lihtsalt luua ei suuda.
  • Tundmatu hirmutab. Siin võeti probleemid lahti, näidati kätte meetodid neile lähenemiseks. Hea on koolitus, kus tekivad enesekesksed järeldused.
  • Kogu koolituse kõige muserdavam arusaamine – ma olen olnud enesekeskne, enda edule suunatud, välisele suunatud. See koolitus pani mind kahtlema kõiges seni tehtus ja öeldus. Ma sain aru, et väga palju on õppida. Mulle meeldis loosiga tõmmatud ootamatu kõne mõte: lollil on suur eelis targa ees, ta on alati endaga rahul (Napoleon).
  • Eneseanalüüs on selle protsessi juures minu jaoks kõige raskem ülesanne. Ma olen suuteline tooma välja oma tugevad ja nõrgad küljed. Põhjendamisega saan ka hakkama, kuid analüüs jääb vaid kirjelduse tasemele. Ausus seegi. Liidrikoolitusel sain teadlikuks sellest, kui suur abiotsija ma olen, sealjuures veel perfektsionist ja kloun. Mis inimene see on? Perfektselt abi otsiv kloun, abi otsiv perfektne kloun!? Kes rasketel ja pingutust nõudvatel hetkedel ära põgeneb. Teadlikkus pani mind ühel ja teisel hetkel sõnasabast kinni haarama. Aga perfektsionism ei anna järele. Kaob loovus ja tahe, on vaid hirm, et teen valesti ja teised vaatavad. Jälle tekib soov põgeneda.Ma suhtlen nagu loov laps, kes aeg-ajalt klouni vormi selga paneb. Lahendan probleeme naljaga, nii on endal kergem. Olen teadlik, et täiskasvanu tasandil lahendaks nii mõnegi situatsiooni professionaalsemalt, aga kui ei tule välja, siis on häbi. Ja taas on aeg minema joosta. Aga ma tahan ja olen valmis õppima suhtlema, kasutades vajalikku suhlemistasandit õiges situatsioonis. Ning ma olen valmis õppima ennast analüüsima. Ja kui liidriks ei saa, siis heaks juhiks ehk kunagi.
  • Koolitusmeetodil, kus teooriale järgneb kohe praktika, kinnistab teooriat väga eduliselt ja on hea vaheldus. Eri situatsioonide mänguline läbitegemine on ääretult kasulik, kuna tihti on selliselt, et inimene võib ju teoorias tugev olla, aga praktikasse oma teadmisi rakendada ei oska. Minu jaoks oli väga väärtuslik raske koosoleku „läbimängimine” – selliseid raskeid situatsioone on elus ja töös tihti ning koolitusel omandatud nipid on igasuguses olukorras väga head.
  • Suur-suur tänu sulle, E, kes sa tõid nii selged erinevused välja modernismi ja postmodernismi kohta. Ma ei olnud sellele mitte kunagi mõelnud ja hoolimata sellest, et sa rääkisid sellest esimesel koolituspäeval, siis ikka ja jälle võtan selle lehe ette ja mõtisklen selle erinevuse üle ja iga kord tõden, et nii ongi. Ma pole kunagi varem selle peale tulnud, kuid nüüd on see teadmine mulle kuidagi oluline.
  • Suur-suur tänu sulle, R, et sa oskad inimesi nii hästi ohjata, neis huvi äratada oma põneva eneseväljendamisega. See, kuidas sa kõik nii hästi ja loogiliselt lahti seletad … see tundubki nii, et oh, selge, hakkan kohe katsetama, aga kui ei lähe läbi, siis tuleb natuke ise ka mõelda ja aru saada. Just selle arusaamiseni sa mind viisidki, et teadmine võib sul olla, aga sellest üksi ei piisa, on vaja ka oskust oma teadmisi õigesti kasutada. Mis nüüd ongi minu järgmine ülesanne: õppida õpitut kasutama.
  • Minu jaoks olulised mõtted: sotsiaalsed oskused on õpitavad. Erinevad pingest vabanemise võtted. „Kui jumalad tahavad sind hävitada, siis nad ajavad su vihaseks!”

Mida panid tähele koolitajad?

  1. Liidrikoolitus õpetajatele pakkus osalejatele huvi ja pakkus palju enesekohast üllatust.
  2. Sotsiaalsete ja kommunikatiivsete oskuste omandamisel on õpetajate põhitähelepanu suunatud eneseregulatsiooni teemale.
  3. Video kasutamine võib olla mitteosalemise põhjus ehk pedagoogiline kaader tunneb end juba ette ebamugavalt sedavõrd objektiivse tagasisidestusega koolitusel.
  4. Simulatsioonid, kus käsitletud teoreetiline karkass saab reaalse interpreteeringu, tekitab õpetajates palju positiivseid järeldusi, isegi juhul, kui neil endal tuli esitada negatiivset rolli.
  5. Peeti vajalikuks analoogiline koolitus lisada ettevõtlusõppe teemaks gümnaasiumides.

Kokkuvõtteks saame öelda, et koolitus toimis ja nalja sai ikka ka. Üks edu ilmestaja on osalejate tundmus, et kõik toimus nii kiiresti ja nüüd alles võiks õppima hakata. Oleme veendunud, et need õppekavas olnud sotsiaalsete ja kommunikatiivsete oskuste teemad ei ole ainult huvijuhtidele ning direktorile, vaid klassijuhatajatele ja lõpuks ju igale õpetajale, kes on tõeline professionaal ning avaliku elu tegelane. Koolipere sagedasti koolitustest kõrvale jäävad liikmed ‒ sekretärid, kantselei juhid, tunniandjad ‒ said ka võimaluse arendada oma võimekust organisatsioonikultuuri panustamisel.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!