Milliseid rakendusi tasub koolidel valida?

10. märts 2017 Birgy Lorenz „Nutitunni” projekti eestvedaja - Kommenteeri artiklit

Matemaatikamäng Math Penguin. Foto: Birgy Lorenz

 

Programme valides on kõige olulisem proovida järele. Just tunnis selgub, kas rakendus on õppimiseks piisavalt tõhus.

Läinud aasta lõpul loosisid algatuse „Nutitund igasse kooli!” ning haridus- ja teadusministeeriumi esindajad aktiivsete koolide vahel välja 500-eurose toetuse hariva digitaalse õppesisu hankimiseks. Preemia läks Laagri koolile, kes on nutitundide aktiivne korraldaja ja algatusest osavõtja. Laagri kool otsustas hankida auhinnaks saadud raha eest harivaid rakendusi.

 

Laagri kooli haridustehnoloogi Aet Mikli hinnangul tasuvad tasulised rakendused end tavaliselt ära.

Milliseid rakendusi õpetajad valisid, kuidas toetuse õppeainete vahel ära jagasid?

Tasulise tarkvara valik oli esmapilgul suur väljakutse, kuna me ei olnud harjunud selles suunas mõtlema. Samas oli pisuke soovinimekiri juba olemas, õpetajad olid aeg-ajalt oma soove väljendanud. Meil on kasutusel päris suur hulk äppe, millest kasutame tasuta variante, kuid mille tasuline ehk piiranguteta variant muudaks õppetöö suure koolipere jaoks tunduvalt mugavamaks. Näiteks mõistekaardiäpiga Mind Vector on algklassides väga tore töötada.

Kui nimekirja vaatan, siis on näha, et palju olete valinud kolmanda kooli­astme ja füüsikaga haakuvaid rakendusi. Igale kooliastmele olete valinud midagi matemaatikast. Miks nii?

Füüsika koha pealt on asi lihtne – meie füüsikaõpetaja Aune Kallas võttis rakenduste leidmise ülesannet tõsiselt ja koostas väärika nimekirja. Kõik tema soovid said ka täidetud. Matemaatikud ise rakendusi järele ei proovinud, sest kellelgi neist ei olnud iPadi. Nad tegid järele­pärimise kolleegidele teistes koolides. Matemaatikas on juba mõnda aega küsitud tahvelarvuti jaoks konkreetseid programme, nagu näiteks Wirist. Tundub, et midagi ligilähedast on nüüd olemas.

Matemaatika puhul olen kõige enam kuulnud vajadusest ülesandeid raskusastmete järgi diferentseerida. Siin on väga hea näiteks Sumdog, millele loodan meie koolis suurt kõlapinda.

Mis oli rakenduste valimise juures kõige keerulisem?

Ei olnud siin midagi üleliia keerulist, kuna paljud tasulised keskkonnad võimaldavad kasutada vähendatud võimalustega demoversioone ja tutvuda tarkvara sisulise küljega. Selline keskkond o­n näiteks noodigraafikaprogramm Note­flight, millega osa meie õpilastest on juba tuttav ja mis oli seetõttu üks valituist.

Samal põhjusel valisime matemaatika­keskkonna Sumdog. Õpetaja Maire Kinkar kasutab seda juba kolmandat aastat.

Paari programmiga läksime ehku peale. Üsna suur summa kulus paari­eurostele iPadi äppidele, mille puhul üritasin järgida printsiipi „igaühele midagi” ja jälgida, et aktiivsemad digiõpetajad ilma ei jääks. Ka tahvliäppide puhul valisin päris mitu sellist, millel on nn lite-versioon ja mida õpilased-õpetajad on juba piiratud versioonis proovinud. Näiteks on esimeste klasside õpetajad üsna rõõmsad paari arvutamisäpi üle, milles on hea kiirematele väikestele matemaatikutele lisaülesandeid anda.

Mida peate keskkonna valimise puhul kõige olulisemaks? Teame, et koolidel ei ole digisisu soetamiseks palju raha ning vahel tekib tunne, et võikski ainult tasuta lahenduste juurde jääda.

Olulisim on mitte osta põrsast kotis. Keskkonna sõnaline kirjeldus ei anna pea kunagi adekvaatset pilti, seepärast ahvatlevad ostma ikkagi sellised rakendused ja keskkonnad, mida õpetaja on piiratud variandis katsetanud ja õpilaste peal tunnis järele proovinud. Just tunnis selgub, kas rakendus on kasutamisel piisavalt intuitiivne ja õppimisel tõhus. Reklaamide puudumine räägib samuti tasulise rakenduse kasuks, sest kui piiratud võimalusega tasuta rakendusel ka väliseid reklaame küljes ei ole, siis iseenda tasulist versiooni reklaamib ta ühel või teisel moel ikka.

Seega on programmi valimise peamine printsiip proovida järele. Siin on aga ka erandeid – näiteks Art Pose’i valis kunstiõpetaja ennekõike nime, aga pisut ka illustreerivate piltide järgi. See toimib kunstitunnis väga hästi.

Mõni rakendus valiti soovituse põhjal. Näiteks unistas meie matemaatikaõpetaja ammugi Wirise keskkonna analoogist tahvelarvutil. Selgus, et see on olemas – Wolfram Alfa maksab umbes kaks ja pool eurot ning on 8. ja 9. klassi matemaatikatunnis väga omal kohal.

Milline rakendus võiks olla kasutusel igas Eesti koolis?

Suuremate keskkondade puhul ma selliseid soovitusi jagada ei julge, kuna meie kooli kogemus on siiski väga lühiajaline või põhineb ühe õpetaja kogemusel. Õpetajad alles koolitavad end, valmistuvad ja võtavad hoogu.

Väiksemate rakenduste nimekirja võiks kergema vaevaga kokku panna. Minu enda ja juba ka mõne muusikaõpetaja lemmikud on pillisimulatsiooniäpid, millega esimese kooliastme lastel on tore ansamblimängu harjutada. Klassitäit muusikariistu meil väikestele ei ole, aga tahvelarvuteid, kus on lihtne ksülofoniäpp, tervitatakse rõõmsalt.

Äppe, tarkvaralitsentse ja ka digiõppevahendeid on võimalik hankida riikliku õppekirjanduse toel. Mida teistele koolidele soovitate?

Pärast nimekirja esitamist tekkis veel mitmeid ideid ja soove, kuna mõte hakkas selles vallas liikuma. Nimekirjas tuli teha ka muudatusi. Nimelt selgus, et Noteflighti puhul on summa arvestatud kümne õpilase kohta ja klassitäie jaoks on vaja pisut rohkem maksta. Samuti osutus üks rakendustest ostes märksa kallimaks, kui äpipoe hinnakirjas oli.

Soovitan koolidel mitte olla jäigalt kinni tasuta tarkvara poliitikas. Paar eurot on märkamatu summa, aga võib nii õppetarkvara kui ka õpetamise kvaliteeti oluliselt parandada. Kallimate õpiobjektide puhul oleks õpetajal hea saada eelnev ettevalmistus. Nii Noteflighti kui ka Sumdogi puhul tunnen puudust eestikeelsest juhendmaterjalist. Keskkonnad on üsna põhjalikud ja arenevad-laienevad pidevalt, seega võiks õpetaja aja kokkuhoidmiseks eestikeelne tugi olla.

Kõik koolid, kes soovivad algatusest osa võtta, oma digitegudele tuge saada kui ka auhindu võita, on oodatud liituma: www.facebook.com/groups/nutitund

 


LAAGRI KOOLI TASULISED RAKENDUSED

Matemaatika

  • Math Fight Pro, matemaatika võistlusmäng
  • Math Penguin, liitmine, lahutamine korrutamine, jagamine
  • Ace Kids Math Games, arvutamine
  • Mind Vector, mõistekaart
  • Wolfram Alpha, Wirise programmi analoog tahvelarvutile


Füüsika

  • Exploriments: Light – Optics Ray Diagrams for Concave and Convex Mirrors and Lenses;
  • Exploriments: Electricity – Current and Charge, Measure­ment of Current in Series and Parallel Electrical Circuits
  • PhET Simulations


Ühistöö

  • Explain Everything


Kunstiõpetus
(ostetud kirjelduse põhjal, aga osutusid väga kasulikuks)

  • Art Pose
  • Art Pose Female edition


Muusikaõpetus

  • Lastele meeldivad väga ka pillimängusimulatsioonid.

 

Laagri kool kasutab suuresti Mac-i tarkvarale iOS kohanduvaid äppe, aga tihtipeale on samad rakendused ka Androidi süsteemidele. „Kui mängudel ei ole täpselt samasugust vastet, siis analoog võib ikka olla. Kindlasti tasub leitud mänge enne katsetada,” räägib Aet Mikli, lisades, et platvormideülesus on hea rakenduse oluline lisaväärtus. „Näiteks valin igal nädalal nädala äpi just sellise, mis töötaks nii iOs-i kui Androidi op-süsteemi telefonidel,” sõnab ta.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!