Tagasi kooli: Karjääriõpetuses tuleb valmis olla äkkmuudatusteks

31. märts 2017 Kerttu Sepp „Tagasi kooli” valikkursuse projektijuht - Tagasi kooli: Karjääriõpetuses tuleb valmis olla äkkmuudatusteks kommenteerimine on välja lülitatud

Reeli Rump. Foto: erakogu

Rakvere reaalgümnaasiumi karjäärikoordinaator, karjääriõpetuse ja ettevõtlikkuse kursuse õpetaja Reeli Rump on viinud karjääriõpetuse traditsiooniliselt „paber, pliiats, töövihik, õpetaja” tasandilt järgmisele astmele, kaasates õppetöösse eri valdkondades tegutsevaid inimesi, kelle kogemustest on noortel õppida.

Reeli Rump soovis õpetajana oma silmaringi laiendada ja saada kinnitust, et töö, mida ta teeb, on noortele väärtuslik. Nii liitus ta „Tagasi kooli” karjääriõpetuse ja ettevõtlikkuse valikkursuse pilootprojektiga. Kursuse alguses seati õpilastega koostöös eesmärgiks suhtlemis- ja meeskonnatöö oskuste arendamine. Lisaks oli Rumbi eesmärk anda igale õpilasele võimalus õppida iseennast tundma varem avastamata külgedest ning näha töömaailma tohutut mitmekülgsust. Aasta jooksul on lisandunud õpilaste isiklikud lisaeesmärgid vastavalt sellele, kuidas maailmapilt enda isiksuse ning potentsiaalse tööpõllu osas laienenud on.

Kuna Reeli Rump annab karjääriõpetuse tunde esimest aastat, õpib temagi iga päev. Sügise hakul lõi ta tegevuskava koos oluliste teemaplokkidega, aga ajakava on olnud pidevas liikumises vastavalt külalisõpetajate kaasamise või ettevõtete külastuse võimalustele. Nüüdseks on Reeli Rumbi jaoks selge, et karjääriõpetus on loominguline aine, kus tuleb olla valmis äkkmuudatusteks, hoides samas teemad loogilises järjekorras.

Sügisel noored n-ö heideti avamerele – nad said ülesandeks leida endale huvipakkuva elukutse töötaja, keda töövarjutada. Olulised aspektid olid info otsimine, oskus võõra inimese poole viisakalt pöörduda ning kokkuleppe saavutamisel suutlikkus tähtaegadest kinni pidada. Noored on lisaks varjutamisele aktiivselt osa võtnud ameti- ja kõrgkoolide avatud uste päevadest, infopäevadest ja tudengivarju võimalustest. Rump on kindel, et otsene suhtlus eriala esindajaga/õppijaga annab rohkem kui ainult kodulehe põhjal otsuste tegemine.

Õpilased valisid külalisi

Teine suur ülesanne oli õpilastel enda huvidest lähtuvalt kursuse raames kutsuda külalisõpetajaid tundidesse ja korraldada ettevõtte külastusi. Külaliste kutsumise lihtsustamiseks on suureks abiks olnud MTÜ Tagasi Kooli infosüsteem ja mitmed sealsed projektid, mille kaudu noored on kohtunud eri elualade inimestega, kes oma tegemiste ja elukogemuse kaudu on õpilaste silmaringi avardanud. Reeli Rump on märganud, et noored on kursuse jooksul muutunud julgeks külalistele küsimusi esitama ja oma arvamust avaldama.

Kursuse algul said õpilased kirja panna ettevõtted, mida nad külastada soovisid. Nimekiri sai pikk! Kõikjale ei jõua ja kahjuks pole paljud ettevõtted ka õpilasrühmade vastuvõtmisest huvitatud, ütleb Reeli Rump. Majanduskallakuga klass külastas OG Elektra Tootmist, reaalalade õppurid Eesti vanimat ja suurimat joogitootjat A. Le Coq. Teatriklassi väljasõit on alles läbirääkimiste faasis ja toimub kursuse lõpus. Senine ettevõtete külastuse kogemus on avanud noorte silmad näiteks selles, millised on tootmise etapid ning kui paljude valdkondade spetsialistid peavad oma panuse andma, et pealtnäha tavaline toode meie argiellu jõuaks.

Isetegemisega on õpilastes arendatud suhtlus-, ettevõtlikkus- ja digipädevust. Õnnestumised niisugustes väikestes iseseisvates ülesannetes kinnistavad noortes kindlustunnet ka edaspidi võõrastes olukordades, sh tööturul toime tulemiseks.

Reeli Rumbi õpilased leiavad, et karjääriõpetuse kursus on õppekava vajalik osa, sest muudab õpilase teadlikumaks asutustest, kes tööd või edasiõppimisvõimalusi pakuvad. Karjääriõpetuse kursus annab võimaluse õpilasi karjääriüritustele viia. Väliskülalised on üks kursusel osalemise motivaator, kuid samas on oht, et kooli on nõus tulema vaid valitud valdkondade esindajad ning tulemus jääb üksluiseks.

On vaja veelgi enam eri valdkondade inimesi, kes suudaksid õpilastes huvi tekitada – kõiki noori ei ahvatle ettevõtlus või firma juhtimine, kuid just sellise profiiliga inimesi on kõige lihtsam rääkima leida. Siin tulevadki mängu noored ise, kes oma soovidest lähtuvalt saavad võimaluse korraldada külalise kutsumise ja selle kaudu ka kaasõpilaste silmaringi laiendamise.


Veebruaris ja märtsis annavad rohkem kui 300 organisatsiooni töötajad üle Eesti 1.–12. klassi õpilastele 1000 karjääriteemalist külalistundi. „Tagasi kooli” karjäärikuu aitab õpilastel leida üles oma huvid ja lihtsustab karjäärivalikute tegemist. Lisainfo https://tagasikooli.ee/karjaarikuu/.