Raivo Juurak.

Lapsed füüsikat õpetama

Raivo Juurak.
2 minutit
11 vaatamist
Raivo Juurak
Raivo Juurak.

Möödunud nädalal tegid kõik Tallinna kutsekoolid ühise dessandi Maardusse. Tutvustuslauad pandi üles vabaajakeskuses Keemikute tänaval. Silma torkas, et kõik kutsekoolid astusid üles meistrite gildi vimplitega. Nimelt on Tallinna kutsekoolid moodustanud Liivimaa kutsekoolide ühenduse eeskujul meistrite gildi, mis esindab Tallinna kutsekoole, edaspidi aga võib-olla Põhja-Eestit laiemaltki.

Kümne väga erineva kutsekooli enesetutvustused, mis vaheldusid tantsunumbrite, laulude ja pillilugudega, tekitasid üsnagi kireva pildi. Maardu kooli õpilane ilmselt tajus, et tal on võimalus õppida keevitajaks või lauljaks, kokaks või baleriiniks, müürsepaks või kitarristiks jne. Väga avarat valikut pakuti ja see oli tore. Samas kõige olulisemat võimalust – õppida õpetajaks, eriti füüsikaõpetajaks – ei pakutud.

Nõukogude ajal oleks olnud kohal ka pedagoogiline seminar, nüüd aga on võetud põhimõtteks, et õpetajal peab olema kõrgharidus. Oleme hakanud soomlaste eeskujul kordama mantrat, et PISA-s on meie edu pant kõrgharidusega õpetajad. Ehkki Rootsi sotsioloog Gabriel Sahlgen on väitnud, et meie edu põhjus on see, et eesti ja soome lapsevanemad nõuavad oma lastelt hoolikat õppimist, ja seda isegi siis, kui õppimine lastele vastu hakkab.

Johannes Käis on kirjutanud, et inimene peab hakkama õpetajaks õppima hiljemalt 15–16-aastaselt. Siis on temas veel loomupärast idealismi ja ta valib puhtsüdamlikult ameti, mis talle tõesti meeldib. Gümnaasiumilõpetajad valivad juba pigem palga järgi. Kuidas siis mõjutada 15-aastasi? Kuidas pakkuda neile noortele meistrite gildi ettevõtmistel ka õpetajaks õppimise võimalust?

Võib-olla peaks gümnaasiumis sisse seadma uudse valikaine – füüsika õpetamise? See tähendab, et õpilased ei õpiks seal mitte füüsikat, vaid füüsika õpetamist ja selle käigus ühtlasi füüsikat. Näiteks võiksid nad õppida selles valikaines alalis- ja vahelduvvoolu teema (AC/DC) õpetamist. Nad uuriksid välja, kust riigist leiab selle teema kohta kõige paremat õppematerjali. Nad otsustaksid, missuguseid katseid teha selle kohta klassis, missuguseid õues. Teema kinnistamiseks aga õpetaksid seda teemat päriselt noorematele klassidele.

Inglismaal välja antud õpikust inglise keelt õppides lugesin ma põhiliselt õpetajaraamatut, sest see oli õppijaraamatust palju põhjalikum ning sealt tuli välja väga vahvaid õpetamise nippe. Võib-olla hakkavad mõndagi õpilast just need õpetamise nipid füüsika juures kõige rohkem huvitama.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Koolipäeva hilisem algus: laste heaolu on olulisim

Nüüdseks on selge: koolipäev algab järgmise aasta sügisel kõikjal Eestis kell 9. Teoretiseeritud on sel teemal juba…

2 minutit

Kossu valguses

Korvpalli Euroopa meistrivõistluste finaalturniir Riias lõppes Eesti koondise jaoks väga valusalt. Spordisõbrana on raske selle viimase mängu peale mõelda. Paraku tähendas selle mängu…

3 minutit

Õpetajate puudus on hariduse punane tuli

Õpetajate puudus ei ole enam üksikute koolide või piirkondade probleem, vaid kogu Eesti haridussüsteemi kõige valusam väljakutse. Koolijuhid ja…

2 minutit
Õpetajate Leht