Maailmas pole ilusamat tööd kui kooli parandamine

5. mai 2017 Epp Välba Suure-Jaani kooli direktor - 1 Kommentaar

Laua taha istuvad õpilased selles koolis vaid kirjutamiseks. Kuulamise ja rääkimise ajal istutakse põrandal tihedalt koos. Fotod: Epp Välba

 

Epp Välba

Mida uut õppisin ma ühe Londoni kooli direktori töövarjuna?

Minu stažeerimisbaas oli kireva etnilise koostisega Reach Feltham Academy Londoni äärelinnas. Selles 2012. aastal loodud põhikoolis õpib vaid 670 õpilast. Traditsioonilises Inglise koolis käib ühes kooliastmes 1500–2000 õpilast. Ootused õpilastele on nendes mammutkoolides madalad: hinne D rahuldab kõiki. Seevastu 670 õpilasega Reach Feltham Academy on saavutanud väga häid akadeemilisi tulemusi ja möödunud aastal kandideeris selle kooli 120 vabale õppekohale 1000 õpilast.

Ühisplaneerimise aeg

Stažeerisin Reach Feltham Academys neli nädalat ja selle aja jooksul torkas kõige rohkem silma õpetajate järjepidev koostöö, alustades tööplaanide koostamisest ning lõpetades tulemuste hindamisega. Meil Eestis osalevad õpetajad samuti kooli õppekava koostamisel. Aga kui meil plaanitakse ühiselt enamasti ainult teemasid, jälgides, et kogu õppekava materjal saaks läbi võetud, siis Reach Felham Academys on iga nädala tunniplaanis ette nähtud väga konkreetne ühisplaneerimise aeg, kus õpetajad üheskoos arutavad, missuguseid metoodilisi võtteid nad eeloleva nädala teemasid õpetades üheskoos kasutavad, kuidas üht või teist õpilast toetavad jne.

Loen üheni …

Torkas silma, et muuhulgas olid õpetajad ka õpilaste distsiplineerimise võtteid omavahel läbi arutanud ja kokku leppinud. Näiteks märguanne õpilastele, et tööaeg hakkab lõppema, oli numbrite lugemine kümnest üheni. Kõik õpilased teadsid, et kümne sekundi jooksul peab töö olema lõpetatud, et võtta vastu uut infot. Vähemalt laste jaoks tundus see olevat lihtne ja arusaadav. Inglismaal lähevad lapsed kooli 4–5-aastaselt ja distsipliini harjutatakse enam-vähem sarnaste võtetega juba sama vanalt.

Eeskujuliku käitumise ja õppimise eest kogusid õpilased igal nädalal nii individuaalseid kui ka klassi ühispunkte. Milline tegevus punktiskoori suurendab või vähendab, oli kõigil selge, sellest peeti kinni ja see kajastus igaühel kuu lõpus antaval „palgalehel”. Punktiskoori võis suurendada paremini õppides-käitudes. Reeglite rikkumine ja ebaviisakas käitumine või halb sõnakasutus aga vähendasid skoori. Punktide eest võis lunastada asju, kuid punkte võis koguda ka aastalõpu reisi, matka või muu elamuse vastu vahetamiseks. Nii saavad õpilased varakult selgeks, milline on töö ja tasu, teo ja tagajärje käegakatsutav seos.

Nautisin, et ma ei näinud selles koolis kordagi näägutamist, halvasti ütlemist, negatiivseid hinnanguid. Probleemsete õpilastega suheldes väljendasid õpetajad vaid oma ootusi, millist käitumist nad soovivad näha, tänasid õpilasi ärakuulamise eest. Õpilastega suheldi nagu võrdsete partneritega, kelle peale ei sobi häält tõsta. Tajusin, et õpetajad on õpilaste seas lugupeetud. Õpetaja hea maine tundub olevat selles koolis iseenesestmõistetav.

Pideva jälgimise all

Reach Feltham Academys külastatakse igal nädalal vähemalt üks kord iga õpetaja tunde, ja seda ette teatamata. Ka tundideks ettevalmistamist kontrollitakse. Igal õpetajal on mentor, kellega ta oma plaane enne nende teostamist jagab. Vähemalt kord nädalas saavad mentor ja õpetaja kokku, et vaadata üle õpetaja plaanid ning analüüsida, mis tundides õnnestus, mis vajab parandamist. Juhtus ka, et õpetaja oma eksimust ei mõistnud. Siis tema tundi filmiti ja salvestist analüüsiti koos. Mulle meeldis, et kohtumistel mentoriga võeti vaatluse alla õpetaja töö üksainus aspekt korraga.

Uurisin õpetajatelt, kas nad ikka saavad olla sellise kontrolli all vabad ja loovad. Õpetajad vastasid, et hindavad iganädalast jälgimist ja juhendamist kõrgelt ning peavad loomulikuks, et nende areng on pideva professionaalse vaatluse all. Nii saab õpetaja varakult teadlikuks oma tugevatest külgedest ja see on talle väga oluline. Vigade puhul jagatakse aga kiirelt soovitusi nende parandamiseks.

Reach Feltham Academys on keskendutud õpilase aktiivsusele, mitte faktide omandamisele. Õpilast innustatakse olema uudishimulik, uurima, julgelt oma arvamust avaldama. Uusi teemasid esitatakse probleemidena, mida õpilased hakkavad lahendama. Õpetajad annavad vihjeid, kust leida küsimustele vastuseid. Õpilased peavad pidevalt selgitama, miks, kuidas, mis seoses nad midagi mõtlevad. Kui keegi jõuab vastuseni teistest rutem, peab ta selgitama, kuidas ta vastuse sai jne.

Õpetaja ärgitab õpilasi arutlema, annab küsimusi esitades küll vihjeid, kuid mitte kunagi vastust. Kõigis klassides kuulsin küsimusi „Miks?”, „Kust sa seda tead?”, „Kuidas me saame seda igapäevaelus kasutada?”, „Miks on vaja seda teada?”.

Lugemiskallak

Reach Feltham Academyt võiks nimetada lugemiskallakuga kooliks. Siin on igapäevane kohustuslik kodulugemine, sisse on seatud lugemistugi, tegutseb lugemisklubi, toimuvad ülekoolilised lugemisminutid, õpilased peavad lugemispäevikuid, püstitavad lugemisrekordeid, on oma rekordlugejad. Seintel näeb õpilaste koostatud raamatuarvustusi ja lugemissoovitusi. Õpilased kannavad iga päev kaasas juturaamatut. Lisaks veepudelile ja kodutööde lehtedele tundub juturaamat olevat ainus põhjus koolikotti kaasas kanda. Lugemise abil hoitakse pideva tähelepanu all nii lugemisoskuse kui ka kuulamis- ja arutlemisoskuse areng. See on järjepidev, hästi läbimõeldud ja selle toimimise eest vastutavad konkreetsed õpetajad.

Ole julge!

Iga klassi seinal on kirjas kooli põhiväärtused: püri, peegelda, püüa, tunne rõõmu, ole julge. On muljetavaldav, kui targalt on Reach Feltham Academys kooliruumide seinad õppetegevuse ja väärtuskasvatuse toetamisel ära kasutatud. Kõik, mida peab meeles pidama ja mis aitab, on kirjas seintel. Alates sellest, millised teemad ja reeglid peavad eksamiks selged olema, kuidas elada ja süüa tervislikult, milliste lausete abil klaarida sassiläinud suhteid, kuni selleni, miks me üldse koolis õpime ja miks haridus on vajalik. Paar-kolm juhuslikku näidet seintel olevatest tekstidest: „Me oleme meeskond”, „Kui vajad abi, pöördu täiskasvanu poole”, „Mõtle, mida sa oled teinud hästi”, „Räägi oma koolielust oma perekonnale”. Reach Feltham Academy pakub õpilastele võimalust kogeda palju huvitavat, olla eri rollides, õppida oma tundeid väljendama ja teistega arvestama, avastada võimalikult palju ise.

Mis sobiks Eestissegi?

Suure-Jaani kool võttis kiiresti omaks lugemiskallaku. Alates jaanuarist on meiegi õpilastel iga päev juturaamat kaasas. Meiegi pakume õpilastele lugemistuge, meilgi toimuvad regulaarselt raamatuesitlused. Meie kooli klassiseintel on tabelid loetud raamatute, autorite ja lugemisrekordite ning rekordlugejatega. Õpetajate arvates on lugemisele tähelepanu pööramine tänuväärt ja vajalik fookus, sest lugemisoskus on alus teiste oskuste-teadmiste hankimiseks.

Tõin Inglismaalt kaasa põhimõtte, et kool vajab pidevalt uuendamist ja parandamist, kusjuures parandamine ei tähenda, et midagi oleks halvasti või valesti. Alati saab paremini. Üks sealne kooli külastanud inspektor ütles: „Maailmas ei ole ilusamat tööd kui kooli parandamine.”

 


Soovitan koolidel üle vaadata,

  • milliseid sõnumeid kannavad teie kooli seinad. Kas nad kinnitavad ja toetavad seda, mida iga päev õpilastele kõneldakse?
  • kas teie õpetajatel on kindel koht ja aeg kõige selle läbiarutamiseks, mille tegemist te nendelt ootate-eeldate-nõuate?
  • kas teie kooli õpetaja saab piisavalt tagasisidet oma tööle?
  • kas teie koolil juba on lugemiskallak?

Hetkel ainult üks arvamus teemale “Maailmas pole ilusamat tööd kui kooli parandamine”

  1. Reti ütleb:

    Suure-Jaani vald viis läbi koolide rahulolu uuringu. Tulemus on avalikult valla lehel üleval ja kõigile loetav. Palun tutvuge sellega ja otsustage pärast seda ise.
    https://www.suure-jaani.ee/documents/1125491/0/2017_Kool_Kokku.pdf/69342c87-7e0d-475f-8998-24fb62f4091f

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!