Martna põhikoolis lõimitakse programmeerimist ainetundidesse

1. juuni 2017 Kairi Mustjatse Martna põhikooli õpetaja - Kommenteeri artiklit

Martna põhikooli pere võõrustas maikuus õpilasi ja õpetajaid Poolast, Hispaaniast ja Soomest.

Martna põhikool osaleb rahvusvahelises Erasmus+ projektis „Programmeeri oma tulevikku” ja sellega seoses külastaski Eestit 19 õpilast ja seitse õpetajat projekti partnerkoolidest.

Projekt algas 1. septembril 2016 eesmärgiga lõimida programmeerimine ainetundidesse. Projektis osalevad üks kool Poolast (Middle School number 3 under the name of  the European Union in Sieradz), üks Soomest (Marttilan koulu), üks Hispaaniast (IES Hermanos D’Elhuyar) ja üks Eestist (Martna põhikool). Projekt lõpeb 1. augustil 2018.

Projekti lõpptulemusena valmib õpetajatel 140 tunnikava, kus lõimitakse matemaatikat, füüsikat, geograafiat, ajalugu, bioloogiat programmeerimisega. Õpilastel valmivad mängud, esitlused, testid jms. Tunnid tuleb tegelikult ka läbi viia: kõigepealt oma koolis, hiljem õpilaste rahvusvahelisel õppimisüritusel, kokku neli korda.

14.‒20. maini toimunud õpilaste õppimisüritus Eestis oli seotud peamiselt bioloogia ja geograafiaga, aga külalistele jõuti näidata ka Eesti eluolu ja IKT kasutamist meie koolides.

Tallinnas ja Martnas, ikka programmeerimas

15. mai oli täis robootikat. ProgeTiigri programmijuht Mari-Liis Peets viis HITSA-s läbi kolm õpituba, kus külalistele tutvustati hariduslikke roboteid Blue-Bot, Bee-Bot, Edison ning Ozobot. Seejärel käidi Gustav Adolfi gümnaasiumis Makey-Makeysid katsetamas. Töötoa viis läbi klassiõpetaja Maria Malozjomov.

16. mai hommikul jõudsid külalised Martnasse. Neid võttis vastu koolipere täies koosseisus. Hispaania õpilased viisid läbi kaks tundi, kus õpetasid Scratchi abil bioloogiat. Õhtupoolikul toimus lustlik ja tegevusrohke tutvumispiknik.

17. mail õpiti Haapsalus innovatsioonikeskuses Innokas LegoWeDo 2.0 komplektide abil konna, kiili, pärdikut jt tegelasi ehitama ja programmeerima. Katsetati ka füüsika õppimise komplekte.

18. mail olid koolis tunnid programmeerimistarkvaraga Tynker. Õpilased pidid programmeerima tutvustused või mängud/testid oma riigi kümne linna kohta. Töötati sellise innuga, et vahetundi minekut oli mitu korda vaja meelde tuletada.

19. mai oli viimane Läänemaa päev. Hommikul anti veel mõned tunnid ja lihviti oma programme. Projekti koordinaatorid õppisid Poola õpetaja Aneta juhendamisel kasutama veebilehekülgede loomise rakendust Joomla. Tallinnas külastati veel IT-firmat Datel ja 20. mail käidi enne kojusõitu vaatamas HITSA ProgeTiigri õpilasvõistluse „Mängumaraton” finaali.

Osalejate arvamusi

Kairi Mustjatse, matemaatika-, arvuti- ja robootikaõpetaja ning projekti eestvedaja Martna koolis: „Meid innustas projektis osalema kooli viimaste aastate edulugu: programmeerimine. Siiani toimus see huviringides ja kahe õpetaja eestvedamisel. Siis soovisime programmeerimist lõimida ka ainetundidesse, et viia see kõikide õpilaste ja enamiku õpetajateni. Projektini jõudsime eTwinningu kaudu partnereid otsides. Projekti idee oli Poola õpetajal Aneta Leśkiewicz nii huvitavalt välja toodud, et otsustasin talle kirjutada ‒ ta otsis partnerit just Eestist. Saingi jaatava vastuse, hiljem koostasime projekti kirjelduse ja eesmärgid juba koos. Põhiline töö on muidugi Aneta tehtud.”

Aneta Leśkiewicz, Poola, arvuti- ja füüsikaõpetaja, projekti algataja: „See projekt on programmeerimise õpetamisest ja õppimisest algkoolist keskkoolini. Osaleme selles, sest Poolas tuleb järgmisel aastal programmeerimine õppekavva juba algkoolis. Praegu õpetatakse baasasju põhikoolis. Projektiga õpime kasutama programmeerimiseks vajalikke tööriistu, samuti programmeerimiskeeli.”

Michał Sitarek, Poola, ajalooõpetaja: „Mulle meeldib ajalugu väga, aga see õppeaine võib vahel ka igav olla. Sidudes ajalugu ja programmeerimist, saab aine huvitavamaks muuta.”

Miika Huhtinen, Soome, algkooliõpetaja: „Soomes on arvutid õppetöös kasutusel juba aastaid. Aga programmeerimine lisandub Soome koolide õppekavadesse alles tänavu augustist, nii et praegu on väga hea aeg alustada õpingutega ja see projekt sobib suurepäraselt. Olen algkooliõpetaja, õpetan pea kõiki aineid. Mulle on see ühtaegu nii väljakutse kui ka võimalus anda tundi teistmoodi. On motiveeriv ka õpilastele, programmeerides peavad nad probleemidele iseseisvalt lahendused leidma, õpetaja ei näita ette, et nüüd teeme nii. Õpetajana olen ma juhendaja, ma ainult viitan, kust võiks lahendust otsida.”

Rosa Guadalupe Rodriguez, Hispaania, tehnoloogiaõpetaja: „Nii õpilastel kui ka õpetajatel on oluline teada, et tehnoloogiat tuleb õppida, IKT-teadmisi vajavad tulevikus nii mehed kui ka naised.”


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!