Talentide kool ehk Kuidas õpetada tulevasi loojaid ja leiutajaid

25. aug. 2017 Astrid Org, MTÜ Partnerlus, projekti „School of Talents” koordinaator Eestis; Viire Sepp, Tartu ülikool, projekti ekspertrühma liige - Kommenteeri artiklit

Valminud on mahukas e-raamat andeka ja uuendusliku mõtlemise õpetamise teooriast ja praktikast koolides.

Eesti kool uueneb. Üha julgemalt ollakse avatud õppimise ja õpetamise uutele meetoditele. Püütakse leida võimalusi, kuidas paremini toetada laste loovust ja leidlikkust, haarata nende uudishimu, motiveerida neid avastama, mõtlema ja pingutama. Suuresti toimub see katse-eksituse meetodil. Seetõttu on igasugune süsteemsem metodoloogiline käsitlus ülimalt tervitatav. Lõpusirgel olev kaheaastane Erasmus + projekt „School of Talents” („Talentide kool”) oli kantud just sellest ideest – tuua mõtlemise arendamise ülesanded tavalisse koolitundi ning anda pedagoogide, koolijuhtide ja didaktikute käsutusse käsiraamat, mis aitaks leida vastuseid, kuidas uuenduslikku mõtlemist rohkem ja süsteemselt õpetada.

Läti õppekeskuse Agenda eestvedamisel andsid projekti realiseerimisse oma panuse eksperdid Kaunase Vytautas Magnuse ülikoolist ja Eesti-poolsete partneritena MTÜ Partnerlus koos Võrumaa koolidega. Projekti käigus valmisid mahukad e-raamatud „Andeka ja innovatiivse mõtlemise õpetamise teooria ja praktika koolides” I, II. Tasuta alla­laetavad raamatud on koos projekti teiste materjalidega avaldatud MTÜ Partnerlus kodulehel http://www.partnerlus.ee/materjali/.

Metoodika, mida selles projektis nii Eesti kui ka Läti koolide 7–13-aastaste õpilastega katsetati, tugineb G. Altshulleri „leiutuslike ülesannete lahendamise ehk avastusliku probleemilahenduse teooriale”, mis on maailmas tuntud venekeelse akronüümi TRIZ järgi. Nüüdisaegse TRIZ-i baaspostulaat on tees, et süsteemid, sealhulgas kultuuri raames loodud, arenevad kindlate seaduspärade järgi, sõltumata inimese tahtest. Andekas mõtlemine järgib täielikult neid seaduspärasid. Seega on andekat mõtlemist võimalik süsteemselt õppida. Metoodika on kasutatav mitte üksnes probleemilahenduse ja insener-tehnoloogia valdkonnas, vaid laiendatav igasugusele loomingulisele tegevusele, muu hulgas – nii kummaline, kui see ka ei tundu – ooperi kirjutamisele.

„Talentide kooli” projekti meeskond leidis, et andekat mõtlemist võib arendada hoopis varem kui kõrgkoolis. Projektis katsetati mõtlemisülesandeid 1.–4. klassi tundides, kuid seda võiks teha veelgi varem. Lastele meeldib mõtelda.

Lätis on selle metoodika arendamise ja rakendamisega juba pikka aega tegelnud Julijs Muraškovskis koos oma poja Jurgisega, kes olid ka „Talentide kooli” projekti peamised koolitajad. TRIZ-i metoodikale tuginedes saab üles ehitada universaalse algoritmilise tehnika, kuidas õpetada lapsi „andekalt mõtlema”.

Nii teooriat kui ka praktilisi näiteid

E-käsiraamatu kõige väärtuslikum osa on Julijs ja Jurgis Muraškovski kirjutatud peatükid, milles põhjalikud ülevaated „andeka mõtlemise” protseduuridest on illustreeritud lugematute näidetega. Sisuliselt annab see käsiraamat õpetajale tööriistakasti laste loovuse toetamiseks ja süsteemse mõtlemise treenimiseks. Loovus ja uuenduslikkus eeldavad avatust uutele ideedele ja julgust teha vigu – seda nii õpetajatelt kui ka õpilastelt. Metoodikat katsetanud Läti õpetajad kirjutasid oma kokkuvõttes nii: „Tegemist pole pelgalt järgmise trendika meetodiga, mida õpetajad oma moodsuse ja innovaatilisuse tõestamiseks suure hurraaga järgima peaksid. Ehkki raskesti omandatav, jääb andekas mõtlemine – olles kord välja kujunenud – alles kogu eluks, mõjutades kogu eluviisi ja tööstiili. Pole just lihtne proovida ja omaks võtta midagi täiesti uut, kus puuduvad kindlad standardid ja etalonid. Seetõttu võib väita, et projektis osalenud õpetajad on julged inimesed, kes tervitavad uusi väljakutseid ega pelga teha vigu.”

E-käsiraamatus on toodud ka eksperimendis osalenud Parksepa ja Rõuge koolide julgete õpetajate analüüs, kuidas õnnestus „andeka mõtlemise” õppimise ülesannete lahendamine nende õpilastel.

Käsiraamatu esimeses osas on artiklid, mis laiendavad lugeja teadmisi nii intelligentsuse, loovuse kui ka andekuse teoreetilistest kontseptsioonidest. Arutletakse loova hariduse eelduste üle ning antakse ülevaade loovmõtlemise oskuste arendamise peamistest didaktilistest printsiipidest ning tehnikatest. Ka neis peatükkides on rohkesti illustreerivaid näiteid.

Seega on tegemist praktilise käsiraamatuga, mis võiks olla kasulik nii üld- kui ka mitteformaalhariduses tegutsevatele pedagoogidele kui ka kõrgkoolide inkubatsioonilaborite mentoritele, aga samuti koolijuhtidele ja haridusuuenduse teoreetikutele. Projekti „School of Talents” näidisülesandeid ja õppematerjale võiks katsetama ja kasutama hakata juba algaval õppeaastal. Ja samas ei tohi unustada, et ka parimate kogemuste ja teooriate kõrval jääb alati oluliseks õpetaja enda intuitsioon ja loovus ning partnerlus õpilase kui isiksusega.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!