Muuseumihariduse mitu nägu
Tänapäevane muuseumiharidus ei piirdu ammu pelgalt muuseumitundide või ekskursioonidega. Väikese riigi kohta on meil eriilmelisi muuseume ja haridusprogramme üllatavalt palju.
Paljud muuseumid pakuvad nn muuseum kohvris võimalust ehk muuseum tuleb koos põnevate teadmiste ja esemetega ise õpilaste juurde. Üks toredamaid näiteid on Tartu tähetorni projekt „Teleskoop tuleb külla”, kus astronoomiateadmised jõuavad ka Tartust kaugemal elavate õpilasteni. On muuseume, kes on jõud ühendanud teiste organisatsioonidega, et pakkuda õpilastele mitmekülgset ja loomingulist kogemust. Näiteks annab Tartu ülikooli kunstimuuseumi projekt „Dooria kitoon ja Tartu tulevikumood” Tartu Lille maja noortekeskuse moekunsti ringi õpilastele võimaluse saada inspiratsiooni antiikmoest ja kasutada saadud teadmisi tänapäevaste rõivaste loomisel. Korraldatakse ka riiklikust õppekavast lähtuvaid uurimis- ja loovtööde projekte, millest õpilased pikema perioodi jooksul osa saavad.
Hea näide muuseumide kaudu koolidesse jõudvate projektide menukusest on Tartu ülikooli muuseumis toimuv Hullu Teadlase teaduskonverentsi projekt, mis tänavu on järjekorras neljas. Hullu Teadlase teaduskonverents on suunatud 1.–3. klassi õpilastele, kes saavad läbi viia vaatlusi, teha järeldusi ja kokkuvõtteid ning vormistada kõik saadud teadmised uurimistööks.
Sel õppeaastal saavad õpilased süveneda vee omadustesse, mõelda sellele, kui palju nad iga päev vett tarbivad ning võrrelda kodukoha kraanivett kohaliku veekogu omaga. Projekti eri etappides on võimalik kohtuda Hullu Teadlasega Skype’i vahendusel, samuti külastab ta jaanuaris/veebruaris 2018 kümmet kooli, kust on kõige rohkem osalejaid. Seega oleks tark utsitada ka kolleege oma õpilastega osalema, sest siis on suurem tõenäosus, et Hull Teadlane just teie kooli külastab. Projekt kulmineerub järgmise aasta mais suure teaduskonverentsiga Tartu ülikooli muuseumi valges saalis.
Valga põhikooli algklassiõpetaja Kairi Voode, kes oma õpilastega kahel viimasel aastal konverentsil edukalt osalenud on, ütleb, et just huvitavad ja aktuaalsed teemad panevad ühe algklassiõpilase tahtma uurida midagi lähemalt. Tema sõnul arendas projektis osalemine muuhulgas õpilaste koostöö- ja eneseväljendusoskust. Mõned tublid uurimistööde koostajad, kes tänaseks on jõudnud 4. klassi, soovisid tagasi 3. klassi minna, et saaksid uuesti projektis osaleda.
Julgustan kõiki õpetajaid tutvuma muuseumides pakutavate haridustegevustega, et tuua vaheldust igapäevasesse õppetöösse ning lõimida eri teemavaldkondi.
Näeme muuseumis!