Ole ettevõtlik ja hakka õpetajaks!

1. sept. 2017 Alari Allika Randvere kooli õpetaja - 2 kommentaari

Alari Allika

Miks õppida õpetajaks? Õpetaja on ju see, kes peab päevad läbi tunde ette valmistama ja lastega kraaklema. No tegelikult on elu ikka selline, nagu sa selle ise endale lood. Kindlasti tuleb valmis olla pingutusteks. Samas on õpetajana töötades palju võimalusi teha kõrvalt lisatööd ning olla ettevõtlik.

Mida annab õpetaja elukutse?

Nii nagu õpilased, õpid sa iga päev midagi uut. Õpetajana on sul võimalik kokku puutuda sadade inimestega, kelle unistustele ei ole hall argipäev veel tugevat hoopi andnud. Koolis kuuled huvitavaid ideid ja mõtteid. Näed, kuidas erinevad isiksused mingis olukorras reageerivad, ja imestad päev päeva järel, kui lahedad on lapsed. Kuidas nad leiavad viise midagi lihtsamini teha! Või kuidas mõni ülesanne paelub neid nii, et nad unustavad sootuks, et tunnid on juba läbi.

Õpetaja peab olema loov. Riigil ei ole raha kunagi piisavalt ja eks kooli kitsaskohti võib välja tooma jäädagi. Põhiline probleem on siiski see, et õpilased on väga erineva tasemega. Materjalid on enamasti vaid ühele tasemele, seega tuleb mitmekülgse õpetajana kas siis joonistades, näideldes või akrobaatikat tehes kõik vajalik iga õpilaseni viia. Üha rohkem on erivajadusi, mis tähendab, et pead end pidevalt koolitustel täiendama.

Tänapäeva infotehnoloogia areng aitab õpetajaid tohutult. Kasutada on nutitelefonid, iPadid, sülearvutid ning eks ikka ka lihast ja luust jalad ja käed. Selle kooli aeg, mis on x-generatsioonile meelde jäänud, on läbi.

Kuidas tulla õpetajana toime?

Õpetajakutse tarvis nõutavale haridustasemele praegune õpetaja töötasu kindlasti ei vasta, kuid lähtuvalt sellest tuleb olla ise nutikas, leida võimalusi, kuidas teenida lisa. Kooli keskkond on õnneks selline, kus tööd on tihti rohkem kui inimesi − seega on pea alati võimalus teha lisatööd. Peale selle on õpetajana võimalus viia läbi mitmeid huviringe. Õpetajana õpid kasutama väga erinevaid keskkondi, mis võivad tulla kasuks ootamatult paljudes valdkondades.

Pead olema aktiivne, olema kursis, millega teised õpetajad tegelevad, ning tooma välja ka probleeme ja kitsaskohti.

Muuda üldist arvamust ja keskkonda!

Koolis peab olema keskkond, mis kutsub õpetajat õpetama ja õpilast õppima. Peame mõistma, et sellest, kes on klassi ees, sõltub see, kes sealt uksest välja astub. Peame tegema õpetaja elu võimalikult mugavaks, et ta saaks olla spetsialist parimate tööriistadega: ruumi olgu piisavalt, vajalikud vahendid olemas ja toetav meeskond selja taga. 21. sajandi koolis pööratakse tähelepanu erivajadustele ja selleks eraldatakse ka maksimaalselt ressurssi.

21. sajandi koolis mõistame, et kõik on erinevad. Meie kool Randveres on selle kooli poole jõudsalt teel. Samas näen, kuidas mujal tehakse otsuseid tormates, ei peeta silmas õpetajat ja õpilast ning kaalul on muud prioriteedid. Näen, et 21. sajandi kool on värske, uute süsteemidega, täielikult komplekteeritud keemia- ja füüsikakabinettidega ligi nullenergia maja. Õpilastel on ruumi sotsialiseerumiseks ning kool ei kaja kisast ja kärast. Koolid teevad omavahel koostööd ning õpilasel on lai valik valikaineid. Lisaks õppekava kohustuslikule osale õpivad nad ettevõtlust, loodusteadusi või muusikat ja kunsti, aga võib-olla hoopis ametikoolis keevitust, ja seda just seal, kus seda õpetatakse parimal võimalikul viisil.

Tulevane insener võiks ülikooliõpingute ajal anda üldhariduskoolis tunde ja selle eest võiks talle võimaldada korraliku ja tasuta ühiselamukoha või perekorteri. Arvan, et need inspireerivad „kapiõpetajad” tuleb välja meelitada. Aga kas nad tahavad tulla vanasse nõukogude ajal ehitatud hoonesse, kus on seinad küll üle võõbatud, aga õhk ei liigu, laboris on küll katseklaasid, kuid need on kaetud tolmu ja ämblikuvõrkudega, sest pole korralikku tõmbekappi ja muud inventari? Rääkimata WiFi-st.

Ta tuleb sinna, kus on nooruslik kollektiiv ja 3D-printer. Sinna, kus keemiaõpetajal on pidevalt kittel seljas ja õpitakse praktilisi probleeme lahendades. Peame nüüdisajastama koolivõrgu ja tõstma õpetajakutse mainet. Jah, oluline ei ole ainult materiaalne keskkond, kuid kõik, mis teeb õpetaja tööd lihtsamaks, motiveerib teda ning kutsub sellele ametikohale. Koolihooneid planeerides tuleb küsida ideid ja nõu just tulevastelt õpetajatelt, kes seal koolis tööle hakkavad. Selline võiks olla 21. sajandi kool.


2 kommentaari teemale “Ole ettevõtlik ja hakka õpetajaks!”

  1. Aire Aros ütleb:

    Arvatakse, et hakkab kordades kergem kui leiad inimesi, kellel südamevalu sarnane enda omaga. Selle toime on aga väga lühiajaline ning lõpuks ei viitsi enam valju häälega halada. Tōsi aga on, et mõnel juhul on vahenditel tunnis kaalukas tähtsus. Nii tahaks muusikatunnis musitseerida, luua, saata. Kus on need õppekavasse kirjutatud kitarrid, kandled, mida lastele jagada. Õppevahendite soetamiseks eraldatud rahast napib isegi õpikute, töövihikute ostmiseks. Muust rääkimata. Olles juba üle 20 aasta õpetaja, ei saa ma jätkuvalt aru noodiõpetuse vajalikkusest tavakoolis kui praktiline pool piirdub kõlapulgabändiga või on üldse olematu, sest viimane teismelisi enam ei vaimusta.

  2. Peep Leppik ütleb:

    HOMO SAPIENS ON SUREMAS…

    Sellise pealkirja panin on raamatukesele, mis uuel nädalal tuleb müüki. Sel suvel valminud tekstide eesmärk on näidata taas, kuhu viib inimesest (resp õpilasest) kui PSÜÜHILISEST olendist kaugenemine, eriti KOOLIS – õpetamisel. Tulemuseks on leviv rumalus ja mõttetus!

    Ka selles artiklis kumavad läbi just vahendid-riistad õpetajatöös, kuid ma ei heida seda ette noorele autorile, sest nii on viimastel aastatel õpetajaid ju koolitatud – ilma mõtlemiseta – psühholoogiateaduse ja pedagoogika ajaloota…

    Ja õigus on ka eelmisel kommenteerijal – meil on koolides suur puudus paljudest vajalikest DIDAKTILISTEST vahenditest (s.t. ainult nutikast ei piisa…).

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!