Õpetajate Leht 13. oktoobril

11. okt. 2017 - Kommenteeri artiklit

Õppesuund määrab kooli näo

Koolides rakendatakse eri õppesuundi, samas on ka neid koole, kus on õpilaste vähenemise tõttu mõnest õppesuunast loobutud. Milliseid õppesuundi ja valikainekursusi koolid pakuvad ning kui lihtne või keeruline see on?

Filosoofia roll hariduses

„Minu suur soov ja nägemus on filosoofia viimine lasteni, või taasviimine, sest enne kooli oli neil olemas tunnetuslik maailmapilt − nüüd ja praegu. See röövitakse koolis, antakse vastu see neetud homme,” kirjutab Holstre kooli loodusainete õpetaja Rait Jürgenson.

Mis valesti, see uuesti

Kaarel Tarand kirjutab, et harva erandina võib riigielus tulla ette juhtumeid, kus parlament peab langetama kodanike enamuse tahtele mittevastavaid otsuseid sellesama kodanikkonna huvide kaitseks. Presidendi valimise kord kindlasti selliste hulka ei kuulu ja selle loomisel kodanikkonna soovide eiramisega saavutatakse just see, et valitute usaldus saab järgmise raske hoobi.

Teisendamise aeg hakkab matemaatikas ümber saama

Tartu ülikooli matemaatika emeriitprofessor Ene-Margit Tiit kirjutab, et kaugeltki kõigil juhtudel pole vajalik ega võimalikki arvutada protsesside tulemusi täpselt, vaid piisab ligikaudsetest hinnangutest.

Äks

Vältimaks ingliskeelset tsitaatsõna action, soovitavad eesti keele sõnaraamatud kasutada filminduskontekstis sõna „märul”. Aga üks ilmekas sõna, mida action’i asemel pruukida passib, on eesti keeles veel: „äks”. Õigekeelsussõnaraamatust leiame näitelause „Telekanal näitab ainult äksi ja seksi.”

Miks me räägime väärtustest

Tiia Kõnnussaar Tartu ülikooli eetikakeskusest kirjutab, et õpetaja isiklikud väärtused jäävad tema enda asjaks, uusi isiklikke väärtusi õpetajale keegi peale suruma ei hakka. Kuid professionaalsed, organisatsiooni ja ühiskonna ühised kokkulepitud väärtused on midagi muud ‒ neid peab õpetaja koolis töötades järgima.

„Suitsuprii klassi” korraldamise veeretamine koolide õlule tapab kogu projekti

TÜ ajakirjanduse ja kommunikatsiooni eriala 2. aasta üliõpilane Priit Pärnapuu analüüsib konkursi „Suitsuprii klass” tulevikku. Tervise arengu instituut seda enam läbi ei vii ja koolid ei soovi seda iseseisvalt korraldada. Kas see on „Suitsuprii klassi” lõpp?

Aasta õpetaja galal Pärnus hiilgasid tartlased

7. oktoobril Pärnu kontserdimajas toimunud ja ETV vahendusel Eestimaa kodudesse jõudnud aasta õpetaja galal tegid ilma tartlased ‒ 12 laureaadist viis on Tartu õppeasutustest. Ka aasta õppurite kategoorias tuli Tartusse kolmest Joosepist kaks. Aasta teo tiitelgi poolitus Tartu ja Tallinna vahel.

Uus algus

Me ei saa tänapäeval eeldada, et leidnud kord sobiva eriala, töötame sellel kuni pensionieani. Vajadus pidevalt juurde ja ümber õppida on muutumas enesestmõistetavaks, nii ei põlga kooliminekut ka täiskasvanud. Kopli ametikooli vilistlane Terje Metsavas jagab lugejaga kogemust, mille sai käsitöö ja disaini õppesuunal.

Eesti lasteraamatud pälvisid rahvusvahelise tunnustuse

Kätlin Kaldmaa „Halb tüdruk on jumala hea olla” ja Jonas Tauli „Öömõtted” valiti rahvusvahelise tähtsusega „The White Ravens 2017” kataloogi.

Õpetajal läheb raskeks, kui klassis on liiga palju erinevusi

„Kui meil oleksid abiõpetajad, tugispetsialistid ja õppenõustamise süsteem, polekski kaasamisel viga. Aga peame saama hariduslike erivajadustega lapsed omaette rühma panna, et nad tunneks end omasuguste seltsis hästi,” ütleb üle 40 aasta eripedagoogi, metoodiku, koolitaja ja nõustajana tegutsenud ning õpikuid loonud Ana Kontor, kes pälvis äsja Tartu linna elutööpreemia.

Kas paksem ajukoor on parem ehk Mis on inimliku intelligentsi ja mõtlemise alus?

„Aju salvestab alati valikuliselt ja on ametis kahe küsimusega: mida meelde jätta ja kuidas seda eelnevaga siduda? Ühenduste loomisel ja hoidmisel kehtib lihtne reegel − kasuta või kustuta,” kirjutab kasvatusteadlane Maie Tuulik, kelle sõnul toimub õppimise käigus teadmiste pakkimine ning heade lahenduste leidmiseks ei saa raskest tööst üle ega ümber.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!