Õpetajate tuba: Tuge vajavate laste õpetamine Randvere koolis

6. okt. 2017 Raivo Juurak toimetaja - Õpetajate tuba: Tuge vajavate laste õpetamine Randvere koolis kommenteerimine on välja lülitatud

Randvere kooli õpetajate tuba. Tuge vajavate laste õpetamisest räägivad Anna-Liisa Mäeots, Raili Tüür, Liina Selgis ja Ahto Saluste. Foto: Raivo Juurak

 

Jätkame ka sel aastal rubriigiga „Õpetajate tuba”. Eelmisel kevadel salvestasime õpetajate toa vestlused Tallinna ühisgümnaasiumis ja Pelgulinna gümnaasiumis. Vahetult enne tänavuse uue kooliaasta algust külastasime Randvere kooli õpetajate tuba, kus vesteldi erivajadustega laste õpetamise teemal.

Vestlejad olid tuge vajavate õpilaste väikeklasside õpetajad Anna-Liisa Mäeots (õpetab 1., 4. ja 6. klassi tuge vajavaid õpilasi), Raili Tüür (2. ja 4. klass), Liina Selgis (3. ja 4. klass) ning Ahto Saluste (5., 8. ja 10. klass).

Sissejuhatuseks rääkisid õpetajad, mis õpilased kellegi klassis alanud õppaastal on ja missuguseid töövõtteid kavatsevad nad sel aastal kasutada. Rõhutati, et piltlikustamine (piktogrammid, suhtlustahvlid jms) tuleb alati kasuks. Märgiti, et teooriat peab tundma, kuid üks ühele seda praktikast ei leia. Näiteks autistid ei salli väidetavalt teise inimese lähedust, kuid Randvere koolis on nad suured kallistajad. Arutati, kuidas saavad omavahel läbi väikeklasside poisid ja tüdrukud, kuidas õpilasi motiveeritakse, ja toonitati, et järjekindlus viib sihile. Oldi rõõmsad, et koolil on oma buss, millega väikeklassi õpetaja saab viia oma õpilasi huvitavatesse kohtadesse.

Tunti muret, et suureks saades pole erivajadustega lastel ühiskonnas tihti rakendust. Kiiduväärse erandina toodi esile autistika keskus Tallinnas, mille on asutanud lapsevanemad. Seal saavad täiskasvanud autistid lihtsamaid töid tehes (näiteks firmadele poltide ja mutrite komplekte koostades) ühiskonnale kasulikud olla. Märgiti, et BBC on võtnud tööle paarsada autisti, kes töötlevad fotosid ja teevad muid töid, mis neil hästi välja tulevad.

Leiti, et ülikoolid võiksid suurendada vastuvõttu eripedagoogika erialale, nii et magistriõppesse pääseks rohkem ka neid, kellel on selle töö kogemus. Õpetajad tahavad eripedagoogikat õppida. Viimati oli magistriõppesse kandideerijaid oma viis korda rohkem, kui vastu võetakse.

Lisati, et teiste koolide eripedagoogide tööga tutvumine on õpetanud palju. Arvati, et on aeg taotleda programmi „Erasmus+” kaudu võimalust külastada ka oma välismaa kolleege. Välismaalased on Randveret juba külastanud. Näiteks hollandlased andsid selle kooli tööle tuge vajavate õpilastega väga tunnustavat tagasisidet.

Lõpuks arutati, mis väikeklassi õpetamise juures köidab. Ikka seesama, mis õpetamise juures alati – oma õpilaste arengu nägemine. Meeldib ka, et tuge vajavaid lapsi õpetades õpib õpetaja ka ise palju, eriti kannatlikkust. Kiideti Randvere kooli tervikuna – selle meeskond on abivalmis ja uuendusmeelne.