Uuring tõi välja investorite ja alustavate ettevõtjate koostööd takistavad tegurid

6. okt. 2017 Liina Pissarev ettevõtlusõppe programmi „Edu ja tegu” kommunikatsioonijuht - Kommenteeri artiklit

Liina Pissarev

Haridus- ja teadusministeeriumi eestvedamisel ja Euroopa sotsiaalfondi toel toimiva ettevõtlusõppe programmi „Edu ja tegu” raames läbi viidud uuringus selgitati välja, miks investorid – nii äriinglid kui ka ühisrahastusinvestorid – sageli alustavate ettevõtjate ideid ei rahasta.

Uuringus küsitleti investoreid ja alustavaid ettevõtjaid, et selgitada välja koostöö eeldused ning seda takistavad ja arendamist vajavad valdkonnad. Kokku tehti 38 intervjuud, sh intervjueeriti 19 investorit, kahe ühisrahastusplatvormi esindajaid (Fundwise ja Funderbeam) ning 17 investeeringuid edukalt ja ka edutult kaasanud ettevõtjat.

Tallinna ülikooli, Estonian Business Schooli ja Tartu ülikooli koostöös läbi viidud uuringust „Äriinglite ja ühisrahastuse võimalused alustavale ettevõtjale” selgus, et äriinglite ehk investorite ja ettevõtjate arvamused koostöö takistuste kohta on küllaltki erinevad ja see pärsib arengut.

Kui investorid näevad ettevõtjatega koostöö kõige suurema takistusena ettevõtlusmeeskonna ebapiisavat pühendumist ja vähest pädevust äriidee elluviimisel, siis ettevõtjate enda meelest on peamine takistus see, et investeeringuks küsitav summa on liiga suur või ei suudeta investeeringuvajadust piisavalt põhjendada.

Enamik investoreid tõi takistustena esile ka ettevõtjate vähest klientide ja sihtturu tundmist ning tehnoloogiliste riskide alahindamist. Veel mainiti äriidee tehnoloogilise lahenduse ebaselgust ja valdkonnapõhise tehnoloogilise pädevuse puudumist meeskonnas, eriti infotehnoloogiaga seotud äriideede puhul, ning ka äriidee nõrkust, sh selle vähest turupotentsiaali. Ettevõtjad seevastu ootavad investoritelt suuremat avatust ja kannatlikkust ning riskialtimat suhtumist.

Ettevõtjate koolitusvajadusi, mis parandaks rahastuse saamist, hindasid investorid suhteliselt ühtselt. Toote/teenuse turul testimine ja klientidelt tagasiside saamine ning meeskonnatöö oskused on kaks aspekti, millele ettevõtjad peaksid investorite arvates praegusest suuremat tähelepanu pöörama. Samuti tõdesid nii investorid kui ka ettevõtjad ise üksmeelselt, et asjaosaliste omavaheline kommunikatsioon vajab parandamist. Tulenevalt erinevast taustast räägitakse kogemustest ja teadmistest n-ö erinevas keeles.

Investorid ise pidasid enda puhul kõige rohkem täiustamist vajavaks valdkonnaks omanikeringist õigel ajal ehk väärtuse kasvades väljumist investeeringu kõrge tulususe tagamiseks, kuid ettevõtjad seda mõtet ei jaganud. Ettevõtjad soovitasid investoreil õppida leidma kaasinvestoreid ja nendega koostööd tegema, hinnata ja võrrelda investeeringute tasuvust, kasutada ja arendada enda koostöövõrgustikke.

Ettevõtlusõppe programmi „Edu ja tegu” Tallinna ülikooli uuringujuhi Külliki Tafel-Viia sõnul tuleb ettevõtlusõppes senisest enam tähelepanu pöörata ettevõtja ja investori rolli mõtestamisele ning meeskonnatöö ja omavahelist kommunikatsiooni toetavate oskuste arendamisele. „Ettevõtlusõppesse eri osapoolte kaasamine võimaldab siduda kontaktvõrgustiku arendamist õppeprotsessi osaks. Eelinkubatsioonil ehk äriideede arendamisel on ettevõtlusõppe praktilise osana oluline roll mentorsidemete ja ettevõtja-investori suhtluse tekitamisel ning idee esitlemise oskuste ja kogemuse pakkumisel,” rõhutab Tafel-Viia.

EBS-i ettevõtluse õppetooli juhataja Tiit Elenurm lisab, et  eriti oluline on investorivaate käsitlemine kliendi ja turu valideerimises ja ärimudeli kaitsmisel. „See võimaldab vähendada uurin­gus esile tulnud ettevõtjate teadmiste vajakajäämisi kliendi ja turu tundmises ning annab võimaluse tuua ettevõtlusõppesse turu tagasisidet. Investeeringu tegijate seisukohalt on tulususe tagamiseks oluline pöörata tähelepanu oskusele investeeringust mõistliku ajaga väljuda,” selgitab Elenurm.

Tartu ülikooli ettevõtluse lektori Liina Jolleri sõnul on ettevõtlusõppes oluline protsess läbi teha. „Ideid, mida ettevõtlusõppes grupitööna arendatakse, viiakse harva edukalt ellu. Samas on meeskonnatöö ja idee elujõulisuse testimise kogemused hädavajalikud, et tulevikus juba oma põhierialaga seotud teaduspõhiseid äriideid ellu viia, sealhulgas selleks vajalik rahastus leida.”

 


Lisainfo uuringu kohta:
ettevõtlusõppe programmi „Edu ja tegu” Tallinna ülikooli uuringujuht Külliki Tafel-Viia, kylliki.tafel-viia@tlu.ee.

Uuringuga saab tutvuda ettevõtlusõppe programmi kodulehel http://ettevotlusope.edu.ee/uuringud/.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!