Eesti koolimatemaatikud Poolas

16. veebr. 2018 Anne Aasamets, Liina Kivisto, Karin Mitt, Raili Vilt - Kommenteeri artiklit

Poola koolis saavutatakse matemaatikas häid tulemusi ka lihtsalt tahvli ja kriidi abil.
Foto: koolimatemaatika ühendus

 

Eesti matemaatika seltsi koolimatemaatika ühendus käis 20.–24. septembrini erialasel ja kultuuriloolisel täiendkoolitusreisil Poolas.

43-liikmelisse seltskonda kuulusid Eesti koolide matemaatikaõpetajad, Tartu ja Tallinna ülikooli õppejõud, Tartu ülikooli teaduskooli ja sihtasutuse Innove metoodikud. Poola haridussüsteemiga tutvusime juba sinnasõidul, rääkides bussis lahti internetist leitud materjalid. Poola haridusuuringute instituudis võõrustas meid teadusdirektor PhD Michał Sitek. Meie tutvustasime seal oma haridussüsteemi ja välishindamist, meile tutvustati poolakate eksamitöid ja hindamist.

Poola koolisüsteem

Algkooliosas on neil töövihikus  ja õpikus kõik ained koos. Alates 4. klassist võivad matemaatikat õpetada ainult magistrikraadiga matemaatikaõpetajad.  Tihti õpivad matemaatikaõpetajad juurde loodusaineid, et nooremates klassides ka neid õpetada. Poolaski on matemaatikaõpetajate leidmine probleem. Matemaatikat õpitakse, kuid kooli tööle ei minda.

Praeguse õppekava järgi toimusid tasemetööd  3. ja 5. klassi lõpus. Tasemetööga kontrollitakse, kas õpilased oskavad põhjendada ja argumenteerida. Õpetajad hindavad tasemetöid oma koolis. Hiljem antakse tagasisidet nii õpilastele kui ka koolile.

Eksam koosneb 20 testi tüüpi ülesandest ja kolmest avatud ülesandest ning kestab 90 minutit. Miinimumpunkte, millega loetakse eksam sooritatuks, ei ole. Eksam ei ole hindeline, vaid tagasiside andmiseks. Seni kehtinud õppekava järgi lõpeb põhikool 9. klassiga.  Eksam on aprillis. Kui õpilane ei saa mingil põhjusel eksamit teha, teeb ta selle juunis või juulis. Eksamil tohib kasutada nelja tehtega kalkulaatorit ning laual on valemileht.

Eksamitulemus ei mõjuta kooli lõpetamist, vaid sisseastumist järgmisele tasemele. Lõputunnistuse järgi vaadatakse, kas õpilane pääseb lütseumi või kutsekooli (50% eksami hinded + tunnistuse hinded, osalemine olümpiaadidel-võistlustel).

Gümnaasiumi lõpus on kohustuslik teha kolm eksamit: inglise keel, poola keel ja matemaatika. Kohustuslik on matemaatika esimene osa, selle peavad tegema kõik. Tohib kasutada arvutit, millel on neli põhitehet.

Kui õpilane soovib kõrgkoolis edasi õppida, võib ta valida veel kuni kaheksa lõpueksami vahel, kuhu kuulub ka matemaatika teine osa. Siis võib eksamil kasutada kõrgema matemaatika funktsioonidega arvutit, lisaks on laual valemileht.

Keskkooli lõpueksam tuleb teha vähemalt 30% punktidele. Kel see ei õnnestu, lõpetab keskkooli, kuid edasi õppima  minna ei saa. Sügisel on võimalik sooritada korduseksam.

Õpilased peavad ise ostma õpikud, mis maksavad uuena ca 4 eurot ja seetõttu on väga populaarne oma õpikuid edasi müüa. Projekti rahadega loodi e-õpiku moodi asi, mis aga korralikult ei käivitunud, sest projekti aeg sai läbi ja nii lühikese ajaga ei jõutud kuigi asjalikku materjali luua. Õpetajad võtavad sealt küll lisamaterjale, kuid ei kasuta e-õpikut põhiõppes.

Sellel aastal toimub Poolas suur haridusreform, mille tulemusel lõpeb põhikool 8. klassiga ja keskkooliosa moodustavad 9.–12. klass. Koolisüsteemis toimuv muutus tekitab probleeme ning ebakindlust õpetajates, kes kardavad töökohta kaotada.

Kui noor õpetaja tuleb kooli, on tema palk 1500 Poola zlotti (~367 eurot). Pärast kümmet aastat koolis töötamist on õpetaja palk 2000 zlotti (~490 eurot). Staaži pealt õpetaja palk tõuseb. Õpetajatel on mitu taset (vanemõpetaja …), mille põhjal kujuneb ka töötasu. Õpetaja nädalakoormus on 18 tundi.

Koolid saavad raha omavalitsuselt erinevalt, sõltuvalt kooli asukohast ja indeksist. Mida kõrgem tase, seda rohkem raha kool saab. Summa sõltub välishindamisest: riigieksami tulemusest + arengust; sisseastumiskonkursi suurusest; kõrgkooli sissesaanute arvust.

PISA ülesannete koostamisest, õppekavast ning olümpiaadidest rääkis PISA ülesannete ekspert, matemaatiliste teaduste professor Zbigniew Marciniak. Praegu koostatakse PISA 2021 ülesandeid. Väga suur rõhk nendes on planeeritud mõtlemisoskuse hindamise jaoks. Oluline on õpetada õpilane mõtlema. Õppekava on neil suunaga järgmistele oskustele: strateegiline mõtlemine; modelleerimine; põhjendamine.

Professor Zbigniew Marciniak tõstatas küsimuse: miks õpetame matemaatikat? Tema pakkus, et matemaatika on oluline ja tähtis, sest on osa meie kultuurist; on keel, millega riigid ja kultuurid saavad omavahel suhelda; inimesed valetavad palju, eriti poliitikud, matemaatikas ei ole aga võimalik valetada. Matemaatika aitab valed ümber lükata; matemaatika arendab argumenteerimisoskust. Argumenteeriv õpilane areneb, oskab põhjendada, mõelda; mõisted ja faktid on olulised, nendele toetudes modelleeritakse.

3. ja 5. klassis on poolakad võtnud tasemetöösse paar uut ülesannet, mida õpetajad ei oskaks eelnevalt treenida.

Professor Marciniakki oli väga huvitav kuulata ja soovime teda Eestisse oma matemaatikutele esinema kutsuda.

Koolikülastus

Osal grupist oli võimalus külastada Stefan Batory nimelist lütseumi (Stefan Batory Gymnasium and Lyceum). Meid võttis vastu direktor Joanna Szcześniak. Ta tutvustas meile sellel aastal saja-aastaseks saavat väärika ajalooga kooli. Kooli tulemused on ühed parimad Poolas. Õpilasi on sellel õppeaastal ligi 800 ja väljalangus väike, sest konkurents kooli pääsemiseks on ülisuur. See on kool, mida näidatakse kaugematele külalistele. Praeguseks probleemiks on koolis õpilaste arvu kasvamine sügisest kehtima hakkava haridusreformi käigus, sest gümnaasiumiastmesse peab mahtuma kolme klassi asemel neli (9.–12. klass).

Matemaatikatunnid meenutasid paljuski meie omi, kuid kõikides nähtud tundides oli õpetaja töövahendiks vaid tahvel ja kriit. Joonisedki tehti kriidiga tahvlile. Meid hämmastas, kui kiiresti oskasid õpilased peast arvutada. 12. klassis õpitakse kuut teemat: eksponentvõrrand, logaritm, analüütiline geomeetria, tõenäosusteooria, statistika, ruumigeomeetria.

Külastatud koolis oli ka IB-õpe ja sealses statistikatunnis jõuti lihtsalt paberi ja pliiatsiga ikka väga kõrgele tasemele.

Tore kohtumine toimus täiendkoolituskeskuses (MSCDN), kus tutvustati keskuse tööd, matemaatika populariseerimise projekti ja nende matemaatikaõpetajate liidu tegemisi. Õpetajate tööd ja enesetäiendust toetav süsteem toimib tõhusamalt ja järjepidevamalt just tänu regionaalsetele täienduskoolituskeskustele. Seltside tegevuste tutvustamisel tekkis elav mõttevahetus ja sujuvalt mindi inglise keelelt üle vene keelele. Jõudsime järeldusele, et püüdleme samade eesmärkide poole, ja saime oma mõtetele kinnitust.

Kinkisime neile meie venekeelsed matemaatikaõpikud.

Kui Poola sõites viisime kurssi end eesootavaga, siis tagasiteel võtsime nähtu ja kuuldu kokku ning arutlesime neil teemadel. Me saime tagasisidet, et oleme seni olnud õigel teel ja  võime oma matemaatikaharidusega rahule jääda. Ootame huviga, mis toimub Poola hariduses reformi järel. Õppereis andis palju põnevaid ideid ning omavahelise arutelu käigus tegime plaane ka alanud õppeaastaks ja järgmiseks koolitusreisiks.

 


Poola sõitu toetas ja aitas kontakte leida HTM.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!