Paldiski põhikooli algklasside toimetustest
Paldiski põhikooli algklassiõpetajad on veendunud, et õppida peab olema mitmekülgne ja huvitav.
Ehk just seepärast käime palju õppekäikudel ja korraldame mitmesuguseid ettevõtmisi, kus saab koolitunnis õpitut rakendada ning koguda uusi teadmisi ja oskusi. Lisaks õpikutarkusele on vaja harjutada ka elementaarseid sotsiaalseid oskusi ja õpitut päris elus rakendada: osta pilet rongis, osata käituda ühistranspordis ja teatris-kinos, arvestada kaaslastega, otsida aadressi GPS-iga ja teha muid igapäevatoimetusi. Ka rahasummade väljaarvutamine läheb konkreetses ostusituatsioonis paremini kui koolipingis vihikusse kirjutades.
Ei ole erand ka see õppeaasta ‒ käimisi ja sündmusi on olnud palju.
Traditsiooniliselt algas meie kooliaasta algklasside ühise kinoskäiguga – neljandikud on juba nii kogenud, et aitavad hea meelega esimese klassi „algajatel” kinos pileti järgi kohti leida, letist popkorni küsida ja rahaga arveldada.
Esimesel poolaastal jõudsime ära vaadata „Emoji filmi” ja „Kõrvalmaja detektiivi”. Püüame alati valida sellised filmid, mis midagi ka õpetaksid või näitaksid kinokunsti eri tahke, ja pärast kinoskäiku arutame koolis läbi, mida ja miks me vaatasime.
Õppekäikudel liiguvad koos 1. ja 2. ning 3. ja 4. klass. Vanusevahed on neil rühmadel väiksed ning muuseumipedagoogidel lihtsam tunde läbi viia. 1. ja 2. klass käisid Paldiski linnaraamatukogus, Eesti vabaõhumuuseumis ja Tallinna linnamuuseumis. 3. ja 4. klassi muuseumitunnid toimusid okupatsioonide muuseumis, kus uuriti vanu mänguasju; Eesti filmimuuseumis, kus süvenesime animafilmide saladustesse ja tegime ka ise animafilmid valmis, ning Eesti lastekirjanduse keskuses, kus ajasime eesti kirjanike jälgi. Külastasime ka kunstinäitust „Klimt2Monet”, mis oli väga põnev ja suurejooneline. Samuti jõudsime kõik koos ära käia Ämari lennubaasis ning mõlgutada mõtteid lenduri elukutsest.
Koolis võtsime ette sügise tervitamise disko, pidasime maha suure eesti muinasjututegelaste karnevali, tähistasime leivanädalat, pudrupäeva, halloween’i, õpetajate päeva. Osalesime ülekoolilisel spordinädalal ja Piret Krummi koolikontserdil, panime üles näitused „Minu lemmikõpetaja” ja „Minu pere”. Projektis „Kokkame koos” sai 4. klass koos toitlustajaga lõunasööki valmistada ja uurida, kust koolitoit üldse tuleb.
Traditsioonilistest ettevõtmistest korraldasime perepäeva. Sügisel isadepäeva paiku kutsuvad lapsed oma pered kooli, et koos veidi nuputada ja mängida-võistelda koostöömängudes. Perepäev on alati sündmus, kuhu tulevad kohale paljud pered, nii et saalis jääb lausa kitsaks. Tavaks on saanud ka iga-aastased advendihommikud. Õpilaste abiga saab siis koolimaja jõulurüü ja esmaspäeva hommikuti koguneb koolipere, et üksteisele lugeda-luuletada-laulda ja niimoodi jõuluootust lühemaks teha.
Sel aastal valmis meil ka regilaul „Jõulude ootamine”, mida kogu koolipere sai laulda, ning EV 100. sünnipäevale mõeldes liikusime advendihommikutel läbi eri ajastute ja uurisime, mida ja kuidas varem tähistati. Ka päkapikunädal on just selleks, et jõulud tuleks rutem. Tutvusime jõulu- ja näärikommetega, õppisime kingitusi pakkima, piparkooke küpsetama ning laiendasime silmaringi. Nutikate päkapikkude eksamitöö keskendub just nupukusele, koostööle ja infootsingule, eksami sooritanu saab tõelise päkapiku diplomi.
Jõulude ootamise aja üks tähtsündmusi on ülekooliline jõululaat, kuhu iga klass head ja paremat, ilusamat ja uhkemat oma kätega tehtut lauale toob. Jõulukuul jõudsime ka teatrisse. Sel korral käisime vaatamas NUKU etendust „Eesti jõulud”, mis oli loogiline jätk meie advendihommikutele.
Läbi terve jõulukuu oli igal hommikul võimalik kuulata jõulumuinasjutte ja vahetunnis tantsida koos TORE-katega. Töötasid jõulupostkastid ja jõulukaarditöötuba.
Ka meie selleaastane jõulupidu oli kantud EV100 mõtetest. Läksime tagasi vanasse aega, tuues tuppa õled ja kutsudes külla jõulusoku. Vahval ja meeleolukal peol polnud kellelgi aega igavust tunda.
Iga trimestri lõpetame ühise projektipäevaga, seekordne oli pühendatud piparkookidele. Küpsetasime, kaunistasime ja sõime neid.
Programmides osaleme samuti aktiivselt. Esimesel poolaastal võtsime osa pudrukuu toimetamistest. Keetsime putru, mõtlesime retsepte välja, luuletasime ja kirjutasime jutukesi.
Osaleme e-külalistundides ning koos külalislektoritega oleme YouTube’i vahendusel arutlenud kiusamise ja vägivalla üle, uurinud põnevaid ameteid, katsetanud vaikuseminuteid, saanud ideid, kuidas olla terve, uurinud tuleviku tehnoloogiaid, kosmost ja muudki põnevat.
Sel aastal saime kooli mobiilse arvutiklassi, mis annab meile võimaluse tunde arvutiga läbi viia. Oleme osalenud ka tehnoloogiaprojektides „Küberpähkel” ja „Kooditund 2017”. Kohe-kohe on algamas jälle „Matetalgud”.
16. novembrist kuni 24. veebruarini oleme igal hommikul kuulanud ühe eesti laulu. Õpetaja Margus Minn on valinud igaks päevaks ühe laulu, mis on Eestile mingil viisil oluline. Ta jutustab meile selle laulu loo ning siis saab kogu kool seda korraga kuulata. Niimoodi jõuame ära kuulata täpselt sada laulu ja siis ongi Eesti sünnipäev käes.
Pidevalt toimetades lendas esimene poolaasta kiiresti. Juba oleme käinud ka selle poolaasta esimesel õppekäigul ning oodata on veel palju ettevõtmisi. Kohe on tulemas aasta tähtsündmus ‒ Eesti Vabariigi 100. sünnipäevale pühendatud vastuvõtt ja ball. Sel aastal toimub see kuuendat korda, erinevalt eelnevatest tähistame seda koos vanematega. Koolimaja saab peagi laste abiga pidurüü selga ja ka meie ise tähistame sünnipäevakuud koolis pidulikke rõivaid kandes.