Noorsootöö muutub üha nutikamaks

Virtuaalreaalsuse prillid tänapäeva noorsootöös. Tegemist pole irdumisega reaalsest elust, vaid vastupidi – uuritakse bioanalüütiku ja õenduse eriala. Foto: Eesti noorsootöö keskus
Tulevikus on eelis neil noortel, kes digimaailmas paremini orienteeruvad.
Maailm on IT-lahendustest tulvil ja see on kannustanud meid ka noorsootööd üha nutikamaks muutma. Juba 2016. aastal haridus- ja teadusministeeriumi eestvedamisel loodud Eesti noorsootöö kontseptsioonis on nutikas ehk IT-l põhinev noorsootöö selgelt esil, praeguseks on noorsootöö keskused seda juba laialdaselt ka rakendanud. Eestis on riigi tasandil loodud tugev raamistik, kuidas nutikat noorsootööd planeerida ja korraldada, ning see on andnud tulemusi.
Aktiivselt kasutatakse näiteks veebilehte stardiplats.ee, kust noor leiab infot kuue põhiteema kohta: õppimine, töö ja karjäär, noorsootöö võimalused, suhted ja turvalisus, tervis ning ühiskond ja kodanik. Lihtsal viisil leiab infot näiteks vahetusõpilaste programmide, vaimse tervise, töötamise või hoopis seksuaaltervise kohta. Lisaks tuuakse esile noortele suunatud sündmuste, praktikate, tööpakkumiste, konkursside ja koolituste info.
2017. aasta novembris peeti üle Eesti noorsootöö nädalat, mille jooksul toimus virtuaalreaalsuse töötuba ja muid digipädevusi arendavaid üritusi. Avaldati „Tööriistakarp nutikatele“, kus on kogu info nutika noorsootöö ja digipädevuste ning sündmuste korraldamise ja selle kohta, kuidas neile nutikamalt läheneda. Tööriistakarbis on kasutatud era- ja avaliku sektori, sh rahvusvahelisi materjale.
Nutika noorsootöö rakendamiseks on välja töötatud praktiline materjal koguni Euroopa Liidu tasandil. Euroopa Komisjoni toel tuli 2016. aastal kokku rahvusvaheline ekspertgrupp teemal „Noortele, noorsootööle ja noortepoliitikale digiteerimisest tulenevad ohud, võimalused ja mõjud“, kus osales ka Eesti ekspert. Ekspertgrupi töö tulemusel avaldati möödunud kuul soovitused liikmesriikidele diginoorsootöö arendamiseks ja noorsootöötajate koolituse väljatöötamiseks, selles tuuakse välja liikmesriikide toimivaid digilahendusi.
Mis kasu on nutikusest?
Kuidas IT-lahendused noore maailmapilti avardavad, selle näiteks sobib Kehtna kunstide koolis eelmisel aastal avatud mobiilne digitaalne kunstilabor. Uus labor on toonud kunsti juurde ka noori, kes pole varem kunstiga tegelnud, kuid nüüd näevad selles mõndagi põnevat. Digitaalne kunstilabor sai võimalikuks tänu projektikonkursile „Varaait“, mis on juba mitmendat aastat toetanud noorsootöö asutuste nutikaid projekte. Mitmed nutiprojektid on saanud toetust avatud noortekeskuste projektikonkursilt.
Eesti noorsootöö keskuse, Civitta Eesti ja Maru VR koostöös loodud põnev karjääriõppelahendus võimaldab noortel tutvuda bioanalüütiku ja õenduse erialaga virtuaalreaalsuse prillide abil. Töötoa järel saavad noored mõnda tegevust ka ise järele proovida. Tänu IT-le tunneb meditsiiniõe ameti vastu huvi ka suur hulk noormehi.
Mainida tasub ka õppimist arvutimängude toel. SA Archimedese noorteagentuur korraldas novembris üle-eestilisel noorsootöö nädalal Tartus võrgupeo ja ideelabori, mis tõi kokku 40 noort Tartust ja kaugemalt. Üheskoos mängiti arvutimängu „This War of Mine“ ning arutleti tänapäeva maailma kummitavate (väär)infoga seotud probleemide üle, mis mängu käigus esile tulid.
Heaks näiteks sobib Rajaleidja ning youtube’rite koostöö – noorte seas populaarsed youtuber’id räägivad noortele muuhulgas karjäärist ja õppimisvõimalustest.
Milles väljendub nutikas noorsootöö?
Nutikas noorsootöö sobib hästi nii linna kui ka maakohtadesse. Järgnevalt mõningad näited selle kohta Eesti eri paikadest.
Abja noortekeskuse nutiviktoriin. Abja noortekeskus ja gümnaasium tähistasid novembris noorsootöö nädalat nutiviktoriiniga. Iga päev kell 16 avalikustati nende ühisel kodulehel ülesanne, mis tuli lahendada ning vastus enne päeva lõppu ära saata. Ülesanded olid koostatud nii, et noored satuksid internetist vastuseid otsides eelkõige nendele veebilehekülgedele, mida neil on vaja edaspidigi külastada, et leida sealt infot tööpakkumiste jms kohta.
Pühalepa kultuuri- ja noorsootöö keskuse õpiäpid. Pühalepa valla kultuuri- ja noortekeskuse noored aitasid 1.–6. klassi õpilastel õppimist põnevamaks muuta. Nad tegid loodusõpetuse, eesti keele ja matemaatika õppimise äppe, millega oli hea õpitud teemasid kinnistada. Pühalepa valla koolide õpetajad aitasid sobivad teemad välja valida. Kui kõik rakendused olid valmis, sai igaüks neid alla laadida, katsetada ja üksteisega võrrelda.
Hiiumaa noorsootöö keskuse nutikohvrid. Hiiumaa noorsootöö keskus sai hiljuti toetust nutiprojektile „Nutikas Hiiumaa“. Selle käigus komplekteeritakse nutikohvrid, kus on seikluskaamera, tahvelarvutid, haridusrobotid, bluetooth-kõlar, akupangad, kaasaskantav fotoprinter jm lisatarvikud.
Rakvere avatud noortekeskuse droonid. Rakvere avatud noortekeskus osales noortekeskuste projektikonkursil ning sai võimaluse hakata ehitama ja katsetama droone. Õpitakse droone ehitama ja parandama, tehakse adrenaliinirohkeid võistluslende, kasutatakse droone filmimiseks ja fotode tegemiseks. Iga noor saab panna oma oskused ja osavuse proovile.
Põhja-Tallinna noortekeskuse robotite, mehaanika ja lego töötoad. Projektikonkursi kaudu toetust saanud Põhja-Tallinna noortekeskuses käivitatakse peagi mehaanika, robootika ja legode ehitamise töötoad. Projekti esimeses etapis on kursused masinatest, mehaanikast, elektroonikast ja robotitest. Pärast seda asuvad noored ise roboteid ehitama ja programmeerima ning projekti lõpus esitlevad neid.
Tartu Lille maja noortekeskuse „Vöötorav“. Tartu Lille maja noortekeskuses osalevad noored teevad aasta ringi väga palju vabatahtlikku tööd, korraldavad projekte ning juhendavad töötubasid, kuid noore saadud õpikogemus on jäänud seni talletamata. Veebirakenduse „Vöötorav“ kaudu annavad noored ülevaate oma noorsootöötegevustes osalemisest ja õpikogemusest.
Vastseliina noortekeskuse nutisüsteem. Selle projekti käigus võetakse Vastseliina piirkonna noorsootööasutuses kasutusele IT-lahendus, mis koosneb registreerimissüsteemist, nutitelefoni rakendusest, nutiteleritest kiire ja ajakohase info edastamiseks ning veebikeskkonnast.
Samsungi DigiPass on neljakuuline uuenduslik koolitusprogramm kutsekoolinoortele. Kolmeliikmelised meeskonnad töötavad koos mentoriga enda väljapakutud projekti kallal, et arendada oma digitaalseid ja sotsiaalseid oskusi. Koolituse lõpus saavad osalejad Samsungi digitaalsed passid, mis tõendavad nende digitaalseid ja sotsiaalseid oskusi tulevastele tööandjatele.
Mida pakutakse noorsootöötajatele?
Nutilahenduste puhul ei ole võimalik piirduda ainult noortega, vaja on pakkuda digitaalset tuge ka noorsootöötajatele. Sedagi tehakse meil üha rohkem.
DigitalYIntro. 22. mail algab Eesti noorsootöötajatele viienädalane e-kursus „DigitalYIntro: digitaalne noorteinfotöö“. Registreerimine sellele algas juba 25. aprillil. Tegemist on ERYICA võrgustiku välja töötatud jätkukoolitusega, millega toetatakse noortega töötavate spetsialistide digipädevuse arengut, tutvustatakse neile digitaalse noorteinfo olulisi aspekte, arendatakse digitaalse infotöö ühtseid põhimõtteid ja julgustatakse noorsootöötajaid suurendama noorte teadlikkust digitaalsete kanalite võimalustest ja ohtudest.
Mitteformaalne.ee. SA Archimedese noorteagentuur arendab virtuaalset keskkonda mitteformaalne.ee, kuhu on koondatud õppematerjale, meetodeid ja koolitajate andmebaas. Nii aidatakse kinnistada ka mitteformaalselt õpitut.
Noorteseire.ee. Noorteseire kaudu saab jälgida infot noorte eluoluga seotud valdkondade kohta, võimaldades hinnata noorte olukorda, arvestada noori puudutavaid aspekte poliitikate väljatöötamisel ning kavandada poliitikamuudatuste võimalikke mõjusid.
EANK-i logiraamatu süsteem. Eesti avatud noortekeskuste ühendus arendab „Noorte tugila“ programmis välja logiraamatu süsteemi, millega kogutakse andmeid noortekeskuste unikaalsete külastuste kohta (keskust külastas teine keskus, lapsevanemad, tööandjad, poliitikud jt). Eraldi tuuakse välja avatud noorsootöö osa ja töö gruppidega. Logiraamatu mõte on, et kõik noortekeskused koguksid andmeid ühtemoodi.
VAATA KA LINKE
Mis on digitaalne noorsootöö? Rahvusvahelise ekspertgrupi aruanne:
https://ec.europa.eu/youth/news/developing-digital-youth-work-%E2%80%93-agile-mindset-crucial_en
Kust leiab noor õpi- ja tööotsingutel abi?
https://www.stardiplats.ee/
Kuidas saab noor oma digipädevust arendada ja testida?
https://www.entk.ee/toeoeriistakarp-nutikatele
Kuidas noori väljaspool kooli õpetada?
Mitteformaalne.ee.