Näidisõppekavad annavad huviringidele hoogu

14. sept. 2018 Katrin Saart Eesti teadusagentuur - Näidisõppekavad annavad huviringidele hoogu kommenteerimine on välja lülitatud

Huviringid tutvustasid oma tegevusi ka tänavu ERM-is toimunud õpilaste teadusfestivalil. Foto: Sven Tupits

 

Teadusagentuuri tellimusel valminud näidisõppekavad aitavad käivitada nii loodusõpetuse kui ka leiutamise huviringe.

Õppimine algab kogemusest. Huvihariduses pakutav aitab õpilasel seostada koolis õpitut ümbritseva eluga, rakendada teadmisi praktikasse ning omandada hoiakuid ja oskusi. Huviharidus ja -tegevus on tugi koolidele, õpikeskkonna laiendaja ning rikastaja, kasvatab õpimotivatsiooni ja grupivaimu. Nii täiskasvanule kui ka noorele loob ühine tegutsemine väljaspool tavapärast õppetööd ja -keskkonda eeldusi uut laadi suhtluseks, toetab koostööd ja pakub tuge õppetööväliste probleemide korral.

Tihtipeale võib just huvist lähtuv tegevus mõjutada tulevase elukutse valikut. Niisiis võib huviringides osalemine määrata saatust. Seetõttu peaks noorel olema valikuvõimalus proovida mitmesugust tegevust. Eelduseks on huviringide mitmekesisus.

Huviringis osalemine võimaldab avastada ja arendada oma andeid ja huvisid, toetada nende väljakujunemist, kogeda eduelamust ning osaleda ühistegevuses. Oluline on proovida mitmesugust tegevust või tegeleda oma huvialaga sügavamalt.

Loodusteaduste ja tehnika valdkonna huviringide pakutav pole sageli nii mitmekesine, kui valdkonna sisu võimaldaks. Et anda ideid ja lihtsustada uute teadushuviringide käivitamist, on Eesti teadusagentuuri tellimusel valminud üheksa praktikute loodud näidisõppekava uute huviringide alustamiseks. Õppekavad sisaldavad nii õppeprotsessi kirjeldusi kui ka metoodilisi juhiseid juhendajale.

Näiteks loodusõpetuses on eksperimentide hulka valitud nii meisterdamist kui ka vaatlemist ja uurimist. Kosmoseringides saavad õpilased teoreetilisi teadmisi universumist ja astronoomiast ning õpivad korraldama mõõtmisi, katsetama prototüüpe ja tegema meeskonnatööd. Inseneeria aitab alustaval või juba toimival huviringil tutvustada elektroonikat, prototüüpide loomist ja testimist. Audio-videoproduktsiooni näidisõppekava jagab nõuandeid, kuidas õpetada videote tegemist, et saada osavateks youtuber’iteks.

Näidisõppekava testinud Pernova hariduskeskuse õppealajuhataja Astrid Viik: „Näidisõppekavadest on suur abi noorele juhendajale, kes pole enne õppekava tegemisega kokku puutunud. Kui noor õpetaja leiab näidisõppekavadest endale sobiva teema, saab ta sellest palju tuge – ülesehituse, sõnastuse, mõistete osas. Kindlasti tuleb jätkata samasuguste näidisõppekavade tegemist ja lisada rohkem huvikooli õppekavade lõimingut, mis annaks  parema praktilise väljundi ja meeskonnatöö kogemuse.“

Juba on valminud järgmised teemad.

  1. „Mänguline matemaatika“ 4.–6. klassi lastele, kus matemaatika lõimitakse programmeerimise ja robootikaga. Elulisi probleeme lahendatakse esmalt matemaatiliselt, hiljem visualiseeritakse roboti abil ning on võimalus enda väljakutse koostada.
  2. Loodusringid „Loomariiki avastamas – esimesed tutvused“ või „Maa ja teadus“ 1.–3. klassile ning „Seiklused loomariigis – lõputu mitmekesisus“ või „Geoloogiaring ehk Tunne Eestimaad“ 4.–6. klassile.
  3. Loodusõpetuse praktilised tegevused 1.–3. klassis „Igapäevane teadus lastele“.
  4. Kosmoseringideks saate mõtteid kahest näidisest; „Uurime Universumi“ ja „Astronautika akadeemia“ on eelkõige 4.–6. klassile.
  5. Tehnikavaldkonnast huvitatutele on ideid inseneeria huviringiks ja audio- ja videoproduktsiooniga tegelemiseks 7.–9. klassile.

Uued näidisõppekavad lisanduvad veel selle aasta oktoobris-novembris  järgnevatele huviringidele: „Rakett69 huviring“, „Mänguline matemaatika“, „Loodusteaduslikud eksperimendid“, „Teaduslik kokandus“, „Teadusteater“, „Leiutamine“ ning „Lennundus- ja droonid“.

Näidisõppekavad on valminud TeaMe+ programmis Euroopa regionaalarengu fondi toel.

Näidisõppekavad, lisainfo ja teised toetavad materjalid on leitavad veebist: www.etag.ee/teadushuviharidus või http://www.miks.ee/opetajale.


Comments are closed.