Seome teadus(huvi)­haridust enam formaal­õppega

14. sept. 2018 Peeter Sipelgas Viimsi kooli õpetaja - Kommenteeri artiklit

Peeter Sipelgas.

Koolide vaatevinkilist on teadushariduses olukord samm-sammult paremuse poole läinud. Kui veel mõni aasta tagasi oli enamik tegevusi väga lühiajalised ja suunatud huvi tekitamisele, siis nüüd on teaduskeskused hakanud välja töötama süsteemsemaid tegevusi ja selle võrra on koolidel lihtsam neid võimalusi õppetööga integreerida. Mitmed üldhariduskoolid on seadnud teadushariduse üheks arengukava eesmärgiks ja teevad suurepärast tööd leidmaks võimalusi õppetöö mitmekesistamiseks. Eesmärk on kõigil üks – lapse arengu igakülgne toetamine. Kui tegemist on akadeemiliselt võimekate lastega, tuleb luua nende ümber toetav võrgustik.

Riik on astunud esimesed olulised sammud, eraldades omavalitsustele huvihariduse ja -tegevuse toetuse, ja üks fookusvaldkond on LTT. Tänu riigi toele on teadushuviharidus koolides mitmekesisem ja kättesaadavam kui varem. Samas on veel terve hulk koole, mille juures tegutsevad ainult traditsioonilised kunsti-, näite-, tantsu-, spordi- ja lauluringid. Need peavad kindlasti olema, sest kannavad edasi meie riigi püsiväärtusi, kuid tuleb leida võimalused luua alternatiiv neile, keda huvitavad loodusteadused, inseneeria, robootika, astronoomia või programmeerimine. Ja mitte ainult gümnaasiumiõpilastele, nende tegevustega peavad saama kokku puutuda ka algklassilapsed, sest ainult nii suudame avastada õpilaste anded ja neid süsteemselt arendada.

Viimsi kool on loonud selleks teadmiskeskuse Collegium Eruditionis ja uuel õppeaastal saavad õpilased valida LTT-valdkonnas 18 õppekava vahel animatsioonist kosmosetehnoloogiani. Soovime senisest enam siduda teadus(huvi)haridust formaalõppega, et vähendada igapäevast õpikoormust ja võimaldada õpilasel oma huvidega süvitsi tegelda.

Väga tublit tööd teadushariduse eestvedajana on teinud teadusagentuur – juhendajatele on loodud näidisõppekavasid, mida alustavad juhendajad saavad kasutada. Teadushariduses ei ole veel oma laulu- ja tantsupidu, küll aga on meil juba traditsiooniks saanud õpilaste teadusfestival, leiutajate konkurss, õpilaste teadusteatrite festival Ave Vitsuti eestvedamisel, programmeerimis- ja robootikavõistlused ning loomulikult telesaade „Rakett69“. Esimesed märkimisväärsed sammud teadushuvihariduse edendamisel on teinud Eesti teadushuvihariduse liit. Kutsun kõiki koole liituma, üheskoos oleme märgatavamad!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!