Ametikirjeldus kümne eseme kaudu

Avariipolitseinik Kelly Nevolihhini tööpäeva kuuluvad fotoaparaat, märkmik ja palju muud sündmuspaigal info talletamiseks. Foto: Kelly Nevolihhin
8.–30. novembrini rullub lahti „Tagasi kooli“ karjäärikuu, kuhu saab ennast osalema registreerida aadressil www.tagasikooli.ee.
Hiljutise uuringu järgi ei tea üle viiendiku kaheksanda klassi õpilastest, mida nad põhikooli lõppedes teha soovivad. See on probleem, kus „Tagasi kooli“ külalisõpetajad saavad noortele appi tulla ja oma elukutset tutvustada. Kuidas aga rääkida oma tööst nii, et noored suure huviga kuulaksid? Selleks soovitame kasutada mõnd nippi.
Foto kümnest asjast
Roosa käekell, raadiotelefon, fotoaparaat, helkur ja veel kuus asja – millise ameti esindajal läheb neid pidevalt tarvis? Muidugi avariipolitseinik Kelly Nevolihhinil. Külalistundides on tema ametikirjeldus rullunud õpilaste ees lahti just kümne eseme kaudu.
Hoiatuseks seda, et esimest nelja-viit asja pole raske valida, kuid edasi läheb nuputamiseks. Seepärast mõelge oma kümme asja varakult läbi.
Kuidas oma kümnest asjast hea ülevaade saada? „Tagasi kooli“ soovitab laotada need tasasele pinnale ja ülevalt foto teha. Õpilased teevad tihti nii Instagramis. Selle foto võiks kuvada külalistunni ajal seinale, ent need kümme asja võiks ka tundi kaasa võtta – näiteks 1.–6. klassi õpilastes tekitab asjade vaatamine ja oma käega katsumine suurt huvi.
Infograafika tööst või karjäärist
Teine võimalus on koondada kõige iseloomulikum osa oma tööst infograafikana A4 paberile: joonised, tabelid, arvud, diagrammid jms, kus on nii peamised tööülesanded, kasutatavad arvutiprogrammid kui miks ka mitte töötamise kohad. Üllataval kombel töötavad paljud inimesed tänapäeval kõige ootamatutes kohtades, näiteks koridoris.
„Tagasi kooli“ kodulehel saab külalisõpetaja ise valida, kas teeb infograafika oma tööst või karjääriloost. A4 graafika saab külalistunnis seinale kuvada või välja printida ja õpilastele jagada.
Neli soovitust külalisõpetaja vastuvõtjale
Õpetaja, kes külalisõpetaja oma klassis vastu võtab, võiks silma pidada järgmist.
Arvestage õpilaste huvidega. Küsige neilt, mis ameti või valdkonna esindajaga nad kohtuda soovivad, või paluge valida näiteks kolme variandi vahel.
Laske küsimused varakult välja mõelda. On hea, kui iga õpilane paneb külalisõpetajale vähemalt ühe küsimuse paberile: tema töö, haridustee, hobide jne kohta.
Saatke külalisõpetajale oma küsimusi. Kui soovite, et külalisõpetaja räägiks ka sellest, kuidas ta oma töös teie õppeaine teadmisi kasutab, andke talle sellest teada. Näiteks Kelly Nevolihhin on toonitanud, et just kehalise kasvatuse tunnid on andud talle tööks vajaliku füüsilise vormi, Vello Vaher aga on kasutanud žongleerimisel füüsikatunnis õpitut.
Julgustage teda kasutama uusi õpimeetodeid. Näiteks küsige külalisõpetajalt, kas ta saab kooli kaasa võtta kümme asja, mida tal on tööl pidevalt vaja.