Juba neljandat aastat kogukonnapraktika lainel

9. nov. 2018 Aive Kaldra Tarvastu gümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja - Kommenteeri artiklit

Tarvastu gümnaasiumi noored Monika Hindi keskaegse vilepilli töötoas. Foto: Karl Kristofer Alp

 

Õpetajaid kutsutakse pidevalt koos õpilastega mitmesugustes projektides osalema. Enamikule pakkumistest ei jõua tähelepanugi pöörata. Mõni idee jääb aga nii silma, et annad sõrme ja enne kui arugi saad, oled ülepea asjas sees. Nii juhtus minu ja Tarvastu gümnaasiumi õpilastega vabaühenduste liidu kogukonnapraktika programmiga ühinedes.

Ühiskonnaõpetuse õpetajana mõtlesin, et oleks tore, kui noored inimesed teeksid vabatahtlikult tööd ja kuuleksid vabaühendustesse kuulujatelt vahetult, miks ühendused on kokku tulnud ning milliseid vajadusi nende tegevus katab. Õpilased tulid algatusega huviga kaasa – neile meeldis nii valikute suur hulk kui ka võimalus leida enda jaoks sobiv valdkond ja teha ära midagi käegakatsutavat.

Õpetaja Aive Kaldra keskaegsel karnevalil Mustlas. Foto: Joonas Talvik

Algul kartsin, et programm võtab õpetajalt palju aega, kuid üsna pea avastasin enda rõõmuks, et lisandunud koormus oli minimaalne. Võtmerolli kannavad programmis vabaühendustes tegutsevad juhendajad, õpetajale on jäänud peamiselt teoreetiliste teadmiste jagaja ning suhtluskoordinaatori osa, samuti kokkuvõtete tegemine ja õpitulemuste analüüs.

Kuna tagasiside oli juba esimeseks kevadeks hea, otsustasime oma koolis programmiga jätkata ja juhtkond leidis, et kogukonnapraktika on võrdne 35-tunnise valikkursuse läbimisega. Nii alustame kogukonnapraktikat juba neljandat aastat ja ootused noorte abile on kogukonnas suuremadki, kui meil jagub võimalusi ehk noori.

Eelmisel aastal oli mul suur rõõm, et kogukonnapraktika tegijad osalesid meie kooli rollimänguringist välja kasvanud MTÜ Mõõgavennad tegemistes. Rollimängijatest noored olid kirjutanud Archimedesele noortekohtumiste projekti „Keskaegne karneval“. Kogukonnapraktikata poleks rollimängijad keskaegseid mängude ja jõukatsumiste jaoks vajalikke vahendeid valmis saanud. Nüüd on meil 15 keskaegset mängu, millega oleme korraldanud keskaegse karnevali koduses Mustlas ja käinud Viljandi Kesklinna koolis keskaja päeva sisustamas. Bonifatiuse gildi korraldatud Viljandi keskaja päevadel oli meie korraldada kogu lasteala tegevus. Oleme sinna juba järgmisekski aastaks kutsutud.

Kuna juhin ise mõlemat algatust, on selline lõimumine ühest küljest loomulik ja samas suurepärane võimalus tegevusvaldkondi ühendada. Ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse tundides kasutan palju rollimängu elemente, rollimänguringis tegutsevad huvilised saavad samas kogemusi, alates projektikirjutamisest eri keskkondadesse kuni muinaskäsitöövõtete ning mõõgavõitluse õppimiseni. Kogukonnapraktika MTÜ-s Mõõgavennad annab ka neile õpilastele, kes ringis ei osale, süvendatud teadmisi mõnest ajalooperioodist ja kodanikuühiskonna toimimisest.

Kogukonnapraktika käigus leidis mõnigi õpilane endale rollimängu näol uue hobi või huvitus projektide kirjutamisest omaenda ideede teostamiseks. Ja kuna noortekohtumiste näol on tegemist integratsiooniprojektidega, kus osalevad nii eesti kui ka vene keelt kõnelevad noored, on meil tekkinud väga head koostööpartnerid Narvas ja Kohtla-Järvel. Alates oktoobrist on meil rõõm korraldada oma koolis programmi „Veni, vidi, vici“ ehk võtta vastu esimest rollimängijast vahetusõpilast Narvast. Loodame, et õpilasvahetus muutub kahepoolseks ega jää ühekordseks algatuseks.

Kokkuvõttes on headel algatustel sageli omadus kasvada suuremaks, kui algselt plaanitud. Neile, kes kogukonnapraktikaga ühinemisesse kõhklevalt suhtuvad, saan oma kogemuste põhjal öelda, et see tasub kulutatud aja kuhjaga ära. Tahame ju kasvatada pädevaid, eluga hästi toime tulevaid, algatusvõimelisi noori. Kogukonnapraktika pakub selleks ühe võimaluse.

 


Mida arvavad noored kogukonna­praktikast?

 

Romek, 11. klass: „Minu jaoks oli see vajalik, sest aitas mul pidada kinni tähtaegadest ja tundsin, et ma ei olegi nii laisk, kui varem arvasin. Minu jaoks oli väga tore teha tööd ja teistega suhelda.“

Aleksander, 11. klass: „Sain ulatada abikäe kohas, kus seda vajati. Sain uue hobi ja selle kaudu ka hulgaliselt uusi tutvusi. Nägin, missugust suurt tööd ja vaeva on vaja näha, et midagi korraldada.“

Artur, 11. klass: „Sain palju uusi kogemusi, kui aitasime teha mänguvahendeid keskaegse karnevali jaoks. Värvisime, liimisime, lakkisime … aitasin sellega oma kaaslasi, sain teha tööd heas meeskonnas, kus sai ka palju nalja.“

Oskar, 11. klass: „Aitasin valmistada palju erinevaid asju. Mulle meeldis nende tegemine, lakkimine ja värvimine. See oli huvitav, sest nende asjade tegemine andis võimaluse neid hiljem kasutada. Väga meeldis draakonimunade valmistamine, nende valmistamise protsess oli huvitav ja hiljem sai ka mängu läbiviimisel osaleda. See kogemus oli väga tore.“

Johanna, projekti „Keskaegne karneval“ autor, MTÜ Mõõgavennad, 10. klass: „Kogukonnapraktika läbijatest oli väga palju abi. Nad aitasid meil teha mänge, mida me poleks muidu valmis jõudnud. Projektil olid omad tähtajad ja koolitöö kõrvalt jäänuks me enda panusest väheks. Mänguvahendid said kenad ja kvaliteetsed, loodame neid aastaid kasutada.“

Randel, projekti „Keskaegne karneval“ autor, MTÜ Mõõgavennad, 10. klass: „Poisid aitasid meid kõiges, kus meil abi vaja läks. Neil ei olnud ühtegi pretensiooni töötegemise vastu. Nad värvisid ja lakkisid puitu ja pakkusid abi karnevaliplatsi üles seadmisel. Peale selle, et nad olid töökad, olid nad ka naljakad, seltsivad ja toredad.“


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!