Lapsevanemadki lähevad veebiõppele üle. Kuidas Montessori blogid lastevanemaid harivad
Tundub, et just blogijad on need, kellest on saanud lastevanemate jaoks ühed mõjukamad uue kasvatuskultuuri loojad.
Võtame näiteks Montessori pedagoogika, millest lähtuvaid koole ja lasteaedu Eestis ei ole. Sertifitseeritud Montessori õpetajaidki leidub meil ainult üks ning juurde ei paista neid tulevat, sest Montessori õpetajaks saab õppida vaid üksikutes kohtades maailmas (nt Iirimaal, Itaalias) ja õpetajaks saamine tähendab mitmeaastast õpetajana töötamist Montessori koolis. Sellest hoolimata levivad Montessori ideed Eestis uskumatult kiiresti ja seda ühel lihtsal põhjusel – lastevanematest ja õpetajatest blogijad kirjutavad väga palju Montessori kasvatuse põhimõtetest ning oma praktilistest kogemustest selle pedagoogika vallas. Ma ise kasutan neid blogisid, et leida sealt oma lapsele põnevat ja eakohast tegevust, mis on kooskõlas Montessori kasvatuse põhimõtetega. Alljärgnevalt valik Eestis tuntud blogidest.
„Mutukamoos“
Üks populaarsemaid Montessori blogisid on kahtlemata „Mutukamoos“ (üle 14 000 jälgija). Kolme- ja kuueaastase lapse ema Eveli kirjeldab seal, milliseid Montessorile omaseid arendavaid tegevusi on ta oma lastega alates imikueast teinud. See on väga tüüpiline Montessori blogi, kust saab eri vanuses laste jaoks tegevust leida. Ta on kirjutanud näiteks, milline tegevus sobib ühekuusele või kaheaastasele lapsele või kuidas toetada kooliminevat last tema esimesel koolipäeval.
Ta kirjutab, et oma esimese lapse sündides otsis ta niisugust pedagoogilist lähenemist, mis aitaks seada lastele piire nii, et nende loovus ära ei kaoks. Äratundmine tuli tema jaoks Montessori pedagoogikast lugedes ja hoogu blogipidamiseks andis just see, et eestikeelset infot Montessori kohta ei olnud. Nii leiab tema blogist lisaks konkreetsete tegevuste kirjeldusele ka ülevaatlikku infot Montessori lähenemise kohta.
Lapsevanemana meeldib mulle „Mutukamoosi“ blogis eriti see, kuidas Eveli tutvustab lasteraamatuid. Ta kirjutab alati põhjalikult, mis mõtted tema lastel raamatut kuuldes või lugedes tekkisid. Samuti kirjeldab ta, kuidas on saanud raamatutest inspiratsiooni uue tegevuse jaoks. Näiteks Piret Raua raamat „Kõik minu sugulased“ on inspireerinud nende peret üheskoos naljajutte välja mõtlema.
http://mutukamoos.com/2018/02/15/raamat-koik-minu-sugulased/#more-3507
https://www.montessorieesti.ee/et/blogi
See ühing on seisnud hea selle eest, et eestlastest Montessori õpetajad ja lapsevanemad oma laste kasvatamise kogemusi jagaksid. Tänu sellele on ühingu blogi hästi kiiresti kasvanud. Kuna Montessori teooria on väga mahukas, siis olen rõõmus, et blogist leiab selgitusi ka teooria kohta. Hindan lapsevanemana ka seda, et meetodite tutvustamisel lisatakse blogisse pilte Eesti kodudest ja siin kasutatavatest õppematerjalidest.
Näiteks võib blogist lugeda, kuidas toetada lapse iseseisvumist. (https://www.montessorieesti.ee/et/blogi/kodus/129-kuidas-toetada-lapse-iseseisvumist)
Montessori õpikeskkonnas tegutsev laps valib ise, millega ja kui kaua ta tegelda soovib. Samas seab Montessori iseseisvalt õppivale lapsele ka piire. Näiteks lapse õpikeskkonda valib lapsevanem ainult asjad, millega kaheaastasel lapsel on õige aeg tegelda, välistades mittevajaliku. Keskkonda hoolivalt suhtumist harjutatakse, kaasates lapsi koristama, asju tagasi panema jne.
https://www.themontessorinotebook.com/blog/
Ingliskeelseid Montessori blogijaid leiab internetist väga palju. Eestis on üks tuntum neist Simone Davies ja tema blogi „The Montessori Notebook“. Eestiga seob Simone Daviest see, et ta andis möödunud kuul Tallinnas 170 huvilisele koolituse kuni kolmeaastaste väikelaste arengu toetamisest.
Simone Davies on austraallanna, kes elab Hollandis. Väga hea inglise keele tõttu on tema blogi Eestiski kergesti jälgitav. Ta on õppinud kuni kolme- ja 3–6-aastaste laste Montessori õpetajaks ja õpetab selles vanuses lapsi iga päev oma mängurühmades. Davies on kirjutanud ka raamatu „The Montessori Toddler“ ja õpetab lapsevanematele e-kursusel looma Montessori keskkonda oma kodus.
Davies on üks väheseid õpetajaid, kes on oma klassiruumi uksed täielikult avanud. Näiteks võib blogist vaadata, milline on tema klassiruum. Piltidel on tema pildistatud Montessori klassiruum ühes Hispaania koolis. https://www.themontessorinotebook.com/amazing-montessori-classroom-spain/
Montessori õpikeskkond on lihtne ja ilus ning lähtub lapsest. Seal on vähe asju, aga need on hoolikalt valitud ja toetavad lapse arengut liikuma õppimisest rääkima õppimiseni, laulmisest pillimänguni. Montessori toas saab laps kõik asjad ise kätte. Need on enamasti kandikutel või kastides, nii et ühe tegevuse asjad on alati kättesaadavad.
Fotod aitavad veel paremini mõista Montessori lähenemise olemust. Lisatud piltidelt näeb, mida tähendab Montessori rõhutatud õpikeskkonna lihtsus ja puhtus.
„Emme naeratus“
Väga huvitav on ka korduvalt Eestis Montessori koolitusi andnud lätlanna Evelina Sproge blogi. Ta on viie lapse ema ja tema blogi nimi on „Mammas Smaids“ („Emme naeratus“). Blogi on küll lätikeelne, kuid illustreeritud inspireeriva fotomaterjaliga. Sproge lapsed on kõik koduõppel. Blogi kirjeldab, kuidas loob Sproge lastele Montessori põhimõtetest lähtuvat lapsesõbralikku kodukeskkonda. Ka Montessori lastevanemate kogukonnas on palju neid, kelle lasteaiaeas lapsed on koduõppel. Tundub, et ema- või isapalk ja kättesaadavus on suurendanud nende lapsevanemate arvu, kes eelistavad koduõpet.
Blogid kui kasvatuskultuuri kasvulava
Blogijad on teinud Montessori kättesaadavaks, lihtsaks ja kasutatavaks. Blogid on suurepärane näide sellest, kuidas lapsevanemad saavad ennast iseseisvalt harida. Muidugi võib juhtuda sedagi, et lapsevanem imeilusa õpikeskkonna loomisest kaugemale ei jõuagi ja Montessori kasvatuspõhimõtted jäävad rakendamata, kuid kogemus on mind viinud kokku pigem selliste lapsevanematega, kes on juba aastaid pühendunult lapse arengu seaduspärasusi uurinud ja neid oma laste kasvatamisel arvesse võtnud. Nende lastevanemate tase võib isegi ületada mõne alustava õpetaja teadmiste taseme. Et meie kasvatuskultuur areneks, võiks igal koolil olla oma blogid, kus õpetajad ja lapsevanemad kasvatuspõhimõtteid selgitavad ja põhjendavad ning nende rakendamise kohta näiteid toovad.
Värske lapsevanemana hakkasin mõni aasta tagasi suure energiaga uurima, kuidas luua oma lapsele kodus parim arengukeskkond, milliseid mänge temaga mängida, millal ta võiks hakata end ise riidesse panema, kuidas õpetada teda raamatut lugema jne. Endale sobivaid vastuseid leidsin tihti just Montessori blogidest, kus selgitatakse lapse arengut alates sünnist, mitte alles kolmandast eluaastast alates, nagu enamasti tehakse. Montessori ühingu liikmena tean, et ma pole ainuke. Montessori huviliste kogukond on viimase viie aasta jooksul hüppeliselt kasvanud. Sellist suundumust on näha ka teistes valdkondades, näiteks lastele suunatud äpiteadlikkuse blogides. Tundub, et just blogijad on need, kellest on saanud lastevanemate jaoks ühed mõjukamad uue kasvatuskultuuri loojad.
- Järgi lapse huvi. Kui talle raamatust midagi eriti huvi pakub, siis uurige seda teemat koos edasi.
- Aita lapsel ennast ise aidata. Näiteks lase tal kaasa teha kõiki igapäevatoimetusi, näiteks leivale ise võid määrida, plastikust noaga banaani lõigata, laua katmisel nõud ühe kaupa lauale viia jne.
- Loo lapsele arengukeskkond, kus on vähe asju. Näiteks üks puzzle, kaks raamatut, üks numbrimäng. Kui laps on nendega piisavalt mänginud, vaheta mänge.
- Kasuta mänguplatsina väikest vaipa, hoides kõik mänguks vajalik vaiba peal. Nii ei lähe mängu osad lapsele kaduma.
- Kasuta selgitamiseks asju. Murdarvude selgitamisel alusta õuna lõikamisest sektoriteks jne.
Eesti Montessori ühing koondab Montessori pedagoogika huvilisi ning korraldab koolitusi, toetab Montessori lasteaedade ja koolide loomist Eestisse, arendab Montessori sõnavara, toetab õppevahendite loomist jpm. Lisainfo https://www.montessorieesti.ee/et/.