Millist häält teeb Saturn?

22. märts 2019 Heidi Maiberg TÜ haridusuuenduskeskus, Õpifesti peakorraldaja - Millist häält teeb Saturn? kommenteerimine on välja lülitatud
Hetki Õpifestilt. Fotod: Maria Kilk

12. märtsil toimus Tartus juba kolmandat korda Õpifest – üritus, kus tunde annavad õpilased. Tartu ülikooli haridusuuenduskeskuse eestvedamisel korraldatud üritus andis õpilastele võimaluse ise luua ja ellu viia just selline koolitund, milles nad hea meelega õpiksid.

Ainsad korraldajate antud tingimused olid kolmeliikmeline võistkond, 20-minutine tund ja kahe õppeaine lõimimine. Kuna õpilased toovad sageli välja, et koolis õpetatu on liialt teoreetiline, oli ülesanne pikkida tundi ka n-ö päris elu.

Eesti Rahva Muuseumi õppeklassides andis tunde kokku kuus võistkonda: Palupera kooli 3. klass, Kilingi-Nõmme gümnaasiumi 8. klass, Türi põhikooli 8. klass, Tartu erakooli 5. ja 8. klass ning Hugo Treffneri gümnaasiumi 11. klass. Õpilasi hindas žürii koosseisus Kärt Leppik (TÜ haridusuuenduskeskus), Aivi Jürgenson (haridus- ja teadusministeerium), Anzori Barkalaja (TÜ haridusuuenduskeskus), Irja Vaas (TÜ haridusteaduste instituut), Eva-Liisa Vaarik (Tartu ülikool) ja Virve Tuubel (Eesti Rahva Muuseum).

Milliseid koolitunde õpilased soovivad?

Õpifesti tundides sai õppida rootsi keelt ja rannarootslaste pärandit Eestis, proovida käepäraste vahenditega jäätist teha ja käsitleda ajalugu rollimängu kaudu. Palupera kooli 3. klassi päikesesüsteemile keskendunud tunnis said osalejad kuulata, mis häält teeb Saturn, ja meisterdada endale kääride abil planeedirõnga, millest läbi pugeda. Tartu erakooli 8. klassi meeskond sidus eri riikide folkloori, tutvustades nii ajaloolisi kui ka tänapäeva õuduslugusid. Nii said osalejad teada Haapsalu Valge Daami ja kuninganna Mary surnud lapse kohta ning jõuti ka hiljuti sotsiaalmeedias levinud Charlie-Charlie saladuse jälile. Puudutamata ei jäänud terviseteemad, mida käsitlesid Tartu erakooli 5. klassi õpilased, sidudes tunnis mänguliselt nii vaimse kui ka füüsilise tervise.

Teema sissejuhatamiseks kasutati tundides nii loenguvormi kui ka audiovisuaalset materjali (fotod, heliklipid, videod). Tundides oli palju liikumist ja mängulisust; õpilaste loodud tunnid näitavad selgelt, et soovitakse olla rohkem aktiivselt tegevuses ja kogeda õpitut eri viisil.

„Noored õpetajad kaasasid osalejaid väga osavalt ning tundide kavandamisel oli tehtud tõsist eeltööd nii õppematerjalide valmistamise kui praktiliste tööde kavandamisega,“ jagas päeva muljeid žürii liige Kärt Leppik.

Mida on meistril õpipoisilt õppida?

TÜ haridusuuenduskeskuse juhataja Anzori Barkalaja sõnul loodi Õpifest ennekõike selleks, et anda õpilastele hea õppimiskogemus: „Kui praegu saavad õpilased tunde anda üldiselt vaid õpetajate päeval naljaga pooleks, siis meil saavad nad seda teha positiivses keskkonnas ja professionaalse tagasiside toel.“

Õpifesti meetodi loomisel lähtuti disainmõtlemise metoodikast, kus kaasatakse tarbijat võimalikult palju toote loomisse. Ehkki kooli on vale võrrelda teenuse või tootega, saame ka siia üle kanda disainmõtlemist – lähtudes tundide loomisel õpilaste tagasisidest. Õpifestil loodud koolitunnid annavad nii õpetajatele kui ka vanematele märku, mille vastu õpilased huvi tunnevad, mil moel nad ise õpitut seostavad ja kuidas meetodipõhiselt õpetamisele lähenevad.

Lisaks varem ettevalmistatud tunnile tuli tiimidel koostöös Eesti Rahva Muuseumi pedagoogidega kohapeal improviseerida muuseumitund, et anda juurde mõtteid, kuidas kasutada rohkem muuseumi õppimise kohana. ERM-i hariduskeskuse metoodik Virve Tuubel sõnas, et nemad on juba mitmeid õpilaste eelmistel aastatel välja pakutud mõtteid oma töösse üle võtnud.

Hindamine pole pingeritta panemine

Hariliku esikolmiku asemel otsustasid žüriiliikmed välja tuua õpilaste tugevusi ja eripära ning tunnustused jagunesid järgmiselt.

  • Parim tund vanusepiire ületavale õppijale – Kilingi-Nõmme gümnaasiumi 8. klass.
  • Kõige enam iga õppija õppimist toetanud tund – Türi põhikooli 8. klass.
  • Parim olemasoleva mängu („Alias“) kohandamine õppetööle – Tartu erakooli 5. klass.
  • Parim esituskunstide (stand-up, improteater) sisselõime võimaluse looja – Tartu erakooli 8. klass.
  • Kõige terviklikuma disainiga ja meisterlikult läbi viidud tund – Hugo Treffneri gümnaasiumi 11. klass.
  • Kõige enam meeli haaranud tund – Palupera põhikooli 3. klass.
  • Publiku lemmik – Palupera põhikooli 3. klass.
  • Grand prix Hugo Treffneri gümnaasiumi 11. klass.
  • Parim muuseumitund Türi põhikooli 8. klass.

Õpifesti raames toimunud võistlustunnid salvestati ja laetakse peatselt üles õpifest.ee lehele, kust kõik huvilised saavad neid inspiratsiooni saamiseks jälgida.

Õpifesti toetajad ja koostööpartnerid on hasartmängumaksu nõukogu, Eesti Rahva Muuseum, Labora, Braingames, Lõunakeskuse taluturg, DD Stratlab.


Comments are closed.