Kuu raamat: Lindsey Joiner „Kunstiteraapilised tegevused lastele ja noortele“

26. apr. 2019 - Kuu raamat: Lindsey Joiner „Kunstiteraapilised tegevused lastele ja noortele“ kommenteerimine on välja lülitatud

Elame keskkonnas, kus üha kiirenev info tarbimine, meediakanalite rohkus ning sund haarata kõige uue järele, olla kõigega kursis põhjustab väsimust ja stressi üha varasemas eas. Edule orienteeritud ühiskond ei anna asu tunda väsimust ära enne, kui oled juba läbi põlemas. Õpetajad koolides ja lasteaedadeski peavad tulema toime aina rohkemate käitumishäiretega lastega. Eesti ühiskond ei ole aga veel valmis ilminguid ennetama. Nii peame püüdma hakkama saada tagajärgedega.

Varasemalt on ilmunud mitmeid ülesannete ja harjutuste kogumikke lasteaia- ja algkoolilaste õpi- või käitumisraskuste leevendamiseks. Neile on nüüd lisandunud Studiumi kirjastuse 2018. a välja antud Lindsey Joineri „Kunstiteraapilised tegevused lastele ja noortele“, mille sihtgrupp on keskmise kooliastme vanuses lapsed ja noored.

Vaimse tervise keskuses ning koolilastega nii individuaalselt kui ka gruppides töötanud terapeudi Lindsey Joineri „The big book of therapeutic activity ideas for children and teens: Inspiring arts-based activities and character education curricula“ (2011) ning selle täiendatud väljaanne „The big book of even more therapeutic activity ideas for children and teens: Inspiring arts-based activities and character education curricula“ (2015) on olnud ingliskeelsena Eesti raamatukaubanduses varasemaltki kättesaadavad, kuid emakeelne tõlge hõlbustab pedagoogide jaoks selle materjalide kasutamist.

Raamatu autor ise hindab vaimse tervise taastamise protsessis loovusel ja kunstilisel väljendusel põhinevat tegevust väga kõrgelt. Raamatus kirjeldatud tegevused on jagatud kuude peatükki: „Jäälõhkujad“ (sobivad meeleolu tekitamiseks, usaldusliku õhkkonna loomiseks), „Kujundite loomine“ (teraapilised ja õppimisega seotud teemad), „Visuaalsed ja väljenduslikud kunstivormid“ (mitmesuguste tehnikate abil arendatakse optimistlikku mõtlemist, sotsiaalseid ja toimetulekuoskusi), „Väärtuskasvatusele pühendatud tegevused“ (harjutused põhinevad tähtpäevadel ja hooajalistel ettevõtmistel, läbitakse terve aastaring), „Biblioteraapilised tegevused“ (populaarsete lasteraamatute lugusid analüüsides õpetatakse õigeid väärtushinnanguid ja sobivaid käitumismudeleid). Viimane peatükk „Praktilised tegevused“ sisaldab emotsionaalse heaolu ja toimetulekuoskuste harjutusi põnevust pakkuvate eksperimentide kaudu.

Raamat sisaldab töölehti ja šabloone, mida on lihtne paljundada – nii on autor seda mõelnudki. Raamatu eessõnas julgustab ta harjutusi ja tegevust vastavalt olukorrale ja vajadusele kohandama: tegevustes mainitud ingliskeelse kultuuriruumi tähtpäevad või tuntud isikud võib asendada Eestis oluliste vastetega. Veidi enam pingutust nõuab õpetajatelt ehk kirjandusel baseeruvate harjutuste kohandamine, sest enamikku mainitud kirjandusteostest ei ole (veel) eesti keelde tõlgitud, kuid kindlasti on võimalik leida Eestis tuntud lasteraamatuid, mis käsitlevad samu teemasid. Autor on ehitanud mitmed tegevused üles märksõnadele, mis on südamelähedased just noortele: staatus sotsiaalmeedias, „Meeldib“ ja „Jaga“ ikoonide kasutamine, hashtag, selfid.

Tegevuste ettevalmistamine ei nõua üldjuhul palju aega ning enamasti on kasutuses kõige igapäevasemad kunsti- ja käsitöötarbed. Tegevusteks kulub 20–30 minutit, mitmed neist saab jagada osadeks. Tegevused on lihtsad, sobivad eri vanusegruppidele. Valminud töödest soovitab autor mitmel puhul välja panna näituse.

Ehkki raamat on mõeldud abivahendiks teraapiaseansside läbiviimiseks, on selles kirjeldatud loovad ja kunstitegevused hõlpsasti kasutatavad ka koolide ja lasteaedade kunstitundides, samuti huviringide töös.


Comments are closed.