EPAM tunnustas noori kooliajaloo uurijaid

TLÜ Eesti pedagoogika arhiivmuuseumi (EPAM) kolmanda õpilaste loov- ja uurimistööde konkursi „Kooliajalugu uurima!“ tulemused on selgunud.
Soovituslik teema oli tänavu „Minu kool ja Eesti Vabariik 100“, kuid oodatud olid ka muud haridusloolised käsitlused eeldusel, et õpilastöö tugineb originaalmaterjalile ning jäädvustab midagi olulist meie kooliajaloo tarbeks.
Arvestuslikke töid kogunes 18, lisaks neli videot kokku 14 koolist. Esineti nii individuaalselt kui ka grupiti. Konkursitöid hindasid haridusloolane Lemmi Karmin, kauaaegne ajalooõpetaja Luise Õuna ning EPAM-i haridusloo spetsialist Ene Luka.
2. mail toimunud tänuüritusel tutvustati 11 õpilasuurimust ja kolme koolivideot. Tööde temaatika ulatus koolimälestustest nüüdsaegse mõisakooli võimalusteni, koolihoonete arhitektuursete lahendusteni, koolikultuurist ja -traditsioonidest huvitegevuse ja õpilasorganisatsioonideni. Võrreldi ka ajalookäsitlusi 20. sajandi õpikutes, lähtudes ühest sündmusest (näiteks oli võetud I maailmasõda). Videote vahendusel sai tutvuda ühe päevaga Konguta kooli elus, teha kaasa 55-aastase ajarännaku Kadrioru saksa gümnaasiumi minevikus ning nautida lustlikku muusikalist lavastust-fiktsiooni Kiili gümnaasiumi elust endise direktori Hillar-Endel Põldoja silmade läbi.
Parimaiks tunnistati põhikooliastmes Kärt Liiva „Haljala Kool ja Eesti Vabariik 100“ (Haljala kool, juhendas Külli Heinla) ning gümnaasiumiastmes Stenver Lipandi sisukas uurimus „Tolli 62 – koolimaja saamislugu“ (Türi ühisgümnaasium, juhendas Maili Roosme). Viimase autor pälvis ka publikupreemia kui parim esineja. Pärast õpilaste ja nende juhendajate pärjamist oli võimalik võistkonniti osa saada EPAM-i interaktiivsest muuseumiprogrammist „Vana aja kool“.
Tänapäeva kirjalike testide ajastul kipub elava sõna tähtsus tagaplaanile jääma. Oma uurimistöö tutvustamine võimalikult mitmesugusele publikule on oluline väljund eelkõige väikeste maakoolide õpilastele, et toetada nende eneseusku. Noorte sõnul said nad loometöö ja uurimistegevuse käigus mitme olulise kogemuse võrra rikkamaks.