Paneme õpilased teadusteemadel väitlema!
Enamik Euroopa riikide haridussüsteeme on silmitsi väljakutsega: kuidas tõsta õpilaste teadusliku kirjaoskuse taset? Seejuures ei tähenda teaduslik kirjaoskus mitte üksnes teadmisi LTT-ainetes, vaid üldisemalt seda, kuidas teadus ja teaduslik meetod üleüldse toimivad.
Ühtlasi kipub õpilaste eneseväljendus- ja argumentatsioonioskus olema ebapiisav. Kui õpilaste teaduslik kirjaoskus pole piisaval tasemel ning nad ei tea, milline üldse on hea debatt, milline mitte, siis võivad nad olla vastuvõtlikud demagoogiale ja nn valeuudiste levikule. See vähendab nende võimalusi teha informeeritud otsuseid ühiskonna täieõigusliku liikmena.
Rääkimata sellest, et arutelutavasid mitte millekski pidava kaaskodanikuga lihtsalt pole meeldiv vestelda … Märkame ju selliseid ilminguid ühiskonnas praegugi.
Energia Avastuskeskus veab koos Poola, Serbia ja Kreeka partneritega Euroopa Komisjoni rahastatud ODYSSEY projekti, mille eesmärk on katsetada võistluslikku väitlust kui pedagoogilist meetodit LTT-ainete õpetamisel. Usume, et teadusteemadel väitlemine aitab lisaks aineteadmiste kinnistamisele arendada retoorilisi oskusi ning allikakriitikat. Pealegi on kvaliteetse arutelukultuuri arendamine ühiskonna kui terviku huvides. Seetõttu on ODYSSEY otsapidi seotud Eesti teadusagentuuri käima lükatud „Kust sa tead?“ algatusega, mis rõhutab ja tuletab meelde teaduspõhise arutelu olulisust.
Miks proovida kätt just võistluslikus väitluses? Kindlasti väideldakse (peetakse sisukat arutelu) koolitundides juba praegugi. Kuid võistluslikul väitlusel on konkreetsed reeglid ja selle eesmärk pole tingimata leida absoluutselt õiget vastust, vaid pigem vaadelda lahatavat probleemi võimalikult mitme nurga alt. See annab õpilasele võimaluse töötada läbi õppematerjali viisil, mis aitab teadmisi paremini kinnistada ja luua uusi seoseid.
Teame sedagi, et üle Eesti tegutseb juba praegu aktiivseid väitlusklubisid ja huviringe ning tänavu tähistab Eesti väitlusselts 25. aastapäeva. Eesti noored, aga ka kogenumad väitlejad on olnud silmapaistvalt edukad rahvusvahelistel konkurssidel. Ometigi võiks väitlusformaate rakendada laiemaltki.
Seetõttu kutsumegi ODYSSEY projekti osalema koole, klasse või huviringe, kes oleksid valmis 2019/2020. õppeaasta jooksul proovima võistluslikku väitlust eri teadusteemadel ennekõike LTT-ainetes. Selleks luuakse osalejatele õppematerjalid, kuhu kuuluvad debatiteemad, teaduslik taustainfo, ülesanded jm vajalik debatiks valmistumisel ja debati pidamisel. Osalevate õpilaste vanus võiks alata 13. eluaastast.
Teemaring on lai ja iga riigi projektipartner pakub väitluseks midagi teistest erinevat. Nii keskenduvad Energia Avastuskeskuse loodud debatiteemad ja õppematerjalid energia tootmise võimalustele ja keskkonnamõjude teemadele Eesti kontekstis, kuid välispartnerid pakuvad välja ka teadusfilosoofilisemaid teemasid. Näiteks mida oodata tehisintelligentsi tulekust? Või millist mõju võiks avaldada geoinseneeria? Osalejatel on võimalik harjutada mitme väitlusteema ja õppematerjaliga. Kõik materjalid on eesti keeles.
Projekti jooksul korraldab Energia Avastuskeskus osalejatele koolitusi, küsib tagasisidet õppematerjalide kohta ning pakub konsultatsioone teadlaste ja väitlustreeneriga. Eesmärk on katsetada väitlusformaatide ja õppematerjalide sobivust ning pakkuda õpilastele väitluskogemust. Kindlasti ka eduelamust muidu keeruliseks peetavate teemade käsitlemisel.
2020. aasta varakevadel kutsume osalejad väitluskonkursile, et õpilased saaksid ka ehtsa võistluskogemuse. Nagu konkursside puhul tavaks, jagatakse ka auhindu. Valminud õppematerjale jagatakse projekti lõpus nii Eesti haridussüsteemis kui kaugemalgi.
Miks tasub oma õpilastega ODYSSEY projektist osa võtta?
- Osalevate koolide õpetajatele korraldatakse koolitusi.
- Osalejatele jagatakse õppematerjale, kuhu kuuluvad debatiteemade teaduslik taust ja viited, tunnikavad ja nõuanded nii õpilastele kui ka õpetajale.
- Osalejatele pakuvad mentorlusprogrammi nii teadlased kui ka väitlustreener.
- Õpilased saavad oma väitlusoskuseid eakaaslastega võrrelda üle-eestilisel väitluskonkursil.
- Konkursil on võimalus võita põnevaid õppekäike ja ekskursioone.
Projektis osalejad aitavad
- õppematerjale koostada, sest projektimeeskond täiustab materjale vastavalt väitluseks valmistujate tagasisidele;
- arendada õpilaste teaduslikku kirjaoskust ja eneseväljendusoskust;
- muuta teadusteemadel ja teaduspõhist väitlemist ja arutlemist üha populaarsemaks.
- Osalemishuvi ja lisaküsimuste kohta palun märku anda aadressil teele@energiakeskus.ee.
- ODYSSEY projekti partnerid on Poola teaduste akadeemia geofüüsika instituut, Serbia teaduse edendamise keskus, Kreeka retoorika ja kommunikatsiooniuuringute instituut ja Energia Avastuskeskus. ODYSSEY projekti toetab rahaga Euroopa Komisjon Erasmus+ programmist.
- Lisainfot projekti kohta on veebilehtedel energiakeskus.ee/odyssey ning odyssey.igf.edu.pl. ODYSSEY meeskond jagab nippe ja viiteid inglise keeles ka Facebookis: facebook.com/odysseydebates.