Jalutuskäik keskajas või sukeldumine merepõhja – virtuaalreaalsus avab õpetamiseks uued võimalused

13. sept. 2019 - Kommenteeri artiklit
Prillid ette ja oledki teises maailmas. Foto: Aron Urb

Ilmselt on märganud igaüks, kes noorte ja lastega iga päev kokku puutub, kuidas virtuaalreaalsus (VR) on noortele järjest põnevam. Tegu on ühe kõige kiiremini areneva infotehnoloogia valdkonnaga maailmas. Kuidas saaks virtuaalreaalsust kasutada harivatel eesmärkidel?

PROTO avastustehas

Alustuseks sellest, mida üldse mõistetakse virtuaalreaalsuse all. VR on simuleeritud keskkond, kus saab kogeda paiku ja situatsioone, mida reaalsuses ei eksisteeri. Seda kasutatakse ka inimese jaoks keeruliselt ligipääsetavate keskkondade taasloomiseks.

Kõige enam luuakse virtuaalreaalsuses nägemis- ja kuulmismeeli haaravaid keskkondi, kuid tehnika arenedes jõutakse üha enam uute reaalsusteni, mis kaasavad kompimis-, haistmis- või tasakaalumeeli. Et digitehnoloogia abil loodut kogeda, on vaja vastavaid prille.

VR eri valdkondade teenistuses

Kuigi seni seostatakse VR-i enim mängude ja meelelahutusmaailmaga, on sellel tehnoloogial potentsiaalseid rakendusvaldkondi väga palju – alustades meditsiinist, lõpetades auto- ning lennukisimulaatorite ja ehitusega. Näiteks võimaldab virtuaalreaalsuses prototüübi eelkonstrueerimine vältida vigu, mis muidu ilmneksid alles ehituse käigus. Auto- ning lennukisimulaatorid on leidnud rakenduse sõjaväe- ja politseikoolituses. Samuti on VR-i tehnoloogia jõudnud meditsiinivaldkonda, ühe näitena aitab idufirma Osso VR oma teenusega arste nende väljaõppes: VR-i abil saavad nad bronhide naelte kokkupanekut ja paigutamist praktiseerida.

Oktoobris Tallinnas Noblessneri sadamalinnakus avatav PROTO avastustehas ühendab virtuaalreaalsuse aga hoopis haridusvaldkonnaga. PROTO sisujuhi Sirlet Viilase sõnul peitub VR-i suurim kasutegur just võimaluses rännata ajas ja ruumis. „PROTO avastustehas pakub teistmoodi lähenemist leiutamise põneva ajaloo tutvustamiseks,“ ütleb Viilas. „Virtuaalreaalsusmängude abil saab õpilane tutvuda ajastu ja leiutistega, mida muidu vaid paberilt lugeda saaks. Seega on simulatsioonid tõhus abivahend õppimisel ning täiendavad koolist saadavat õpikogemust.“

Viimast mõtet toetavad uuringud, mille kohaselt võimaldab kolmemõõtmeliste objektide ja keskkonda sulandumise kombinatsioon õppijatel paremini mõista dünaamilisi mudeleid ja kompleksseid põhjuse-tagajärje seoseid (https://kompass.hitsa.ee/virtuaal-ja-liitreaalsus). Nii on VR õppetöö efektiivne lihtsustaja just matemaatikas, füüsikas, keemias ja bioloogias.

„Reaalainete omandamine on ühiskondlikus mõttes äärmiselt oluline, kuid õpilastele sageli keeruline. Kui klassiruumid seavad vahel piirid just eri aspektide näitlikustamisel, siis PROTO pakub selleks sobivat keskkonda ja mitmesuguseid võimalusi,“ selgitab Viilas.

Viilas lisab, et virtuaalreaalsuse tulevik on veelgi avaram. Kui seni on virtuaalreaalsust laiemalt käsitletud kui õppevõimalusi rikastavaid vahendeid, siis tulevikus muutub oluliseks selle tehnoloogia nägemine ka eraldiseisva õppesisuna. VR-i tundmine võib luua tööjõuturul noortele olulise konkurentsieelise.

VR õpikogemuse osaks

Ennustatakse, et virtuaalreaalset ruumi loovate seadmete turg kasvab lähiaastatel veelgi. Viilase hinnangul on valdkonnaga seotud inimesed seda meelt, et VR peab liikuma meelelahutuse juurest edasi ja ühe peamise võimalusena nähaksegi haridusvaldkonda. PROTO avastustehas on selles osas suunanäitaja nii Eestis kui ka naaberriikides.

Kuigi VR võimaldab haridusvaldkonnas mitmeid kasutusviise, napib selle rakendamiseks enamikus koolides praegu veel vahendeid. Avastustehas pakub aga juba 19. oktoobrist võimalust tuua õppesse vaheldust ligi 30 eksponaadiga. PROTO VR- ja käed-külge elamused on inspireeritud ajalugu muutnud leiutistest, millele puhub elu sisse 21. sajandi tehnoloogia.

PROTO-sse on oodatud õpetajad oma klassiga, et toetada koolitundides õpitud materjali omandamist. Avastustehases toimuv tegevus leiab aset aastatel 1880–1890, kus märksõnad on ajastu, leiutajad ja võimalus ise kõike katsetada. Proovida saab maailma esimese auto ja veduri juhtimist, jalutuskäiku maailma südamesse või näiteks kuumaõhupalliga lendamist. Käed-külge-eksponaadid annavad aga võimaluse ise katseid teha ning mõista füüsikalisi nähtusi mänguliselt ja hoopis uue nurga alt.

PROTO hoone ja asukoht Noblessneri sadamalinnakus on ajaloolises mõttes väärtus omaette. „Kunagises allveelaevatehases hakkavad oktoobrist toimuma ka ekskursioonid, mille käigus räägitakse füüsikale toetudes elektrist, raudteedest, helidest, aurust, allveelaevandusest, fotograafiast ja paljust muust,“ selgitas Sirlet Viilas.

Samuti hakkab PROTO avastustehas pakkuma haridusprogramme alates 1. veebruarist 2020 ning teaduse huvikool alustab järgmise aasta sügisest. „Enim käsitletakse füüsikat, teadust, loodust ja ajalugu,“ lisas Viilas.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!