Teadushuviharidust toetavad materjalid

13. sept. 2019 Katrin Saart Eesti teadusagentuur, katrin.saart@etag.ee - Teadushuviharidust toetavad materjalid kommenteerimine on välja lülitatud
2019. aasta õpilaste teadusfestival. Foto: Silver Siilak

Teadusagentuuris on valminud 15 näidisõppekava, mis aitavad käivitada huviringe nii loodusõpetuses kui ka leiutamises. Ilmumas on artiklikogumik „Kvaliteetsem teadushuviharidus“.

Eesti tööturul napib reaal- ja tehnikateaduste taustaga tööjõudu – vaja on senisest enam insenere, IKT-spetsialiste, tehnikuid ja mehhatroonikuid. Üks võimalus suurendada loodus- ja täppisteaduste ning tehnoloogia (LTT) vallas õppijate ja lõpetajate arvu on viia teadmine nende erialade võimalustest noorteni lisaks koolitundidele ka huvihariduse kaudu.

Huvihariduses pakutav aitab õpilasel seostada koolis õpitut ümbritseva eluga, rakendada teadmisi praktikasse ning omandada hoiakuid ja oskusi. Huviharidus ja -tegevus on tugi koolidele, õpikeskkonna laiendaja ning rikastaja, mõjutab õpimotivatsiooni ja suurendab grupivaimu. Huviringis osaledes saab avastada maailma ja arendada end, kogeda eduelamust ning osaleda ühistegevuses. Oluline on proovida mitmeid tegevusalasid või minna millegagi süvitsi. Et iga laps ja noor leiaks huvile vastavad võimalused, peab olema huviringe palju.

Paraku pole LTT-huviringide mitmekesisus nii suur, kui valdkonna sisu võimaldaks. Et anda ideid ja lihtsustada uute teadushuviringide käivitamist, on Eesti teadusagentuuris valminud 15 praktikute loodud näidisõppekava – uute ringide alustamiseks või juba käimasolevate tegevuse rikastamiseks. Õppekavad sisaldavad nii õppeprotsessi kirjeldusi kui metoodilisi suuniseid juhendajale.

Näidisõppekavade teemad:

  • „Mänguline matemaatika“ 4.–6. klassi lastele, matemaatika lõimitakse programmeerimise ja robootikaga. Elulisi probleeme lahendatakse esmalt matemaatiliselt, hiljem visualiseeritakse need roboti abil ning on võimalus koostada enda väljakutse.
  • Loodusringid: 1.–3. klassile „Loomariiki avastamas – esimesed tutvused“ või „Maa ja teadus“; 4.–6. klassile „Seiklused loomariigis – lõputu mitmekesisus“ või „Geoloogiaring ehk tunne Eestimaad“.
  • Loodusõpetuse praktilised tegevused 1.–3. klassile „Igapäevane teadus lastele“. 4.–6. klassile leiate ideid näidisõppekavast „Loodusteaduslikud eksperimendid“.
  • Kosmoseringideks saab mõtteid kahest näidiskavast „Uurime universumi“ ja „Astronautika akadeemia“, eelkõige 4.–6. klassile.
  • Tehnikavaldkonnast huvitatutele on ideid inseneeria huviringiks ja audio- ja videoproduktsiooniga tegelemiseks 7.–9. klassile.
  • Kui lisaks kokkamisele tahta teada, miks ja mis juhtub, aitab „Teaduslik kokandus“. Kuidas ühendada loodusteadused esinemiskunstiga, näitab „Teadusteater“, mõlemad on 7.–9. klassile.
  • Kui on huvi lahendada ja katsetada menuka telesaate ülesandeid, on abiks „Rakett69 huviringile“ näidisõppekava 4.–6. klassile.
  • „Leiutamise huviring“ 3.–5. klassile aitab lapsel oma unistustega edasi minna ja õppida neid ellu viima.

Artiklikogumik „Kvaliteetsem teadushuviharidus“

Kogumik koosneb 11 eksperdi teemakäsitlustest koos asjakohaste teadusuuringute tulemuste, mõtlemisülesannete, näidislugude ja juhtumikirjeldustega. Raamat koondab huviringi korraldamiseks olulisi teemasid, nagu huvihariduspedagoogika tähtsus teadusringi juhendaja töös ja loodusteadusliku kirjaoskuse arendamine praktika käigus. Ülevaade on antud noorsootöö eesmärkidest ja võtmepädevustest ning saab ka teada, kuidas või kes peaks hindama pakutava kvaliteeti. Käsitletakse huviringis osalemise motivatsiooniga seotud põhiküsimusi: kuidas tekitada, hoida ja taastada huvi.

Teadushuviringi kavandamist ja elluviimist kirjeldavas peatükis jagub avastamist või meeldetuletusi nii algajale kui juba kogenud juhendajale: mis on oluline noorele, juhendajale, huvikoolile, kogukonnale või kogu Eestile. Juttu tuleb huvikoolide osast erivajadustega noorte arendamisel ja nende eripäradega arvestamisel. Eraldi peatükk räägib mängu ja mängimise tähtsusest. Artiklikogumiku lõpetab ülevaade huvi- ja üldhariduse koostööst ning üksteise toetamisest Pärnus asuva Pernova hariduskeskuse näitel.


Comments are closed.