Teemanädalad avavad maailma
Eestis esmakordne teemanädalate tööraamat „Kuu on päike“ pakub nii lasteaia- kui ka kooliõpetajatele sadu ideid, kuidas laste maailma aktiivsel, lõbusal, kuid samas väga süsteemsel moel avaramaks muuta.
„Päevad lasteaias ei pea algama ega ka kulgema rühmaruumis õppides,“ tõdevad raamatu koostanud Rocca al Mare kooli Veskimöldre lasteaia õpetajad. Tõepoolest: alustada võib eine või võimlemisega õues, hommikumuusika või õpetajate etendusega, lõpetada aga ühiselt suuremõõtmelisi kunstiteoseid luues või koos vanematega põnevaid liikumisradu läbides.
Loomulikult ei jõua eriliseks ja ainulaadseks muuta iga nädalat. Hea lahendus on aga kord kuus või isegi harvem korraldatavad erilised nädalad, mis keskenduvad suurematele teemadele/elualadele ja avavad need ootamatute tegevuste, kohtade, aga ka partnerite abil.
Avita kirjastuselt ilmunud „Kuu on päike“ tugineb ühe lasteaia teemanädalatele. Lugejale ei pakuta niivõrd teoreetilist käsitlust – kuigi Veskimöldre lasteaia 15-aastane kogemus seda võimaldab –, kuivõrd läbi proovitud ideid ja lahendusi, mis on esitatud nii, et igasse kuusse jääb üks teemanädal, mis on lahti kirjutatud päevade ja tegevuste kaupa.
Võimalus valida
Kõike seda, mis tööraamatus kirjas, saab mõtestada ja õppetöö mitmekesistamiseks kasutada vabalt. Kui Veskimöldres tehti midagi teisipäeva hommikul, võib mujal seda teha hoopis neljapäeva õhtul. Sügisese samblaonni asemel saab ehitada talvel lumeonni, mõne salmi, laulu või jutu asemele on lihtne otsida või ka kirjutada uue, külalised aga kutsuda oma kogukonnast ja lapsevanemate hulgast.
Võimalusi ja valdkondi, mida omavahel siduda, on peaaegu piiramatult: kunst, muusika, liikumine, loodus ja ajalugu, külalised, etendused ja väljasõidud, mängud, võistlused ja ülesannete lahendamised, üksinda, aga ka koos kaaslaste, õpetajate ning vanematega tegutsemine.
Kuna „Kuu on päike“ on mõneti ka näidisraamat, võib mõne nädala ideedest jätkuda koguni terveks kuuks. Eelkõige on tähtis loov mõtlemine, üksteist toetav tegutsemine, nii õpetajate, laste kui ka lapsevanemate kaasamine, kogu lasteaia viimine teemanädala kõikehõlmavasse erilisse meeleollu, mis on osalenutes loodetavasti alles ka veel aastate pärast.
Millal on õige aeg?
Ükskõik, kas nimetada tööraamatus kirjeldatud nädalaid projektiõppeks või terviklikuks teemakäsitluseks, teistmoodi õppimise võimalusi leiab lõputult. „Kõik algab lihtsalt soovist ja julgusest,“ tõdevad raamatu koostajad Tea Oll ja Karmen Karp.
Et pole enam aeg, kus õpetaja teemasid ja käsitlusviise kindlal käe ette andis, on Veskimöldres tavaks, et lapsed saavad saalis suurele paberile joonistada just need tegevused, mida nad nädala jooksul teha soovivad – aga mõnikord hüüavad lihtsalt keset päeva, et „Nüüd mängime hoopis ukakat!“ või siis otsustavad minna õue ka siis, kui vihma sajab. Nii ongi just mõnus!
Siia lisavad õpetajad oma teadmise, et asju saab pöörata, alustada hoopis teisest otsast, kasutada ootamatuid vahendeid üllatavates olukordades ja paikades, olla paindlik ja võimalustele ning lahendustele avatud. Aga kui ühel päeval tundub, et kõik põnev ja üllatav on äkki otsa saanud, on ehk õige aeg kätte võtta tööraamat „Kuu on päike“.