Inseneeria valdkond Vene koolis

4. okt. 2019 Tatjana Truuväärt Tallinna reaalkooli vene keele õpetaja - Kommenteeri artiklit
Huvi reaal- ja loodusainete õpetamise vastu Venemaa koolides on Eesti õpetajate hulgas varasemaga võrreldes oluliselt kasvanud. Foto: Hannes Vau

Reaalkooli rahvusvahelisel hariduskonverentsil andsid ülevaate reaal- ja loodusteadusliku hariduse arengust Venemaal Moskva 1231. kooli ning Peterburi 639. ja 334. kooli õpetajad.

Venemaa õpetajad rääkisid inseneeria suuna edendamisest koolides, koostööst kõrgkoolide ja ettevõtetega, hariduskvaliteedi uuendusliku hindamissüsteemi rakendamisest, põhi- ja täiendusõppe lõimingust ning partnerite võrgustiku loomisest.

Projekt „Inseneeria klass Moskva koolis“ käivitus 1. septembril 2015. Projekti algatas ja rahastab Moskva haridusamet, kõik üritused on õpilastele ja õpetajatele tasuta. Projektis osalevad Moskva haridusamet, Moskva linna teadus-, tööstus- ja ettevõtlusosakond, 103 õppeasutust (keskkoolid ja ametikoolid), 23 riiklikku kõrgkooli ning suured ettevõtted.

Eesmärk on motiveerida noori inseneeriat õppima, populariseerida eriala tänapäevaseid õppemeetodeid, panna praegusest rohkem rõhku erialapraktikale. Projektis osaledes jõuab õpilane arusaamiseni, kas ta soovib sellel erialal tulevikus edasi õppida. Õpetajate sõnul on kõrgkoolid neile tänulikud ka selle eest, kui õpilane saab projektis osaledes aru, et inseneeria ei ole tema kutsumus, ja kõrgkooli ei astu. 

Õpetajatele annab programmis osalemine võimaluse läbida kõrgkoolides väljatöötatud lisaprogramme, kasutada teaduskeskuste laboreid õppetööks ning ekskursioonideks, saada projekti läbiviimiseks koolitusi, kuulata kuulsate teadlaste loenguid nüüdisaegsest teadusest, osaleda inseneeria valdkonnaga seotud laagrites. Õpilastel on võimalik osaleda ainekonkurssidel, võistlustel, olümpiaadidel. Auhinnalised kohad annavad õpilastele eeliseid kõrgkooli astumisel ja loovad õpetajatele lisatasu saamise võimaluse. Moskva kolleegide sõnul on neil välja kujunenud lisatasude süsteem, kusjuures lisatasu on tihti palgast suuremgi. Nende koolides hinnatakse õpetajatöö tulemuslikkust. Lisatöö, nagu õpilaste ettevalmistamine olümpiaadideks või konkurssideks, on vabatahtlik, kuid soovitatav.

Peterburi kogemus

Peterburi 334. kooli direktor rääkis sotsiaalselt aktiivsete strateegiliste partnerite võrgustiku loomisest. Koostöös kõrgkoolidega realiseeritakse mitmeid nn soft-skills-projekte: „Orienteerumine tööturul: ametialaste kompetentsuste arendamine“, „Noored professionaalid“, „Pilet tulevikku“, „Great Graduate“. Enamik projektidest on seotud kutseharidusega, et aidata gümnaasiumiastme noortel suunda valides paremini orienteeruda. Gümnaasiumis tehakse samasugust koostööd kõrgkoolidega.

Konverentsil oli võimalik tutvuda unikaalse innovaatilise projektiga, mille on Venemaa riikliku pedagoogilise ülikooli juhtimisel töötanud välja 334. kooli kollektiiv. Projekti eesmärk on luua ainetevaheliste tulemuste (soft skills) hindamise süsteem ning moodustada efektiivne info saamise, töötlemise, säilitamise ja kasutamise mehhanism, et tõsta üldhariduse kvaliteeti.

Hariduse kvaliteedi hindamise süsteem peab põhinema kahel aspektil: rahvusvahelised uuringud ning Venemaa riiklike haridusstandardite nõudmised ainealastele, ainetevahelistele ja isiklikele tulemustele. Hindamisel peab pöörama tähelepanu mitte ainult ainealastele, vaid ka ainetevahelistele tulemustele, mitte ainult arengule tunnis, vaid ka arengule tunnivälises tegevuses, mitte konkreetsele episoodile, vaid järjepidevusele. 

Soovitakse luua ühine keskkond ainetevaheliste tulemuste arenguks ja hindamiseks, mis eeldab koolieelsete haridusasutuste, täiendushariduse ning kesk- ja kõrghariduse asutuste koostööd.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!