Tartust on saanud haridusfestivali linn

Juba viiendat aastat ootab Tartu linn sügisvaheajal haridushuvilisi üle Eesti haridusfestivalile, mille programmi on koostanud koolid ja kus ka koolitajaina astuvad valdavalt üles õpetajad.
Tartu koolides-lasteaedades 22.–24. oktoobrini toimuvate koolituste-arutelude laiem siht on aidata kaasa muutunud õpikäsituse levikule. Kolme päeva mahub loenguid, ettekandeid, õpitube, ringkäike, õhtust meelelahutust.
„Oleme jäänud sellele truuks, et festival on kirju ja igaüks leiab endale huvitavat, mis annab juhtnööre ja teadmisi klassis kasutamiseks ning esitab uusi tööalaseid väljakutseid,“ rääkis festivali üks ellukutsujaid ja vedajaid Kairit Peekman Tartu linnavalitsuse haridusosakonnast.
Festivalil lööb kaasa enamik Tartu koole. Teist aastat on ka lasteaiaõpetajad kampa löönud. Lasteaiaõpetajail on plaanis vaatluse alla võtta digiteemad, kuna üha rohkem kasutavad nad oma töös IT-vahendeid.
Iga õpetaja tulebki festivalile oma teemaga, mis tal parajasti tähelepanu keskmes on või muret teeb. Õhinapõhiselt sündinud teemakäsitlused lähevad ka kuulajaile korda. Haridusfestival käivituski juba esimesel aastal ja koolirahvas võttis selle omaks. Iga kord on kohale tulnud kaugemaltki õpetajaid, mitmel koolil on kujunenud juba traditsioon tellida buss ja kogu meeskonnaga Tartusse sõita. Eelmisel aastal väisas festivali ligi kaks tuhat inimest.
„Kui enamasti tellitakse koolidesse tasulisi koolitusi, siis festivali ajal saab käia tasuta kuulamas, seega oleks mõistlik panna juba kooli üldtööplaani, et vaheajal ei toimu sisekoolitusi, vaid õpetajad tulevad festivalile,“ soovitas Kairit Peekman. Lisaks tarkuse tagaajamisele on oluline ka ühisolemine, võimalus teiste õpetajatega juttu ajada.
Korraldajate arvates on festivali edu üks põhjus see, et erinevalt ülikoolidest, kes pakuvad akadeemilises võtmes koolitusi, on festival suunatud praktikult praktikule, ja just need esinemised on olnud kõige populaarsemad. Saab ju sealt kohe klassiruumis kasutatavaid võtteid. Sellegipoolest pakutakse ka akadeemilisi loenguid, et õpetajad saaks aru, kuidas asjad omavahel seotud on. Näiteks räägib tänavu Tartu ülikooli professor Margus Pedaste haridussuundumustest üle maailma.
Esimesel festivalil 2015. aastal oli suund uutel teemadel, millega osa koole projekti TULUKE raames seotud oli, nagu avatud õpiruum, LP-mudel, kogukonnakoolid.
„Rõhk oli sellel, et näidata suundumusi, mis oleme välismaalt toonud ja mida Tartus katsetame,“ lausus Kairit Peekman. „Avatud õpiruum oli algul ühe kooli ühes tiivas, aga nüüd on sellest inspiratsiooni saanud koolide renoveerijad üle Eesti. Koolide arhitektuurist ongi hakatud varasemast enam rääkima.“
Nagu eelmisel festivalil on ka tänavu võimalus käia uutes ja renoveeritud koolides, kus toimuvad lisaks õpikeskkonnaga tutvumisele töötoad. Oma uksed avavad Variku kool ja LõunaTERA. Kui kord oma kooli renoveerimiseks läheb, oskavad õpetajad kaasa rääkida ja teavad, millist klassiruumi tahavad.
„Oleme õppiva organisatsiooni mõtet levitanud oma festivalidega, et õpetaja oleks professionaal, kes peab vajalikuks enda arendamist,“ ütleb Kairit Peekman. Kuigi oleme ühes linnas, ei tea me tihtipeale, mis naabrite juures sünnib. Õpetajate kõrvale kuulama on oodatud ka lapsevanemad.
Festivali programmis on endiselt meelelahutust – vene laulu festival on Annelinna gümnaasiumi remondi tõttu seekord luterliku Peetri kooli saalis. Karlova kooli koorikooli kontsert on Pauluse kirikus. Festivalile paneb punkti Õ-klubi, mida on korraldatud paikades, mis menukad noorema generatsiooni seas. Siis saavad ka õpetajad teada, mida need kohad endast kujutavad.
FESTIVALIMULJE
Anne Orav ja Taimi Ruusmäe, Tartu Kivilinna kooli õpetajad:
Haridusfestival on aeg, kus iga õpetaja saab täiendada oma mõtete varamut, vaadata tagasi tehtule ja suunata pilgu tulevikku. Peakorraldajad on teinud igal aastal põhjaliku eeltöö. Töötoad on mitmepalgelised ja võimaldavad osalejatel mõtteid koguda lähtuvalt isiklikust huvist ja soovist.
Õpetajatele on osalemine muudetud mugavaks, sest üritus on kolmepäevane ja esinemispaigad piirkonniti jagatud. Väga lihtne on liikuda ühest töötoast või koolimajast teise. Tänu registreerimisvormile ei ole ükski töötuba üle- ega alarahvastatud.
Töötubade spetsiifika pakub enesetäiendamist nii psühholoogia, tööalase praktika kui ka isikliku hobi vallas. Saab külastada eri õppeasutusi ja suhelda kolleegidega teistest koolidest. Vahetu kontakt rikastab õpetaja sisemaailma.
Oleme festivalil ka ise olnud koolitajad. See annab võimaluse enda koostatud ning tunnis läbi tehtud õppematerjale jagada. Harukordselt hea võimalus jagada toimivaid nõuandeid ja soovitusi. Positiivne tagasiside on andnud tegutsemislusti, rõõmu ning enesekindlust oma töös vapralt edasi minna.
Festivali kavas on õpetajatele õhtune Õ-klubi, kus lisaks päevastele kogutud teadmistele ja ideedele on võimalik ka kultuurielamusi saada. Kolleegidega kohtumine ja suhtlemine vabas õhkkonnas liidab Tartu linna õpetajad ühtsemaks meeskonnaks.