Veebiküsitluse kommentaar: Õpetaja mainekujundus algab tema hoiakutest

4. okt. 2019 Liisi Toom kommunikatsiooniekspert, Persoonibrändi Agentuur OÜ - Veebiküsitluse kommentaar: Õpetaja mainekujundus algab tema hoiakutest kommenteerimine on välja lülitatud
Liisi Toom.

Kui oleksin pidanud ise valima, mis mõjutab ühe ameti kuvandit kõige rohkem, siis jah, ka mina oleks valinud ameti esindaja käitumise ja kokkupuute temaga kui olulisima kriteeriumi. Isiklik kogemus on tugevaim kuvandi looja. Järgmiseks on teiste arvamus (soovitused). Kõik, mis on kampaania korras või seadusega peale pandud, tundub sunnitud ja kujundatud, meie vahetu kokkupuude või lähedase kogemus aga loomulik ja usaldusväärne.

Kampaania mõju ei tasu aga alahinnata. Kampaaniatel on oluline roll positiivsete külgede esiletoomisel, ületamaks nähtavusläve teemadele, millele pole varem tähelepanu pööratud. Meedia armastab võtta hambusse negatiivset, kampaania, kui see on hästi tehtud, aitab tasakaalustada seda positiivsega. Nii on ka oluline, et õpetajad räägiksid ise julgemalt oma väljakutsetest, põnevast tööst, selle väärtusest ja võimalustest. Jah, mured ja raskused on olemas, aga need on igas ametis ja halvast rääkimine ei aita luua kuvandit heast ametist.

Olen teinud mainekujundamise koolitusi eri vanuse, taustaga, eri ainete õpetajaile Eesti eri paigust. Kõige parema tulemuse on saanud õpetajad, kes väärtustavad iseennast ja julgevad seda ka välja öelda ning kes võtavad hoiaku, et nad saavad midagi muuta. Kes näevad, et jah, maailmas võiks õpetajaametit väärtustada senisest rohkem, aga on valmis ka näitama, miks. Tore algatus on näiteks „Õpi õpetajaks!“ Instagramis, kus õpetajad murravad õpetajate kohta käivaid müüte. Suhtumine on võti.

Selle küsitluse tulemus ja ka minu kogemus kommunikatsioonieksperdina näitab, et õpetaja, kes väärtustab iseennast ja oskab näidata oma töö vajalikkust, saab panna õpetajaametit väärtustama oma õpilasi, lastevanemaid, kolleege, haridusametnikke ja seaduseloojaidki.

Tugev mainekuvand tähendab mõjuvõimu. Mõjuvõim tähendab võimalust muuta tavasid, aga ka seadusi. Jah, see ei ole paari nädala, vaid aastatepikkune töö. Mainekujundustöö algab ametiesindaja sisemisest eetikast. Samm-sammult saab igapäevase enda mainekujundustööga oma ameti kuvandit tugevdada ja see annab võimaluse luua keskkonna, kus õpetajaamet on väärtustatud. Mitte sellepärast, et seadus ütleb või kampaania käsib, vaid kuna õpetajad ei jäta kahtlustki, et neid tuleb austada.

Oluline on mõista, et mainekuvand saab alguse tähendusest, mille me ise oma ametile ja tööle anname. Enda kuvandi loomine, oma persoonibrändi kujundamine tähendab eelkõige selgust iseendas ja visiooni, kuhu sa tahad liikuda, kuidas soovid oma valdkonda ja ametit arendada. Järjepidevalt oma tööd hästi tehes, pöörates tähelepanu teistele headele õpetajatele, kujundad ühiskonna arusaamu ilma suuremate kampaaniateta.

Õpetaja roll ei ole muutuda turundajaks, kuid eks iga ameti esindaja teab, et temal on lisaks enda esindamisele vastutus ka oma ameti eest.


Comments are closed.