Õpetajate Leht 15. novembril

13. nov. 2019 - Kommenteeri artiklit

Ummikusse jõudnud noori on üha rohkem

Viimasel ajal loeme ja kuuleme üha sagedamini noorte läbipõlemisest, depressioonist, ennastkahjustavast käitumisest, suitsiididest. Uuringute järgi on vaimse tervise probleemid suurenenud: hinnanguliselt kogeb iga kolmas inimene elu jooksul mõnd vaimse tervise probleemi, pooled neist saavad alguse enne 14. eluaastat.

Tunniks leiab põnevat ainest nii internetist kui turult

Miina Härma gümnaasiumi noor bioloogiaõpetaja Kirstin Karis on suutnud oma aine vastu huvi tekitada neiski, kel loodusained varem vastukarva olid. Ta viitsib otsida kas või poole ööni tundide ilmestamiseks videoid ja teadusartikleid ning astub katsematerjali soetamiseks vahel turultki läbi.

Mis on teadus ja kes on teadlane?

Üsna tihti võib Õpetajate Lehe artikli juures näha, et selle autor identifitseerib ennast teadlasena. Sama on teinud näiteks õppekava koostavad eksperdid või haridusteaduste tulevikku kujundava strateegia üle arutlejad. „Kohati jääb mulje, et tegu on identiteedivarguse, pettekujutelma, väärarusaama või reklaamitrikiga,“ leiab Tartu ülikooli haridustehnoloogia professor Margus Pedaste, kelle sõnul on teadlane ikka see, kes pühendub teadustööle ja tunneb kirge teaduslike probleemide lahendamise vastu. Teadusmaailmas on tema sõnul välja kujunenud tava, et teadlaste kogukond otsustab, mis on teadus ja kes on teadlane. „Paraku ei ole suure osal end teadlaseks nimetavatel kirjutajatel-rääkijatel Eestis isegi Google Scholari kontot,“ märgib Pedaste. „See on esimene ohumärk, et tegu ei pruugi olla teadlasega.“

Kas keeletehnoloogia toetab piisavalt eesti keele õppimist?

Toetab järjest paremini, kuid on ka arenguruumi. Üsna head on meil teksti häälega ettelugemise programmid, samuti eestikeelse kõne tekstiks muutmise ja eesti keele teistesse keeltesse tõlkimise masinaid. Puudust tunneme aga uuest sõnaspellerist ja lauseehituse kontrollijast.

Nutivabalt, -rivitult!

Tänavu oktoobris keelas Austraalia valitsus üle kogu maa riigikoolides mobiiltelefonide kasutamise terve koolipäeva jooksul. Peaminister ja haridusminister tutvustasid seda kui kinni-ja-ära-põhimõtet, mis puudutab igasuguste nutiseadmete, sh nutikellade, kõrvaklappide ja tahvelarvutite kasutamist. Keeld hakkab kehtima õpilaste kooli saabudes, kehtib ka vahetunnis ning lõpeb koos koolipäevaga.

Võru Kesklinna kool toetab mõtet, et nutiseadmed peaksid olema koolipäeva vältel keelatud. Koolihoones on nutiseadme kasutamine keelatud, kuid õuealal lubatud. Novembris katsetab Võru Kesklinna kooli 8.b klass nutivaba koolipäeva.  

E-hindamine tuleb nagunii!

Eesti elukestva õppe strateegia 2020 on seadnud eesmärgiks Eesti haridussüsteemi ülemineku e-hindamise kasutamisele.

Katsetatud testid kõikide kooliastmete jaoks koos tulemuse analüüsi ja parandusettepanekutega peaksid valmis saama 2020. aasta lõpuks.

Tulevastel autotehnikutel on nüüd õppimiseks Lexus UX

Tallinna tööstushariduskeskus sõlmis koostöölepingu oma praktikapartneri Toyota Balticuga. Ettevõte toetab kooli oskusteabe ja õppevahenditega.

Soome arstid on mures laste vaimse tervise pärast  

Soomes on kiiresti kasvanud nende laste arv, kes on saadetud arsti juurde neuropsühhiaatriliste probleemide tõttu. Lastepsühhiaatreid teeb see murelikuks. Nad arvavad, et üks põhjus võivad olla suured muutused koolis.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!